Bygger några lådor där jag tänkt montera kulskenor anpassade för tunga laster (100kg). Materialet är 15mm björkplywood både för stomme och lådor. Jag kommer åt båda sidor, så hade ni föredragit islagsmutter eller rampamuff? Har tyvärr dålig koll på hur bra rampamuff håller i plywood.
Islagsmutter eller rampamuff är väl samma sak men med två olika namn?!Ivan1881 skrev:
Nej.FredrikR skrev:
För rampamuff förborras ett icke genomgående hål och skruvas i. Används oftast för att fästa beslag/ben och liknande med m-gängad skruv för lätt montering/demontering.
Islagsmutter används med fördel på genomgående hål, monteras genom att slås fast och har en fläns som tar upp last bättre, således bättre för montering av fötter för skåp, lådor etc.
Varför ska du ha något av dom? Kan du inte fästa expansionsbeslagen direkt i trät?Ivan1881 skrev:
Jo, vanlig skruv har jag funderat på men med tanke på lasterna och tjockleken på plywooden (15mm) blir det inte mycket att bita i, eller menar du det håller? Det är ett modulsystem som skall sitta inne i en bil så kommer utsättas för dynamiska laster samt vibrationer när man kör.K kniv skrev:
En 4mm ankarskruv tål upp till 100kg i radial kraft, så det är knappast skruvarna som är svaga punkten utan infästningen (oavsett vilken fästmetod du väljer). Träskruv direkt i plywooden gör ju att de flesta fibrerna är fortsatt intakta, medans både islagsmutter och rampa gör att fibrerna skärs av.Ivan1881 skrev:
Produkter som diskuteras: "Träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
En dutt trälim i varje hål innan du fäster skruven är en annan metod. Det kan krävas att du värmer skruven om du vill ta bort den i framtiden men vanligt trälim fäster dåligt på metall.
Superlim funkar också men då måste du värma skruven och uppvärmt superlim är inte så trevligt för hälsan. För extra val så är tunnflytande superlim bättre än vanligt.
Fast 15 mm björkplywood bör vara tillräckligt i sig själv.
Superlim funkar också men då måste du värma skruven och uppvärmt superlim är inte så trevligt för hälsan. För extra val så är tunnflytande superlim bättre än vanligt.
Fast 15 mm björkplywood bör vara tillräckligt i sig själv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden