B bossespecial skrev:
Även om hanbjälkarna bygger ner något så blir det lite luftigare med ramverktakstolar om man inte bygger in hanbjälkarna vill säga.
Alternativet med synliga hanbjälkar har jag faktiskt inte tänkt på alls. Lite beroende på hur tätt de hamnar så är det ju definitivt ett alternativ.

Nu är vi igång med garaget iaf. Har en konstruktör som kilar på bjälklaget och balk över porten. Än så länge ser det ut såhär;
Byggplats med påbörjat garage av betongblock, byggmaterial och ställning, omgivet av träd och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har aldrig murat förut men känns som man börjar få kläm på det. Efter lite tips från erfaren förstås…

• Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Hej hur går det med bygget?

Jonatanm535 Jonatanm535 skrev:
Hej hur går det med bygget?
Jorå, långsamt framåt kan man säga. Vi blev färdigmurade till hösten och har påbörjat slamning av ytterväggarna. Blir att göra klart när temperaturen letar sig över +5 över lite tid igen.

Har haft hjälp av en konstruktör som dimensionerat och kom fram till HEA180 över porten och en HEA200 i mitten som bärning + lite dimensioner på virke m.m.

Eftersom stålpriserna brakat i höjden drog vi oss lite för att köpa nya HEA och tur var det. Jag hittade en beg. 15m HEB200 traversbalk på blocket som räckte till både över port och i bjälklaget. Så nu blir det lite "extra kraftigt". Den ligger nu kapad och klar och väntar på att bli upplyft, men även det får vänta till våren.

I övrigt får vi se hur det ser ut med virkespriserna. Vi har ingen bråska och jag ligger och lurar lite på blocket och likande sidor för att se om vi kan hitta material till lite bättre priser.

Tack för uppdateringen. Kul att du hittade en begagnad ska bli kul att följa dig sen.
Jag har gjutit plattan och ska börja resa stommen runt påsk om vädret är ok.
12x7,8m. Blir loft över dom första 4,8-6 metrarna beroende på vad för lösningar konstruktörerna på takstolsfabriken kommer fram till. Kommer bli en innervägg 5,5m på bredden som slutar vid 4,8m så tanken är att använda den som upplag för bjälklaget men hade gärna gjort loftet lite djupare till 6m men vill inte ha någon stolpe. Resten av garaget blir öppet upp i nock. Antagligen med saxtakstolar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.