Byggmaterial & Byggteknik
FredrikR: [citat] Absolut inte sämre. (y)
jonaserik: [citat] Svar nej , frihängande valv är i vanliga hyreshus 15 - 20 cm med dubbelarmering 12 mm och i rutor om 200 mm Att då som du vill ha ett förråd under , så minst 20 cm valv med armering i eller 15 cm med en pelare på mitten. Sen måste det vara murar som är väl bottnade för att hålla upp det. Men den biten går jag inte in på. Eftersom du frågar och inte vet, så får du svar
BirgitS: Eftersom det är olika rum så tror jag att en mörkgrå klinker i gästtoaletten kommer att upplevas som lika så länge den andra sorten är mörkgrå, likartad storlek och fogfärgen är samma. Mycket stora plattor kan ha hunnit bli omoderna om 5 år så det skulle jag undvika. Terrakotta är nog känsligare, dels en färg som inte alltid finns och dels som varierar mer i färg.
Mikael_L: Ja nu har socklarna suttit uppe i snart tio år, så jag får väl svälja stoltheten att inte vara så duktig snickare. :) Men om någon undrar så blev det i alla fall spikpistol med t-dyckert och inget byte av lister.
klaskarlsson: I ett uterum undviker jag plast. Ska plast göra nytta så skall det dels vara helt tätt (väggar+golv+tak) och dels skall den varma temperaturen alltid vara på insidan. En uteplats, iaf i mitt, fall är inte uppvärmd och kan lätt bli kallare än ute (med omvänd kondensering som följd om det finns plast). Någon slags isolering i taket är nog bra, och definitivt luftspalt. Det bästa är
peter.linkan: Hej! Jag håller på att göra om verkstaden i källaren. Färgen släppte på många ställen, så skrapade av dem, och nästan all färg i rummet släppte. Putsen därunder var så fin och lossnade lätt, om man bara borstade eller strök lite på den så föll det av som fin sand. Fick därför rådet att först blanda puts väldigt löst/vattnigt och stryka på med en slamningsborste. Gjorde
Jarlsgård: [citat] Jag kan helt ärligt säga att jag inte minns :crysmile: Tankarna som går nu, om vi kommer bygga är snarare ett fullmurat hus, dvs både bakmur och skalmur i tegel :cool:
KalRaoXX: [citat] Tack för informationen även om det inte var det min fråga handlade om. Jag är medveten om kravet, trappan på bilden är inte min trappa utan är en bild ifrån nätet. I min trappa är det 8 cm mellan stegen men öppet och jag vill ha stålstavtjofräset mellan planstegen istället för ett vanligt sättsteg. Vet du vart man kan få tag i den?
Luddis_1: Borra ovan ifrån och rakt ner genom takregeln och in I stolpen, fyll sedan med lämplig lim/ankarmassa och slå i gängstång som du sedan spännerfast med bricka och låsmutter.
peter.linkan: Asbest kan visst också finnas i mattlim. Tror jag låter den där golvmattan ligga kvar så länge, tills jag gjort ett test... Stort tack för er hjälp och uppmärksamhet för detta!
Freniño: [citat] Standardposition. Krävs stor felmarginal för att det ens ska bli relevant. Vad är du ute efter? Står i tidigare inlägg att det är samma lutning hela vägen.
Trafikverket1: [citat] Ja, det är cc 30. Skönt att du tycker att det är överkurs! Eftersom jag dock inte har så mycket erfarenhet så kommer jag följa monteringsanvisningarna och iaf kortla runtom för det nya undergolvet :D
Patzie: men oavsett, om vi pratar en villa grund där du inte har isolering ovan betongen (uppreglatgolv) så är de bara köra.
Snickarkirre: Okej det finns inga takstolar att utnyttja? Jo om du sätter en i varje regel till undertaket så ska de hålla. Annars kan du ju gå upp till 45x70. Ja de kan ju va en fördel att inte komma ner på bottenplan när du skall isolera ;) men skall du bara va där uppe när du isolerar eller kommer du utnyttja utrymmet till något annat? Ja kan tyvär inget om beräkningar eller så men jag tycker
Dracula: [citat] ja kanske. Jag ska inte kakla, bara få nån yta o sen måla. Dock vill jag ha denna cementerade yta för att få bättre hållbarhet. Spackel duger inte.
komakino: [citat] Tack för svar! Misstänkte att det kunde vara så. Får se om jag går vidare med projektet, tänkte ha hästarna på lösdrift och behöver bara fixa sjukbox, så tror det finns enklare och billigare lösningar än att försöka fixa denna takhöjd isf. Halva ladugården består av en enkel del i trä som redan är öppen till nock, så det får nog bli ett bygge därinne istället då.
Utdelning: [citat] Furu som träslag är väldigt mjukt. Du kommer få leva med mycket repor och riv pga hundarna. En hårdvaxoljad yta är ju bra då du kan punktbehandla golvet om det skulle se kasst ut just på ett ställe. Vill du skydda ytan bättre så är det lack som gäller, men då kan du inte punktbättra golvet om det skulle slitas mer på ett visst ställe.
sunnis: Är generalskarven med kortlingar på kortsidan så kan det fungera. Spackla med pappremsor och vara väldigt noga. Skiter det sig ändå får du dra taket med väv/mikrolit som plan B. Även om man sätter gipsat "rätt" så kan man få sprickor. Och blir det bara någon spricka så går det att fixa den mer mer pappremsor och spackla ut. Men hur orkar man kortla ett glesat tak? och när man
sunnis: [citat] Ja, då blir det lite svårare. Det är ju inga problem att genomföra man kan vara en idé i det här fallet att konsultera en konstruktör så det blir rätt dimensionerat. Om det är badrum så är det inte bara att göra om om det blir en sättning...
NightRider: [citat] Tack! Och snygg ritning jämfört med mitt klotter... :) Tyvärr försent, har redan varit och handlat... Ändrade konstruktionen så att det blir ungefär som du ritat, fast med 8 takbjälkar och sedan "läkt" ovanpå det. Min ursprungliga tanke var att ha de längsgående reglarna mellan takbjälkarna, men insåg att det blir betydligt mindre mätande och sågande om jag har fler
tensiden: [citat] På bilden nedan är det måttet 43 som är så du skall mäta. Moelven säljer till en mängd bygghandlare, så du får hitta en i närheten som tar in Moelvens sortiment så ligger det säkert på hyllan. Köp en list på typ den längd du behöver. [bild]
jonaserik: Det ligger nog ett järn i underkant på öppningen och då är frågan hur långt in går det på vingen, 4 cm är inte mycket , mest troligtvis så ligger järnet lika långt in som den sten som syns där. Det brukar inte vara så snålt. Sätt en stötta under mitt på den del som är hitåt på fotot och hacka ur i överkant. mot utsidan, ett smalt spår mot utsidan, då kan du följa järnet
scorp1on: Absolut, TS får gärna specificera förutsättningarna om hen vill ha ett mer detaljerad svar.
mojjen: Hej! Håller på att hjälpa pappa avsluta en tillbyggnad som påbörjades för många år sen på hans sommarstuga. I kontrollplanen står att det skall bifogas Fuktmätning protokoll. Något sådant har inte upprättats. Då det rör sig om en stomme som stått snart 10 år (Förlängt bygglov), och en stuga som jag dessutom kommer förvalta vidare när inte pappa orkar mer . Så har jag inga
pokasd: [citat] tack då förstår jag ritningen lite bättre! Vet du även vad som vilar på dessa balkar? Kan det verkligen vara så det tunna ihåliga innertaket är ovanpå? Har du någon enkel gissning vad en sån ersättning kan kosta? Vem kontaktar man för det?
pokasd: [citat] menar du fästa i ifrån översidan? Möjligt att något är fäst igenom innertaket men jag ser inte vad det kan bära upp om det ett tunt papptak emellan
Matti_75: Snyggast blir det om du köper förexempel 12x56mm sockel till det högre golvet och 12x70mm som du klyver ner till 12x64. Sedan är det bara att gera ihop dessa och överkant blir lika trots skillnaden i tjocklek på golvet. Klyv på sidan som är ner mot golvet
Sputnic: Balken ersätter ett tidigare upplag som redan fanns i form av en bärande innervägg, så det har inte tillkommit något nytt upplag. Det man gör är att bjälklaget blir delat. Varje bjälke ligger då på två upplag. En mellanbjälke eller en balk som har två upplag böjer ner mer än när balken är hel och vilar på tre upplag. Man säger att balken på tre stöd är kontinuerlig. Man kan