Vi ska ta tag i det stora projektet som är att renovera hallen nu 2023. Det första steget är att bygga igen trappen.
Efter mycket läsande dels på forumet så har jag ganska bra koll på hur jag ska gå tillväga, men har stött på ett problem.
Det är nämligen så att trappstegen är ganska ordentligt rundade (se bild).
Jag skulle säga att rundningen är ca 5mm djup, och skulle jag bara banka på en planka där så blir det en härlig skåra för smuts att samlas i.
Min fundering är om någon har nån bra lösning för att ta bort rundningen, eller om det blir till att sätta list i nederkant?
Har redan tänkt tanken med både sänksåg och handfräs, men man kommer ju inte åt i hörnen då, så länge man inte plockar ner hela trappen, och det känner jag att det finns roligare saker än att göra.
Tack för all hjälp
Efter mycket läsande dels på forumet så har jag ganska bra koll på hur jag ska gå tillväga, men har stött på ett problem.
Det är nämligen så att trappstegen är ganska ordentligt rundade (se bild).
Jag skulle säga att rundningen är ca 5mm djup, och skulle jag bara banka på en planka där så blir det en härlig skåra för smuts att samlas i.
Min fundering är om någon har nån bra lösning för att ta bort rundningen, eller om det blir till att sätta list i nederkant?
Har redan tänkt tanken med både sänksåg och handfräs, men man kommer ju inte åt i hörnen då, så länge man inte plockar ner hela trappen, och det känner jag att det finns roligare saker än att göra.
Tack för all hjälp
Linjerar övre trappstegets framkant precis med nedre trappstegets bakkant? Om inte kan du kanske ställa täckskivan på nedre trappsteget och fästa undertill på övre steget.
Det är väl även möjligt att ställa täckskivan på nedre steget och låta den gå upp framför övre trappstegets framkant så att det steget blir något djupare (vilket dock kompenseras av att motsvarande försvinner i bakkant).
Det är väl även möjligt att ställa täckskivan på nedre steget och låta den gå upp framför övre trappstegets framkant så att det steget blir något djupare (vilket dock kompenseras av att motsvarande försvinner i bakkant).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Gör en fals i sättsteget 5x25 mm som täcker rundningen.
Är underkant också rundad så låt sättsteget inte nå fram till rundningen.
Protte
Är underkant också rundad så låt sättsteget inte nå fram till rundningen.
Protte
Montera dit en tjockare skiva och fräs i den istället? (Eller flera lager.) Du får iof ett hålrum, men vad gör det.
Klicka här för att svara