Ska ersätta fönstret i garaget som är trasigt, litet och fult, med glasblock som förhoppningsvis kommer passa bra i gluggen. Väggen är murad lättbetong/hålbetong och jag funderar på om jag skulle kunna mura två lager med glasblock (förutsatt att materialet räcker), på så vis kunde jag få det att "liva" snyggt med väggen på båda sidor, samt rimligtvis lite bättre isolering.

Finns det några nackdelar med att göra som jag tänkt?
 
En del Glasblock tål dock inte våra kalla vintrar. Alla tillverkare som jag sett skriver lite finstilt att de ej skall användas som ytterfönster i våra nordiska klimat. Sen kan det ju vara så att dom med denna varning bara vill friskriva sig ansvaret ifall de spricker och att dom kanske tål mer än vad dom lovar.
Men jag hade definitivt testat din idé
 
Dessa glasblock ska vara "frostsäkra" och jag har använt dem på ett annat ställe i huset utan problem.

Det var mest frågan om dubbla lager kan vålla några problem. Läst någonstans om risk för kondens, men jag har lite svårt att se hur fukten ska hitta in men inte ut.:thinking:
 
B
Ett PVC fönster kostar nog mindre än glasblocken, och har bättre energiprestanda. Halvvägs in i väggen kommer det vara kallare. Kan tänka mig att risken finns för kondens mellan glasblocken. Men med din väggkonstruktion så borde det bara vara ett estetiskt problem.
 
Intressant aspekt.

Kostnaden har jag inte ens reflekterat över då jag köpte dessa glasblock väldigt billigt "second hand" och om det räcker till två lager så beror det på att jag har ett gäng över från ett annat projekt.

Jag har ingen exakt uppfattning om hur bred luftspalten mellan de två tänkta lagren skulle kunna bil, men kunde man tänka sig att man tätade "utåt" med ngn slags tätningsmedel (akrylfog/silikon/marintätning) för att på så vis göra det "fukttätt" mellan lagren? Eller är glasblocksbruket så "permeabelt" att det i sig släpper igenom fukt i fogarna? Man kan ju limma glasblocken också, men det har jag ingen erfarenhet av och fog har jag kvar så hade helst velat gå den vägen.

Eller är problemet troligen av så ringa karaktär att det inte är mödan värt att lägga ner jättemycket jobb på det?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.