Byggmaterial & Byggteknik
zingo: [citat] Stående panel på utsidan, med lockläkt Insidan: inget, förutom diagonala reglar för stabilitet
Sson85: Gillar Scotte LH + Kolla på deras hemsida Scotter/beckers finns rätt mycket matnyttigt där.
RichardRR: [citat] Tack för utförlig förklaring. Som du ser av mina kompletterande svar kommer jag börja med att behandla undersidan (Weber Rep 990) och därefter utvärdera om jag behöver göra något med ovansidan.
sjostranden: Det är möjligtvis ingen som har en bra konstruktör i Stockholm att tipsa om? Det jag behöver är ett intyg så tillvida om väggen är bärande eller ej
AJ82: Här blir det kanske lite tydligare vad jag menar: [bild] Betongplattan är snustorr, men i spåret efter den gamla väggen är det blött, vilket väl indikerar att betongplattan inte släpper igenom fukten som uppenbarligen finns där? Men det kanske är så här med alla betonggolv?
Nygge72: [citat] Midjan på smalaste stället är 1471, dvs det är 15mm smalare än ute vid början/slutet av Hallen. Är det något man märker av utifall man bara skulle lägga rakt av utan att kapa första raden, sen får man formkapa sista efter midjan?
Joakim_Lind: [citat] Sitter 2 st bra så klarar den sista antagligen bara att sitta med en vanlig plugg.
Mellanbarn: Eget tycke och smak, jag tycker det är charmigt att kunna se hur ett gammalt hus förändrats och skulle spara en bit.
ÉlPon: Jag ska ha en rak trappa mellan trästolpen och leca-väggen som kommer om en månad. Hur gör jag snyggast/enklast väggen som kommer gå sammanhängande i två våningsplan? För att slippa sprickor. Ytskiktet ska vara gips. Våningen ovanför är tänkt trästomme med osb+12mm gips. Nedervåning tänkte jag klistra fast en gipsskiva med gipsputs (efter att ha läst om det i andra trådar
Ted Hörman: Hej! Håller på att bygga ett mindre hus i lättbetong och har precis fått på taket. Är i fart med att börja göra luftspalt nu och tycker mig läsa blandade åsikter till hur ventilationen bör utformas. Taket ser ut enligt följande inifrån: Träpanel Gles Plast 340mm isolering Luftspalt ca 40mm Råspont Yap2200 Luftspalten börjar i takfoten och leder upp till ett triangulärt
tergo: [citat] du kan ju ev testa att skruva fast en bit gips på väggen tex. 10x10 cm med en skuv och känna hur pass den sitter
Rena: [citat] Vi får se om det blir nån övervåning, om inte annat kul att fundera på ;)
Kiwikarini: [citat] Kul att följa denna tråd! Om du läser detta så långt efteråt; vad hade du för reglar närmast betonggolvet? Var det träreglar eller ngt annat? Vi har samma idé i vår källare, att bygga trall för att rör till tvättmaskin ”osynliga”/
Pinkmargera: [citat] Ok, det låter bra! Hur många skruv skall man fästa i diagonalen - räcker det med två i varje?
z_bumbi: En dutt trälim i varje hål innan du fäster skruven är en annan metod. Det kan krävas att du värmer skruven om du vill ta bort den i framtiden men vanligt trälim fäster dåligt på metall. Superlim funkar också men då måste du värma skruven och uppvärmt superlim är inte så trevligt för hälsan. För extra val så är tunnflytande superlim bättre än vanligt. Fast 15 mm
droopy: [citat] Om man har ytterhörn är det bra med falsningen då man lättare får plats med hörnförstärkningarna som man alltid bör ha på ytterhörn. Blir mindre som står ut och man slipper bredspackla en stor del av väggen. Vid innerhörn kan man kapa så att 13-15mm är kvar av fasningen då man möter med en hel skiva som man kapat bort HELA fasningen på. Blir aningen tätare (mot ex
Jonatanm535: Tack för uppdateringen. Kul att du hittade en begagnad ska bli kul att följa dig sen. Jag har gjutit plattan och ska börja resa stommen runt påsk om vädret är ok. 12x7,8m. Blir loft över dom första 4,8-6 metrarna beroende på vad för lösningar konstruktörerna på takstolsfabriken kommer fram till. Kommer bli en innervägg 5,5m på bredden som slutar vid 4,8m så tanken är att använda
Jonatan79: Finns bilder ? Som sagt obra att försöka foga, håller inte i längden.
hjige: Tack för alla svar! Lutar åt att det blir @prototypen s lösning!
chali405: Är det såhär ni menar? Eller är jag fel på det? Får det inte till att funka skruva ut den åt andra hållet.. den öppnas bara upp igen [citat] [citat]
Workingclasshero: [citat] Kan man gräver man bara ett hål och gjuter i, problemen är att det går åt mer betong och att man inte kan gjuta högre än marken. På flera ställen har jag lyft ner färdiga plintar, supersmidigt, men de hamnar inte frostfritt......Papprör kan man få exakt där man vill och i exakt rätt höjd.
maah: [citat] Bra förklarat tycker jag. Som obildad i både matematik, geometri och snickeri brukar jag prova mig fram. Till slut lär man sig och sågar fel färre gånger (men fel kommer man alltid såga ibland)
plåtrickard: Du behöver fota från längre avstånd om det ska gå att se vad det ens är...
Coaster: [citat] Det låter jag vara osagt, men de billiga mätarna är väl allt annat än tillförlitliga. Men det visar ju som sagt ganska rätt i övrigt mot rådande RH på vinden.
Installation: [citat] buktigheten är begränsad till 10 mm på 2 meter om jag minns rätt. Under förutsättning att AMA gäller.