1 995 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Valv borttaget.
Hej. Jag har byggt om vårat "pizzeria valv" som fanns i vardagsrummet när vi köpte huset. Jag har gjort en traditionell "fyrkantig öppning" och ska nu köpa dörromfattning.
Regelvirket som blev använt är 45x70 och 10mm spånskivor. Öppningen blir alltså 90mm tjock.
Nu till problematiken, dom enda dörromfattningarna jag hittar är 80, 95, 110mm.
Finns det inte i 90mm? Hur skulle ni gjort?
Regelvirket som blev använt är 45x70 och 10mm spånskivor. Öppningen blir alltså 90mm tjock.
Nu till problematiken, dom enda dörromfattningarna jag hittar är 80, 95, 110mm.
Finns det inte i 90mm? Hur skulle ni gjort?
du monterar den så den livar med väggen från ena sidan. På den sidan är det bara montera foder som vanligt.
på andra sidan monterar du en salning på 10mm +- några mm, väggen är säkert inte rak.
sedan monterar du foder mot det som vanligt
på andra sidan monterar du en salning på 10mm +- några mm, väggen är säkert inte rak.
sedan monterar du foder mot det som vanligt
Aha! Tack för tipset. Men dom jag förstår det med omfattningen jag hittat är hörnen runda vilket gör att de skulle bli en konstig skarvA Aunty skrev:
Eller också tar du en på 95mm och hyvlar ner 5mm. Eller jämkar felet så syns det inte när fodren är på plats.
du drar in fodrat en bit in på omfattningen så du får en anvisning.K Kallskuret skrev:
blir mycket snyggare, det är svårt att få något att se snyggt ut om de ska liva exakt.
Klicka här för att svara