B
bradgard: Vi övertog ett hus från -65 som från början hade garage i källaren (nerfart från gatan). Några år senare enligt ritningar byggde man på uppfarten med en ny garagebyggnad som sitter ihop med huvudbyggnad. Garaget ligger i gatunivå men sen är det en kulvert under betongbjälklaget som nås via dörr. Garaget i sig delades in i garage och förråd med vägg emellan. Kulverten under
0 svar · 690 läst
·
H
hyrbil: [citat] Då skulle det rent krasst räcka med en decimeter (i höjd) av isolering, sålänge det håller tätt? Ju mer det diskuteras desto mer lutar det åt att sätta in ett galler. Jag har även testat att ställa in fronten på kaminen och det är inte mycket spelrum, ett par centimeter runtom, så varmluftsgaller kanske lutar mer åt ett måste än ett "nice to have".
13 svar · 4,1k läst
·
Z
z_bumbi: Tar jag inte helt fel är MgO den gråa ytan på magnesium så hur har de gjort en skiva av det? Jag tänker på system för badrum när jag ser kraven på materialet fast man kan hoppa över de vattentäta delarna. FIBO har ett av systemen. Nu vet jag inte om det uppfyller kraven exakt idag (man skruvar helst inte i ett tätskikt) men i framtiden verkar det vara en möjlig smidig lösning med
13 svar · 10,5k läst
richardtenggren
richardtenggren: Kan du inte köra med en lös tapp, genom att modifiera underliggaren med ett tapphål och göra tapphålet i stolpen genomgående? :)
6 svar · 3,8k läst
·
T
Ted Hörman: Halloj! Jag håller på att bygga ett mindre fritidshus i lättbetong och har nyligen fått upp takstolar och tak. Håller på att klura hur jag bäst och snyggast gör för att klä in takfoten och tänkte se om det finns någon här som kan bolla tankar med mig. Jag har kommit fram till ett förslag som jag bifogar en slarvigt ritad bild på. Tanken är att då klä in hammarband+takfot
0 svar · 2,2k läst
·
A
AndersS: [citat] Japp
9 svar · 2,4k läst
K
Kurtivan: Titta här: http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
2 svar · 2,2k läst
J
Jens-jens: Hej igen! Sprickorna har inte rört sig mer, och vi har inte heller upptäckt något nytt. Så vi fortsätter kika på sprickorna regelbundet, och håller tummarna.
15 svar · 6,0k läst
·
I
Installation: Man kan också sätta distanser bakom skruvarna. Beror iofs på hur plattan och infästningspunkterna ser ut.
4 svar · 1,4k läst
·
P
Pistol: Testade att skruva för hand och det sitter som berget nu. Tack alla!
6 svar · 3,3k läst
RoTe
RoTe: [citat] https://www.byggahus.se/k/3010448/?m=image&u=15437&a=276249
6 svar · 3,0k läst
T
Tummenmittihanden80: [citat] Det låter som ett rätt enkelt alternativ, tack! :-) Behöver jag regla upp något? Funkar det med Knauf Rotband handgipsputs? (Har arbetat med det innan och känner att jag bemästrar det)
2 svar · 1,2k läst
·
R
Rolle85: Tack!
15 svar · 2,5k läst
R
T
Tjrex: Nackdelen med torxskalle är att den är lite högre än ph2. Men som sagt andra sagt. Ingen kommer se d
4 svar · 1,3k läst
M
myrstack: Om valet av underlag är godkänt är det nog inte materialvalen som är problemet, snarare monteringen av denna. Med alla dessa veck skulle jag i all fall vara orolig att stoltheten och tiden saknats för ett generellt gott jobb och hårdgranska överlapp och kritiska områden som tex genomföringar
15 svar · 2,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Hus från den tiden kan vara byggda lite hur som helst så det är bäst att du anlitar en byggkonstruktör som kan kolla hur det ser ut i verkligheten och hur problemet bäst ska åtgärdas samt kan räkna ut vilka dimensioner som balken och pelarna ska ha så att du får bra underlag till bygganmälan.
1 svar · 2,1k läst
·
I
Installation: [citat] vad ska rummet användas till? Vad har du för mått på bredd och längd? det är rätt viktigt man kan ju få en perfekt storm med fel dimensioner. Pytagoeriska tal (3,4,5) är ette. Exempel på ett bra mått ur akustikhänseende dvs 3 m i tak b=4 l=5 är 2,8 i tak 5,6 i längd och säg 4,2 då har man skapat en grym resonsanslåda. Men jag misstänker du vill ha ned efterklangstide.
2 svar · 1,2k läst
T
Tjrex: Om d är tätt skal så in med en avfuktare
1 svar · 1,0k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Å jämför man trafikdöda i världen så är det ca 1 350 000 per år, 1350000/8006889000=0,0001686048 alltså ca en tiopotens höge i världen än i Sverige.
98 svar · 21,4k läst
·
P
Pippilina: [citat] Köpte du färdigmålad panel? Hur upplever du kvaliteten på skivorna?
15 svar · 14,0k läst
Kadde93
Kadde93: [citat] Billigt men den är för hård, inte så mjuk som den på filmen / bilderna:)
7 svar · 2,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Blandning av smuts och mögel troligtvis, torka av och bygg :)
2 svar · 911 läst
·
E
egge80: Ta bort ventilen, mät centrum från tak och centrum från förra panelen. Limma upp den nya panelen, märk ut dina mått och såga. Tryck dit ventilen, två steg bakåt och njut av att du har ett centrerat hål
2 svar · 831 läst
·
Husmixern
Husmixern: Hej tack för värdefull input :)
3 svar · 2,7k läst
·
S
Småbrukaren: Med jävlaranamma!
1 svar · 1,2k läst
H
Hasse C: Tack för kloka svar. Jag tror det lutar åt klossar med ungefär cc60 och att jag finjusterar dem med distansbrickor så hålet blir rektangulärt och anpassat för klacken på dörren. Sedan limmar jag smygen mot klossarna.
8 svar · 2,7k läst
·
U
ulfalf: Tack för svaren. Det blev så att jag satte träreglar ändå, med syllpapp mellan varje regel och vägg för säkerhets skull. Väggen är en innervägg så känns inte som det är några extrema fuktvandringar i väggen. Använde spikplugg för befästningen så det blev en jädra massa håltagning men reglarna sitter i alla fall.
4 svar · 3,4k läst
P
Pumabjörnen: [citat] Spännande, jag har för 2 år sedan genomfört en liknande totalrenovering i vårat hus byggt -43, ett klassiskt egnahems hus. I mitt fall rev jag allting och behöll endast takstolarna och råsponten på taket samt öppnade ytterväggsstommen ända ut till ytterväggspanelens baksida( skall tilläggas att i mitt fall var då en tilläggsisolering med västkustskiva och ny ytterpanel
5 svar · 2,0k läst
·
E
egge80: Conturas kaminer har alla (möjligtvis något undantag ) 10 cm till brännbart, så det är ju mycket vanligt att det ser ut som hos dig, jag skulle inte varit orolig men sotaren har väl godkänt installationen?
5 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.