O olofh skrev:
gradskiva: [media][länk]
I videon så får man en grad gratis, vilket gör att det går att räkna ut resten. Men om jag inte har någon grad alls då?

M Förstagångsköparen skrev:
I videon så får man en grad gratis, vilket gör att det går att räkna ut resten. Men om jag inte har någon grad alls då?
Då får du bestämma första vinkeln, alltså hur mycket stödet ska luta.

FredrikR FredrikR skrev:
Då får du bestämma första vinkeln, alltså hur mycket stödet ska luta.
Okej! Men hur ska jag bestämma det? Svårt att veta hur jag ska göra

Hålla upp regeln där den ska sitta och rita av, ibland får man grovkapa biten innan för att få dit.
Hur man bestämmer vinkeln? Antingen siktar du in regeln så det ser bra ut, eller så siktar du in regeln mellan hörnen, eller siktar på en annan regel eller bara chansar på 45 graders vinkel.
Ibland vet man inte hur långt man ska ha mellan skruvar eller hur brett eller långt man vill ha ett speciellt mått, jag brukar förhålla mig till talet 16, verkar det måttet rimligt kör jag på det och det fungerar förvånansvärt bra :-)

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Då får du göra en kvalificerad gissning.
45-gradiga vinklar är (efter 90-gradiga), absolut vanligast. Om du har möjlighet att använda en 45-gradig vinkel gör du det. Annars kanske 60 grader är lämpligt? Eller 30? Och om alla "standardvinklar" passar dåligt, då får du välja en annan vinkel.
Men det här med att mäta brukar ofta vara svårt. Det är därför så många rekommenderar att du ska rita av istället. Som i ditt exempel i trådstarten: Grovkapa en bit i lagom längd. Lägg den mot ditt bygge, och rita där du tycker det ser snyggt ut. Om vinklarna sen blir 45 eller 41 spelar oftast ingen roll.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Okej! Men hur ska jag bestämma det? Svårt att veta hur jag ska göra
Be någon i din närhet bestämma åt dig? ;)

• Haha
PatrikJo
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Be någon i din närhet bestämma åt dig?
Vilket inte är en dum ide, ibland behöver man Hjälp att komma över tröskeln -)

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Be någon i din närhet bestämma åt dig? ;)
Vadå bestämma? Man kan väl inte bara hitta på en vinkel? Då blir det ju fel om man inte gissar rätt? :surprised:

Vadå bestämma? Man kan väl inte bara hitta på en vinkel? Då blir det ju fel om man inte gissar rätt? :surprised:
Klart du... man kan, fråga oss när sågen är köpt så ska vi hjälpa dig. ;)(y)

Något eller någon måste bestämma hur tex ett stöd ska luta, detta gör att första vinkeln/kapningen ger sig självt, den andra får du köpet.

Jo, du bestämmer själv vilken lutning regeln ska ha. Då får du den första vinkeln 'gratis'
Edit: påstår jag som alltid sågar fel.......

Beror på ingångsvärdena, ska det vara snyggt eller hållbart, ofta är snyggt hållbart. Rejäla snedsträvor, stadiga infästningar gör underverk, du kommer gissa rätt, kör på, våga göra rätt ;-)

Jag är helt nybörjare på att snickra. En sak jag skulle vilja lära mig göra snabbt och lätt är att räkna ut vinklar så att man får en regel att passa i en sned vinkel mellan två andra reglar.

Jag tittar på en film när en gubbe bygger en bänk, och som ni ser på bilden så har han skurit ut en regel som är sned som passar fint där. Hur vet han i vilken vinkel han ska kapa den sneda regeln? Finns det något enkelt sätt att göra detta?
Finns flera sätt på en 90 graders vinkel kan man räkna ut Hypotinusan ( sida A x Sida A + Sida B x Sida B och dra kvadratroten ur detta.

Snickar varianten är att en triangel alltid har summan 180 grader har man då en 90 graders vinkel så är "mellanbitens vinklar 90 grader delat med 2 snitt dvs 45 grader.
För snickar varianten behövs ingen miniräknare eller direkta mattekunskaper det räcker med att veta att en triangels vinkelsummor alltid är 180 grader

På bilden ser det inte ut som 2st 45 grader det kan vara 60+30 grader (är ju också de 90 grader som fattas i en triangel.)

Kanske uselt förklarat ?

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
D droopy skrev:
Finns flera sätt på en 90 graders vinkel kan man räkna ut Hypotinusan ( sida A x Sida A + Sida B x Sida B och dra kvadratroten ur detta.

Snickar varianten är att en triangel alltid har summan 180 grader har man då en 90 graders vinkel så är "mellanbitens vinklar 90 grader delat med 2 snitt dvs 45 grader.
För snickar varianten behövs ingen miniräknare eller direkta mattekunskaper det räcker med att veta att en triangels vinkelsummor alltid är 180 grader

På bilden ser det inte ut som 2st 45 grader det kan vara 60+30 grader (är ju också de 90 grader som fattas i en triangel.)

Kanske uselt förklarat ?
Bra förklarat tycker jag.
Som obildad i både matematik, geometri och snickeri brukar jag prova mig fram. Till slut lär man sig och sågar fel färre gånger (men fel kommer man alltid såga ibland)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.