Vi reparerade putssläpp på källarväggen med Finja Laga inne. Nu är det hårfina sprickor i lagningen, se bild längst ner.

Vad beror det på? För tjockt lager (1-1,5 cm)? För snabb torkning? Eller var det fel produkt för ändamålet? Vi frågade i butiken, men den killen kliade sig i huvudet mer än vi gjorde så han hade ingen koll. Vi har fler putssläpp att laga, så det vore bra att veta vad vi ska göra annorlunda nästa gång.

Behöver vi göra något åt sprickorna? Det är inte säkert att de syns när vi har målat, och det ska stå en hylla framför så det är inte jättenoga hur det ser ut.


Hårfina sprickor i grå putslagning på en betongvägg, ett avslöjande av potentiellt problematisk lagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har någon teori?
 
Johhhan
Det är lätt hänt att det torkar för snabbt och att det då inte hunnit härda färdigt. Det kan visa sig som sprickor och det kan hända att det blir dåligt fäste mot underlaget. För att undvika detta förvattnas underlaget, så att det inte suger upp vatten från det nya bruket, och man ska se till att det håller sig fuktigt tills det härdat. Ett vanligt tips jag sett är att eftervattna tre dygn.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Det är lätt hänt att det torkar för snabbt och att det då inte hunnit härda färdigt. Det kan visa sig som sprickor och det kan hända att det blir dåligt fäste mot underlaget. För att undvika detta förvattnas underlaget, så att det inte suger upp vatten från det nya bruket, och man ska se till att det håller sig fuktigt tills det härdat. Ett vanligt tips jag sett är att eftervattna tre dygn.
Tack! Vi vattnade väggen, men vi borde kanske ha täckt bruket efteråt så att det inte torkar så fort. Det hade torkat och spruckit redan till dagen efter, så det var för sent att vattna mer då. Det är ganska svalt och torr luft i det rummet (matkällare) såhär års.

Vi får hoppas att det håller. I värsta fall får vi göra om det om några år. Vi har inte dränerat om än, så det finns ändå risk för nya putssläpp.
 
Efter målning syns bara den största sprickan och inget låter bomt (ännu). Nu hoppas vi på att det håller minst lika länge som resten av den gamla putsen :)

(Ytan är avsiktligt grov och ojämn i ett försök att matcha den gamla ytan runt omkring)

Nyputsad vägg med grov och ojämn struktur, visar en större reparerad spricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.