10 968 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Kan jag riva en murstock "sten för sten" uppifrån? Inmurat bjälklag.
En vanlig murarhammare och kanske någon kofot duger fint. OBS!!! Högkvalitativt andningsskydd med P3-filter är ett måste, här duger ingen liten papperslapp med snören. Stendammet är mycket fint och passerar rakt igenom pappersmasker och sätter sig i lungorna. Googla stendammslunga så vet du vad jag menar. Och när du håller på, kom ihåg att kolla så att eventuell dammsugare har rätt utrustning så att den tål detta, annars går stendammet rakt igenom dess filter och sätter igen motorn så den brinner upp.B Bergslagskaminen skrev:
Jag hade någon slags murarhammare modell grövre jag köpte på en överskottsbutik, tror det var från österrikiska försvaret eller nåt sånt. Enkel, tung, en trubbig sida och en spetsig. Utöver det hade jag en liten kofot.
Bara att knacka lite lätt med spetsiga sidan mellan stenarna. Det är mycket mjukt murbruk i skorstenar (annars skulle de spricka av värmen), så för det mesta behövdes bara 1-2 små knackningar i fogen så lossnade stenen. Jag tror mer på detta än någon bilningshammare eller så så att man har god kontroll på vad man gör (i alla fall om man vill behålla teglet efteråt, det är mjukt tegel också, inte alls som modernt murtegel). Det som tar tid är att forsla bort stenar och skopa bort gammalt bruk, lossa stenarna var någon enstaka procent av tiden. Jag var inte beredd på vilka hiskeliga mängder murbruk det blev, säkert 2-3 kubik bara på den murstocken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur riva skorsten av tegel endast på mellanplan?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta bort sten på murstocken inomhus
Hur täcka stengolvsdelen vid murstocken
Golv -
Delvis riva murstock för insatskamin?
Funkar större vinkelslip till att kapa tegelstenar och riva murstock?
Verktyg & Maskiner