É
Jag ska ha en rak trappa mellan trästolpen och leca-väggen som kommer om en månad. Hur gör jag snyggast/enklast väggen som kommer gå sammanhängande i två våningsplan? För att slippa sprickor.

Ytskiktet ska vara gips. Våningen ovanför är tänkt trästomme med osb+12mm gips. Nedervåning tänkte jag klistra fast en gipsskiva med gipsputs (efter att ha läst om det i andra trådar här).

1.
Ska jag glömma att ha en sammanhängande vägg och istället låta gipsskivorna möta varandra vid trä/leca och sen sätta en täcklist över?

2.
Eller kan jag få det sprickfritt så länge jag låter mellanbjälklaget få bra med stöd mot leca-muren på många punkter?
Enklast då är ju att ha en stående skiva nertill och en på övervåning, men är det bättre se till att skarven hamnar högre eller lägre ner istället för precis vid övergång mur/trä? (Mer jobb).

Ett källarrum med tegelvägg, träreglar i tak, isolerskiva, stol och svart sopsäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommer inte vara en designtrappa eller en central plats i huset vilket talar för en täcklist. Men undrar ändå vad det finns för möjligheter när jag bygger nytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.