Kallson Kallson skrev:
Vad jag förstår så har sågverken brist på råvara då de inte höjt virkespriserna till skogsägarna utan kapat hela vinsten själva när de internationella priserna stack. Nu slutar allt fler skogsägare att avverka vilket sågverken kompenserar med att höja priset på sågat virke (istället för att höja inköpspriserna).
Som skogsägare har man hellre sålt på export senaste halvåret/året, att 'skänka bort' eller sälja prima råvara till de nu aktuella listpriserna är iaf för mig otänkbart.

F fribygg skrev:
Som skogsägare har man hellre sålt på export senaste halvåret/året, att 'skänka bort' eller sälja prima råvara till de nu aktuella listpriserna är iaf för mig otänkbart.
eller såga själv, då lär du tjäna multum

ByggPajken ByggPajken skrev:
eller såga själv, då lär du tjäna multum
Knappast, men man får vara glad för det lilla och slipper göda industin

F fribygg skrev:
Knappast, men man får vara glad för det lilla och slipper göda industin
va? Med dagens pris på byggmaterial kommer du visst tjäna bra, Mycket bra, säg att du får fram 10st 2tum4 på en timma, ja dom kan du sälja för 1000-1500kr.

va? Med dagens pris på byggmaterial kommer du visst tjäna bra, Mycket bra, säg att du får fram 10st 2tum4 på en timma, ja dom kan du sälja för 1000-1500kr.
Jag misstänker att du inte har varken skog eller sågverk

F fribygg skrev:
Jag misstänker att du inte har varken skog eller sågverk
har skog, ska investera i såg

ClasseClas
useless useless skrev:
Ja, det är dags att staten inför en byggmaterialspriskompensation.
De som har betalat 200:- för en OSB i december, januari och februari får tillbaks 100:-. De som har betalat 300:- får tillbaks 200:- åsså är det en trappa däremellan.
Stödet betalas ut av byggmax om ett halvår ungefär.
Fast de som betalat exakt 200:- får ingenting för just det beloppet ingår inte i trappan.

• Gilla
useless
  • Laddar…
har skog, ska investera i såg
Hoppas att du når rimlig lönsamhet och avkastning på satsat kapital och tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.