Byggmaterial & Byggteknik
Rammega: Förra ägaren hade väldigt brottom att få det klart innan vi köpte. Vi har under åren konstaterat att tapeten även har bubblat till sig på icke ytterväggar. Vi har nu bara detta utrymme kvar att fixa.. men visst känns det som en schansning.
Kane: [citat] Åh nej, vanligt skolarbete! Finns det inga genvägar......:cool:
Bockstensmannen: Tänker avveckla garaget som garage och göra om till tvättstuga/tork och SPA. Porten blir panoramafönster och allt junk åker ut.
chris47: Ja aluminiumreglar rör ju inte på sig som trä gör, men jag tänker att limträbalkar är rätt så formstabila jämfört med 45x220 reglar. Mvh. /CC
Daniel 109: Betong och blött tegel väger väl ungefär lika mycket. Men varför byta material?
Lilllen: Själv tycker jag det var en snygg och clean look som det ser ut nu. Nuvarande utseende släpper ju även in mer ljus, och när det nu är enda fönstret, är det väl extra synd att minska ljusinsläppet.
joakim_j: [citat] Jag tappade kontrollen över vattenslingorna lite, så jag limmade metallskenor med PL400 och lade "syllregeln" i dem. Annars är väl spikplugg eller expanderbult lämpligt. Med syllpapp mellan betong och regel.
sunnis: Urtag på 3cm spelar ingen som helst roll. Så kör enligt din plan, inga problem.
Johannnnnnn: Det är även ett ganska stort putssläpp på sockeln, ca 50x50cm (har ingen bild). Kan det ha med fukt att göra?
nwin: Efter rivning svarar jag nu mig själv om det kan hjälpa någon annan. När rivning av kakel och klinker påbörjades så visade det sig att även väggarna var av plåt. Väggarna visade sig också sakna en traditionell stomme med reglar. I stället är plåtarna bockade och i dess fogar stuknitade samman. Kaklet revs därför ner till plåtarna som efter konsultation med snickare får
hempularen: Det är helt ofarligt om man inte river eller bearbetar det. Och även då är det i praktiken ofarligt för enstaka exponeringar, men man bör ha respekt och använda skyddsutrustning även som gördetsjälvare. De människor som framfröallt har drabbats av asbestrelaterade skador, arbetade i eternitfabriker (eternit innehåller asbest), och arbetade hela dagarna, i åratal i lokaler som var
Marcello: [citat] Hjärtväggen har jag planerat att förstärka så det kommer inte vara något bekymmer. Väggen står rakt ovanför en betongvägg i källaren så bjälklaget/våningen under behöver nog ingen åtgärd. Tack för svaret.
Claes Sörmland: [citat] Nej, inte demontera elinstallationen. (En möjlighet är ju att elektriker kopplar ur kablarna och sen kan du riva.)
Anders87forsberg: [citat] Ok. Tack för snabbt svar. Får se hur vi gör. Troligen tänker vi om och gör en lösning där den bärande väggen blir orörd. Mvh
jasmejna: Halloj! Snyggt jobb. Undrar hur du fäste fodret/listerna?
RJ768: Ok, tänkte sätta stolpe i mitten på vår, också dubbel carport. Räknade på stolparna och har kommit fram till 90x90 i ytterkant samt 115x115 i mitten (bygger södra Sverige). Känns spontant som att er plint borde räcka gott och väl för det vi vill bygga :thinking:
VVS o Energi: [citat] Helt enkelt byt fönster skulle jag säga. Kanske tilläggsisolera i varje fall lite på insidan. TS sa ju stort behov av modernisering och då tänker jag att man ändå byter fönster, tätar väggen, öppningar mm. Isolerar mellan reglar, om inte det är gjort och kanske mer om det går.
KJD: [citat] fick tips att titta på Finja/Björn Cs video där han putsar innerväggar, och nämner lagning och "finputsning" - så rekommenderar han C putsbruk fin 0-1 mm, det tänker jag prova [MEDIA=youtube]8NiTxH0gUeE[/MEDIA] https://k-bygg.se/sortiment/byggmaterial/bruk-bindemedel/bruk/950219
AnnaMHKarlsson: Javisst, så är det ju! Dock är min uppfattning att det är sjukt bökiga att installera, men det kan ju vara fördomar från mitt håll. Har du nån uppfattning om vilka dimensioner en sådan skulle behöva? /Anna
Snabelhund: [citat] Det är inte längre i bruk, så det är lugnt, tack ändå.
DaDolly: Hej, jag har en gång i tiden byggt igen en öppning mellan hall och kök. Nu tänker jag öppna upp igen men vill ha dörröppningen förskjuten till höger (sett från hallen) Jag vill att öppningen ska börja ca 1030 mm från höger (sett från hallen) Jag vill att öppningen ska vara ca 900 mm. Reglarna sitter rätt så tätt i mitten (se bild) Hur löser jag enklast den öppning jag vill
Herrman5: [citat] [citat] Såndär känner man igen, tack Här får man ja stadig så man inte drar rakt igenom, smart den varianten med stop på