Hej,
En del frågor men hoppas kunna få svar, uppskattar all info jag kan få.
Ska renovera ett hus byggt 1990. Väggarna är av byggboardskivor (9 mm), liknar typ masonit, allt är tapetserat idag.
1) Fördelar och nackdelar med väggar av byggboard i trä, jämfört med t ex gips?
2) Väggarna behöver bli släta inför målning, vad är lämpligast eller funkar alla lika bra? Bredspackling, renoveringsgips, renoveringstapet, annat?
3) Kan byggboard avge dålig lukt, typ som gamla garderober? Inte anat det än i alla fall.
4) Finns någon anledning att riva allt för att ersätta med t ex gipsväggar?
5) Behöver fler eluttag (infällda), går det att ta bort en väggbit med multiverktyg och laga igen med byggboard? Då det är trämaterial, kommer inte skarvarna där man lagat att spricka när det rör sig?
En del frågor men hoppas kunna få svar, uppskattar all info jag kan få.
Ska renovera ett hus byggt 1990. Väggarna är av byggboardskivor (9 mm), liknar typ masonit, allt är tapetserat idag.
1) Fördelar och nackdelar med väggar av byggboard i trä, jämfört med t ex gips?
2) Väggarna behöver bli släta inför målning, vad är lämpligast eller funkar alla lika bra? Bredspackling, renoveringsgips, renoveringstapet, annat?
3) Kan byggboard avge dålig lukt, typ som gamla garderober? Inte anat det än i alla fall.
4) Finns någon anledning att riva allt för att ersätta med t ex gipsväggar?
5) Behöver fler eluttag (infällda), går det att ta bort en väggbit med multiverktyg och laga igen med byggboard? Då det är trämaterial, kommer inte skarvarna där man lagat att spricka när det rör sig?
Redigerat:
Jag har inte märkt av någon dålig lukt. Vi har använt renoveringstapet som underlag på flera ställen, med en spricka (Konkret renoveringstapet). Jag funderade ett tag på om vi skulle ersätta dem med gips, eller smälla på renoveringsgips men det har visat sig onödigt. Vad gäller infällda uttag vetetusan.
Tack för svar. Bredspacklade ni för ett jämnare underlag innan renoveringstapeten? Använder man snickerispackel på byggboard i och med rörelser i material eller kör man med vanlig spackel?H Huzzbutt skrev:Jag har inte märkt av någon dålig lukt. Vi har använt renoveringstapet som underlag på flera ställen, med en spricka (Konkret renoveringstapet). Jag funderade ett tag på om vi skulle ersätta dem med gips, eller smälla på renoveringsgips men det har visat sig onödigt. Vad gäller infällda uttag vetetusan.
Tog bort gamla garderoberna och bakom var det spånskivor i brunt som syns på bilden, den där gamla trälukten känns verkligen om man ställer sig i i det hörnet.
Hur får man bäst bort denna lukt om man vill ha kvar spånskivorna? Kommer nog slänga på renoveringsgips och foga både mot tak och golv, vet inte hur mycket det kommer hjälpa.
Hur får man bäst bort denna lukt om man vill ha kvar spånskivorna? Kommer nog slänga på renoveringsgips och foga både mot tak och golv, vet inte hur mycket det kommer hjälpa.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Prova att måla med någon typ av spärrfärg. De ska ta bort lukt har jag för mig.M Mjolnir skrev:
Har samma typ av board i hela huset med liggande reglar! Inte så förtjust i det
Största problemet är väl när större/tyngre saker ska hängas upp..
På några ställen har jag satt renoveringstapet på och sen tapetserat som vanligt.. Under ser man glasfiberremsor och spackel i skivskarvarna från -73, och dom har nog spruckit överallt.
Just nu håller jag på att riva väggar och öppna upp kring kök och vardagsrum och frilägga murstock. Just lukten du beskriver känner vi av nu som tusan! Luktar sjukt mycket i väggarna!
Vissa väggar klär jag bara av ena sidan på för att flytta el mm, sedan blir det osb och gips så man kan hänga upp saker utan problem!
På några ställen har jag satt renoveringstapet på och sen tapetserat som vanligt.. Under ser man glasfiberremsor och spackel i skivskarvarna från -73, och dom har nog spruckit överallt.
Just nu håller jag på att riva väggar och öppna upp kring kök och vardagsrum och frilägga murstock. Just lukten du beskriver känner vi av nu som tusan! Luktar sjukt mycket i väggarna!
Vissa väggar klär jag bara av ena sidan på för att flytta el mm, sedan blir det osb och gips så man kan hänga upp saker utan problem!
Tack för svar. Så du klär bara av vissa väggar som du sen ersätter med OSB och gips? Du river inte ut alla dessa boardskivor?Gnomeboy skrev:
Har samma typ av board i hela huset med liggande reglar! Inte så förtjust i detStörsta problemet är väl när större/tyngre saker ska hängas upp..
På några ställen har jag satt renoveringstapet på och sen tapetserat som vanligt.. Under ser man glasfiberremsor och spackel i skivskarvarna från -73, och dom har nog spruckit överallt.
Just nu håller jag på att riva väggar och öppna upp kring kök och vardagsrum och frilägga murstock. Just lukten du beskriver känner vi av nu som tusan! Luktar sjukt mycket i väggarna!
Vissa väggar klär jag bara av ena sidan på för att flytta el mm, sedan blir det osb och gips så man kan hänga upp saker utan problem!
Är era spikade eller skruvade? Hittar varken några spik- eller skruvskallar på mina.
Nej precis som du säger! River bara insidan av väggarna mot vardagsrummet då utsidan mot hallen redan är iordningställd tyvärr, smidigt ändå med el osv åt båda hållenM Mjolnir skrev:
Jasså? Här är det en miljard spik och häftklammer så inte så lätt att riva ner, får bara lös småbitar med kofoten.. Visserligen målad gammal vävtapet över också
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Haha snyggt, du får kämpa på blir alltid bra till slut. Får se om jag orkar göra som du, men tror och hoppas på att renoveringsgips med fog mot golv och tak ska stänga in spånlukten i väggarna. Vill ju inte ångra mig efterhand bara Därför jag vill veta om hur andra gjort och hur det blev.Gnomeboy skrev:
Nej precis som du säger! River bara insidan av väggarna mot vardagsrummet då utsidan mot hallen redan är iordningställd tyvärr, smidigt ändå med el osv åt båda hållen
Jasså? Här är det en miljard spik och häftklammer så inte så lätt att riva ner, får bara lös småbitar med kofoten.. Visserligen målad gammal vävtapet över också![]()
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Ja precis. Om du tycker att lukten är väldigt irriterande är det ju ett sätt att vara säker på att den försvinner. Trist om du smäller dit gips, och så visar det sig att det luktar ändå.M Mjolnir skrev:
Lika bra att köra på det, när man ändå är i farten. Har själv bra erfarenhet av jotuns spärrgrund, dock läst att det är samma innehåll som trälim sin kostar typ en femtedel av jotuns spärr.Henningelvis skrev:


