Byggmaterial & Byggteknik
KJD: [citat] fick tips att titta på Finja/Björn Cs video där han putsar innerväggar, och nämner lagning och "finputsning" - så rekommenderar han C putsbruk fin 0-1 mm, det tänker jag prova [MEDIA=youtube]8NiTxH0gUeE[/MEDIA] https://k-bygg.se/sortiment/byggmaterial/bruk-bindemedel/bruk/950219
AnnaMHKarlsson: Javisst, så är det ju! Dock är min uppfattning att det är sjukt bökiga att installera, men det kan ju vara fördomar från mitt håll. Har du nån uppfattning om vilka dimensioner en sådan skulle behöva? /Anna
Snabelhund: [citat] Det är inte längre i bruk, så det är lugnt, tack ändå.
DaDolly: Hej, jag har en gång i tiden byggt igen en öppning mellan hall och kök. Nu tänker jag öppna upp igen men vill ha dörröppningen förskjuten till höger (sett från hallen) Jag vill att öppningen ska börja ca 1030 mm från höger (sett från hallen) Jag vill att öppningen ska vara ca 900 mm. Reglarna sitter rätt så tätt i mitten (se bild) Hur löser jag enklast den öppning jag vill
Herrman5: [citat] [citat] Såndär känner man igen, tack Här får man ja stadig så man inte drar rakt igenom, smart den varianten med stop på
Gooli: Fin-fint att klä en arbetsbänk med är rostfri plåt. Kanske från en gammal kasserad diskbänk. Lätt att hålla rent och tål en del stryk. En omönstrad yta gör också att småsaker är lätta att se. Edit / För fönsterrenovering kanske en plastmatta eller annan ännu mjukare matta är att föredra.
RogerHql: 2 cm droppkant i panel och motsvarande uppfångningsplåt under för vidare befordran ut på taket är väl det enda vettiga. Jämför med anslutning av taket till vindskiva. Samma princip! Se vidare Träguiden. Ett ovärderligt dokument om man är ägare/ ansvarar för ett trähus: https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/ takpappen ska in -under- panelen och sedan
AG A: Mellan taket och snedtaket kapar du bara varje list i vinkeln/2 precis som i andra 90 graders hörn, där man kapar listerna i 45 grader. Så någonstans kring 15-17 grader blir nog vinkeln du ska kapa listerna i, mellan tak och snedtak. I nedre hörnet vid snedtak och vägg, kapar du som i ett helt vanligt 90 graders hörn. Alltså varje list kapas i 45 grader.
warthog: Översta bilden är på en tryckt bräda...och helt normalt om det blir så...det försvinner med tiden...bild två och tre ser ut att vara organowood ...alltså impregnerat med kisel...de första åren så kommer organowood se fruktansvärd ut...med svarta mögel prickar och "ludd" på allt....också det helt normal och försvinner med tiden...
hobc: Bygger ett loft/entresol i en industrilokal byggd i trä. Ska fästa bärlinan i väggen som jag trodde bestod av stående reglar, men det visade sig vara liggande. Duger det att fästa bärlinan i liggande regel? Det är 195x45 lina som jag fäster med 6x180 träskruv. Skulle vilja slippa stödreglar/stolpar under. Bärlinan är 15 meter lång, och bredden blir 3,6m. CC60 195x45 Jag funderar
Sson85: [citat] Funkar som både lim o fog och spricker inte som vanlig billigare fog/latex.
Samir_88: [citat] Hej, kan jag få kontaktuppgifter till denna säljare? Mvh Samir
h_ndwritten: [citat] Ja det har jag tänkt på. Det fanns redan lite sådant när jag rev väggarna. Tack för tipset! (y)
Derbyboy: Finns det något bra lim (alltså inte tapetlim) som man skulle kunna spraya in under flagorna?
janwide: Testade idag enligt principen "knakar det inte så är det ok". Inte ett ljud (y)
Bondra: Ska sätta upp skjutdörrar och bygga till en vägg. Har lite märkliga vinklar som kräver en diagonal vinkel för att gå i linje med dörrarna. Spontant tänker jag mig något liknande där ändarna är sågade i x grader. Dock behövs det det någon form av kortling som ger stöd på kortsidan och gipsskivan. Vilka best practices finns? Är jag ute och cyklar big time här? [bild]
Emanuel01: [citat] En regel eller liknande går ju att måla samt att den fördelar tyngden på väggen. Så 4 rejäla skruv till regeln istället för 8 mindre för beslagen i väggen. Jag har 4 ordentliga skruv i väggen som håller brädan och banden hänger i 1 krok/ögla.
karinhoj: Tack för era svar. Nu har jag mätt och det är 60 cm mellan bjälkarna i källartaket och sen ohyvladplank så det borde inte var problem att skruva direkt planktaket. I sovrummen är det ca 110 mellan bjälkarna. Det är svårt att se om taket buktar eller inte men det gör inte så mycket om det syns. Källaren är ett förrådsutrymme men att sätta längs med bjälkarna är en bra idé. Att
snuttjulle: Tycker då att toppen på den på bilden och min bild är väldigt lika men olika rostiga. Har för mig att det låg sådana längs med spåren där betongslipers hade gått sönder och bytts ut. Va bara min första tanke när jag såg den.
Okarlsson: Tunga säkerhetsdörrar kan ju en jäkla kraft om man drar igen dom. Som ett första är väl enklast att prata med grannen och be dom stänga dörren mindre hårt. Om de inte kan så kanske de är villiga att sätta upp en dörrbroms.
David B: Hej! jag är också intresserad av hur det blev så puffar denna tråd.
BirgitS: Golvuppbyggnad vet jag just inget om tyvärr, jag trodde det gällde väggar för det är där man brukar ha OSB. I golv brukar man väl ha golvspånskiva. När det gäller klinker så är det branschreglerna från BKR som är standard.
sepani: [citat] vi håller 20C och gör åt med ca 15000 kWh per år och värmer då 280m2 så leca block ok isolering. Vattenburen golvvärme i hela planet, radiatorer uppe
DidrikHobby: [citat] Tack! Okej, rackarns hade hoppas på att slippa göra det.. Men lär samtidigt ångra att man inte gjorde det ordentligt på en gång när oturen är framme. Tack för svaret och pushen att göra det ordentligt
bengtsbox: Snor den här gamla frågan lite. Jag håller på att bygga hus vilken har en altan som ligger 1.2m ( som högst) över mark. I https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/sakerhet-vid-anvandning/racken-och-ledstanger/ kan man läsa "Kraven på räcken gäller för trappor, ramper och balkonger som inte avgränsas av väggar. " samt "För altaner och
joakim_j: Ja, när jag skriver bjälklag så menar jag naturligtvis bara själva reglarna, alltså inget spån eller något annat.