Hej,

Håller på att renovera hemma och har en garderobsvägg i ett hus från 60-talet, dvs hela väggen är bara garderober och garderobssidorna utgör väggarna.
Sitter vad jag tror är spånskivor (13 mm) som är själva garderoberna och utgör en hel vägg mellan två rum.
Garderoberna är sen fördelade till hall och 2 st sovrum.

Sitter flera lager tapet på väggarna och vi rev ner en rejäl "matta" med tapeter + glasfiberväv. Kvar är några lager tapet, yttersta lagret är väldigt smuligt men det innersta lagret verkar sitta fast ordentligt. Vi har försökt riva så mycket vi kan men nu är det väldigt ojämnt och för att slippa bredspackla på gamla tapeten tänkte vi oss renoveringsgips, då övriga väggar får OSB + gips, så blir yttersta materialet densamma.

Skruvade upp en skiva med 30 mm gipsskruv men då jag insåg att det endast var 13 mm tjockt då alla skruvar kom in i ena garderoben.

Ena tanken är att sätta reglar på insidan av varje garderob men det estetiska hindrar mig här lite.
Hade gärna bara limmat upp gipsskivorna på de gamla tapeterna men vad krävs för att det ska sitta i och med de gamla tapeterna?
När jag letat här så pratar folk om PL600, PL400, Tec7, boardfix, etc.
Vad väljer man, hur gör man och vad är åtgången?

Det rör sig bara om några enstaka skivor på en hel våning så enkelhet väger lite tyngre än kostnaden i detta fall, även om kostnaden givetvis inte är obetydlig.

Kanske skulle det kunna funka med standardgips (13mm) och 25mm gipsskruv?

surris
25 mm blir för långt, vid fasningen kommer de gå igenom.

15mm gips finns. 25 mm skruv och 15mm gips är vad jag hade kört på.

Det är bra förslag, nackdelen är ju dock att det bygger ut och garderoberna på den väggen lär se inskjutna ut.
Fast visst man kanske bara kan bygga ut (sala?) garderoben och dess gångjärn.

surris
Okej, jag får ingen bild i huvudet hur det ser ut. Jag skapar bilden som att det är en hel vägg i ett fyrkantigt rum som behövs gipsas, så förstår inte varför 15mm inte skulle funka.

Du får gärna uppdatera med bild.

Blev lite sent svar, bifogar bilder som jag har.

Det är ett rum med 4 väggar.
3 st "normala" väggar och där har tretex tagits bort och ersatts med OSB + 13 mm gips.

Den ena väggen däremot som gränsar till ett annat sovrum består bara av garderober. Totalt 7 garderober, 2 st med öppningen in i rummet vi renoverar, 4 st in mot andra sovrummet och 1 st med öppningen mot hallen. Hoppas att bilden förtydligar det lite.

Bild 1, visar väggen till höger om garderoberna i rummet. (Vilket är baksidan av 4 st garderober in mot andra sovrummet.)
Bild 2, visar garderoberna, ytan till vänster om garderoben är sidan av en garderob som har sin öppning ut mot hallen. (Observera tomrummet ovanför).

Tanken med 6 mm var att det kanske är en utbyggnad man kan leva med, har man tjockare tänkte vi spontant att det kan börja se lite konstigt ut.

Hoppas att det blev tydligare :)

• Renoveringsrum med osb och gipsväggar, stege, arbetslampa och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med inbyggda vita garderober och avskalad tapet, synligt träregelverk och verktyg på golvet vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.