Jag har för avsikt att gjuta några eldfasta stenar till en vedpanna. Nu önskar jag lite uppklarnande råd om det finns nån kunnig själ därute. Har googlat en del och det finns eldfast bruk, gjutmassa, gips mm. Jag antar att eldfast gips blir ganska ömtåligt. Eller? Men kan man gjuta typ en sten med bruk? Gjutmassa verkar inte gå att köpa ”överallt” (dvs vanliga bygghandlare) vilket eldfast bruk gör. En del gjutmassa måste blandas med tvångsblandare enligt försäljare. En vanlig betongblandare duger inte. Ej heller handblandning. Men bruk går väl utmärkt att handblanda/vispa?
Tanken är att använda en gjutform.
Vore tacksam för lite input från de som vet mer.
Tanken är att använda en gjutform.
Vore tacksam för lite input från de som vet mer.
Är det för att fodra en vedpanna invändigt, dom har då vittrat i värmen , fullt normalt. Att göra något själv blir svårt, då orginal är cintrade ( formpressade under hårt tryck och vibbrerade) det blir nästan ingen fukt kvar i dom då. Försöker du själv så kommer det att bli fukt kvar i månader , fast du tror dom är torra. När du sen stoppar in dom i pannan och börjar elda kommer fukten att exspandera ( explodera ) och spräcka. Har provat att sätta in eldfast tegel av bättre sort men dom spräcktes dom med..
Jag har gjutit sidostenar till min kamin men där blir ju inte lika varmt som i en modern panna. Men hur som helst, jag gjöt av vanlig betong som jag köpte på byggmax, inget speciellt värmetålig. Nu har jag eldat hela vintern och stenarna ser fortfarande ut som nya. Absolut ingen vittring eller sönderkokning men jag eldade förstås försiktigt första gången för att torka ur kvarvarande vatten.F fribygg skrev:
T Tia78 skrev:
Köpte du den via nätet eller finns den i nån bygghandel? Använde du tvångsblandare?T Tia78 skrev:
Klicka här för att svara