Hej. Jag har byggt om vårat "pizzeria valv" som fanns i vardagsrummet när vi köpte huset. Jag har gjort en traditionell "fyrkantig öppning" och ska nu köpa dörromfattning.
Regelvirket som blev använt är 45x70 och 10mm spånskivor. Öppningen blir alltså 90mm tjock.
Nu till problematiken, dom enda dörromfattningarna jag hittar är 80, 95, 110mm.
Finns det inte i 90mm? Hur skulle ni gjort?

Du ska inte klä spånet med gips? skulle kört 95 då det är snyggare att det rår lite istället för helt jämnt med skivorna om du inte ska ha foder.

Stefan N Stefan N skrev:
Du ska inte klä spånet med gips? skulle kört 95 då det är snyggare att det rår lite istället för helt jämnt med skivorna om du inte ska ha foder.
Väggarna är tapetserade så det är inget alternativ tyvärr. Foder däremot ska användas

A
K Kallskuret skrev:
Väggarna är tapetserade så det är inget alternativ tyvärr. Foder däremot ska användas
du monterar en omfattning som är 80mm, salar på smygen och sen monterar foder

A Aunty skrev:
du monterar en omfattning som är 80mm, salar på smygen och sen monterar foder
Förstår inte riktigt hur du menar. Öppningens bredd är 90mm. 2 spånskivor samt regel. Hur monterar jag en omfattning på 80mm då?

A
du monterar den så den livar med väggen från ena sidan. På den sidan är det bara montera foder som vanligt.

på andra sidan monterar du en salning på 10mm +- några mm, väggen är säkert inte rak.
sedan monterar du foder mot det som vanligt

A Aunty skrev:
du monterar den så den livar med väggen från ena sidan. På den sidan är det bara montera foder som vanligt.

på andra sidan monterar du en salning på 10mm +- några mm, väggen är säkert inte rak.
sedan monterar du foder mot det som vanligt
Aha! Tack för tipset. Men dom jag förstår det med omfattningen jag hittat är hörnen runda vilket gör att de skulle bli en konstig skarv

Eller också tar du en på 95mm och hyvlar ner 5mm. Eller jämkar felet så syns det inte när fodren är på plats.

A
K Kallskuret skrev:
Aha! Tack för tipset. Men dom jag förstår det med omfattningen jag hittat är hörnen runda vilket gör att de skulle bli en konstig skarv
du drar in fodrat en bit in på omfattningen så du får en anvisning.
blir mycket snyggare, det är svårt att få något att se snyggt ut om de ska liva exakt.

A
D Daniel 109 skrev:
Eller också tar du en på 95mm och hyvlar ner 5mm. Eller jämkar felet så syns det inte när fodren är på plats.
eller använder ett klackfoder, finns många lösningar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.