Ulltand Ulltand skrev:
Är garaget i samma vind som resten av huset? I så fall är det väl den kallaste delen i rummet och fukten kondenserar ut där först.

Du har rimligen inte någon större fuktlast i garaget så portteorin håller jag för osannolik.
Är det så att kvistar i virket ej suger upp fukt i samma utsträckning som övriga virket?

C Coaster skrev:
Är det så att kvistar i virket ej suger upp fukt i samma utsträckning som övriga virket?
Ja

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja
Ok. Mäter jag på kvistar i andra brädor så håller de samma fukt som övriga brädan.

Vad tror ni om att strypa ventilationen i takfoten just där problemet är? Det är mindre runtom hela fastigheten än just där vid bilden. Där den är igensatt så gott som helt är det inga missfärgningar och kruttorrt enligt fuktmätaren.

Excel
Seriöst att mäta! Brukar nöja med att gå upp och leta efter läckage med ficklampa. Har virket suttit där i 50 år så skulle jag inte haka upp mig så mycket. Tror fåtal gör sig besväret att gå upp kollar. Men är det så att just den plankan du mäter på är kallare och drar åt sig kondens? Alltför kalla vindar är ju inte bra heller.

Ska fråga min pensionerade far om vad han tror.
Gubben jobbade med virke i 50år vet troligen varför virket beter sig olika med avseende på fuktigheten

• Gilla
Coaster och 1 till
  • Laddar…
C Coaster skrev:
Vad tror ni om att strypa ventilationen i takfoten just där problemet är? Det är mindre runtom hela fastigheten än just där vid bilden. Där den är igensatt så gott som helt är det inga missfärgningar och kruttorrt enligt fuktmätaren.
Nja vinden skall ju vara ventilerad så det skulle jag inte göra. Möjligen det omvända och återställa där det är igensatt.

Men först skulle jag vänta och se vad som händer i olika väderlekar.

Ulltand Ulltand skrev:
Nja vinden skall ju vara ventilerad så det skulle jag inte göra. Möjligen det omvända och återställa där det är igensatt.

Men först skulle jag vänta och se vad som händer i olika väderlekar.
Ja, det är ju som du säger. Det har ju varit såhär i 10 år vi bott här. Det jag faktiskt har funderat på är att minska lite på isoleringen på vinden då jag ska sätta in en vedpanna med tankar som komplement till nästa vinter. Då borde vinden få ett ännu bättre klimat.

jag avvaktar till våren och ser efter hur det ser ut då med fukthalten.

Excel Excel skrev:
Seriöst att mäta! Brukar nöja med att gå upp och leta efter läckage med ficklampa. Har virket suttit där i 50 år så skulle jag inte haka upp mig så mycket. Tror fåtal gör sig besväret att gå upp kollar. Men är det så att just den plankan du mäter på är kallare och drar åt sig kondens? Alltför kalla vindar är ju inte bra heller.
Nej så är det säkert. Virket har suttit sedan 1969 och tilläggsisolerades 2011-2012. Så jag antar att det inte är någon större panik med åtgärder. Dock är problemet väldigt lokalt, och det skulle vara bra att komma på vad som orsakar det.

Nu har jag pratat med farsan.
Det kan bero på något av dessa två.
1) Av någon anledning blev just de ohyvlade planken för snabbt och hårt yttorkade. Då är de torra på utsidan och blöta innuti och kommer inte att torka ut utan fortsätta vara blöta innuti. Hårdtorkade ytan medger inte torkning av insidan.
2) Taket läcker, dock mindre troligt då plankan under är torr och den "blöta" är längs hela längen.

Inget att göra åt utom att byta de blöta plankorna om möjlighet finns.

Magnus E K
Kanske kan man utröna om det kommer utifrån eller inifrån genom att tillfälligt täcka en del med plast (typ byggplast eller plastkasse) någon vecka eller två och sen ta bort och mäta igen. Högre fukt i täckta området = fukten kommer utifrån och omvänt.

Igår kväll hade vi -12 ute, -7 på vinden och 80% RH.
Idag +2 och 82% RH på vinden, 95% ute.

När jag gick upp och slog i fuktmätaren nu visade den 40% fukthalt precis bredvid spikbandet.
Det är något som verkligen inte stämmer- Så fort kan inte virket ändra sig, kan det vara min billiga mätare som har spunk?? Jag gick sedan ut och tryckte mätaren i altantrallen som fullkomligt dryper i vatten. Då visade den 35%....

Visst känns ju råsponten rå, speciellt de ohyvlade brädorna. Men 40% fukthalt är ju helt makalöst högt, och ökat 10% på en natt.... Väldigt konstigt, jag måste försöka testa en annan dyrare mätare också...

Excel
Går det äns att mäta i dessa temperaturer?

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Går det äns att mäta i dessa temperaturer?
Det låter jag vara osagt, men de billiga mätarna är väl allt annat än tillförlitliga. Men det visar ju som sagt ganska rätt i övrigt mot rådande RH på vinden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.