Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Stycka av och bygg nytt. Ni kommer att behöva betala avstyckningskostnad samt anslutningskostnad av både VA och el. Sen kommer ni löpande att ha dubbla kostnader för VA- och elabonnemang, sopor och vägföreningsavgift. Det finns lite kostnader med andra ord, både innan ni satt spaden i marken och löpande. Ni kan tyvärr inte dela sådana abonnemang mellan fastigheterna om ni delar
2 svar · 2,2k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Sök för att sätta upp planket i tomtgränsen eller 50 cm in. 4,5 m är bara ett mått som gör att grannen inte har rätt att ha åsikter om vissa saker, det finns ingen generell regel att man inte får bygga något närmare än 4,5 m från tomtgränsen.
7 svar · 12,1k läst
M
-MH-: Tack, det verkar rimligt det du säger. :)
10 svar · 3,4k läst
·
R
Rickard_C: Nej, taken kan vara att politikerna kan ibland vara lite mer medgörliga en tjänstemännen på bygglovsavdelningen. Men det varierar verkligen från kommun till kommun. Tänkte eventuellt använda den för att transportera matkassarna mellan garaget och huset. Den ska dock användas minst en gång när vi tvingar kommungubbarna att åka hiss på slutsamrådet då övriga vägar till huset ska
20 svar · 7,2k läst
R
Robert-san01: Beräkningen har gett 22kWh/m2/år, ca 9000kWh/år. Det är då bara värme, ingen hushållsel eller varmvatten. Isotimber har fall som man uppskattar reduktionen till 15% mot om huset skulle ha varit byggt med traditionell regling. Den gamla 350mm Isotimbern hade u på 0,18. Vi har byggt med 300 + 60mm CLT. Då man inte hade något U för 300+CLT tog vi U för 300 för att vara på den säkra
22 svar · 2,8k läst
O
Odjuret: [citat] Ibland kan man fundera på om de är höga på byggnadsnämnden. Å andra sidan om kommen glömt att skicka ut grannehörande och beslutar om bygglov så kan bygglovet hävas. Även om det egentligen har vunnit laga kraft.
34 svar · 16,0k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har flyttat en off topic diskussion om ett annat projekt till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/parhusprojekt-strider-mot-detaljplanen.309717/ /Moderator
31 svar · 8,7k läst
D
Dsl: [citat] Får väl ta tjuren vid hornen och lära mej rita då :) Hade jag haft yta att kunna smälla upp ett attefallsgarage hade jag varit mycket nöjd. Tyvärr får jag inte till det om jag skall hålla mej 4,5m från gatan också. Det är svårt att se exakt i en gammal scannad plan eftersom vårt hus inte finns med i planen utan det prickade området är dragit utmed en stuga som stod där
29 svar · 9,7k läst
·
T
ToRy: Jag skulle inte tagit upp det utan skickat in bilder på hur huset ser ut nu. Har kommun inte koll på att du bytt färg innan så lär de ju få det om du skickar in gamla bilder. Om någon ändå uppmärksammar färgbytet så spela dum, be så hemskt mycket om ursäkt och hopas på det bästa. Att lägga sig ner och blotta strupen funkade alldeles utmärkt för mig... Liten kort anekdot som
10 svar · 6,8k läst
Jonatan79
Jonatan79: Aha, låt en arkitekt anpassa era ideér efter detaljplanen. Om ni ska bygga lite udda som på bilden lär ni behöva köra lösvirke förmodligen och en duktig arkitekt. Finns fler bilder på denna modell som jag aldrig sett förr?
12 svar · 2,2k läst
·
P
Pagno: [citat] I ts fall skriver han inläggningsvis att på planket, det som blåst omkull, finns bygglov. Utifrån den informationen bör marken inte vara prickad, då har bygglovshandläggaren inte utfört sitt arbete från början om de senare beviljat bygglov från kommunen. Sedan skall man ha bygglov om det krävs anser jag, men i ts fall, är det inte motiverat att betala för ytterligare ett
11 svar · 1,6k läst
K
Kristian242: Du kan aldrig få den till en Friggebod om granne inte godkänner den. Alltså behövs bygglov, om du sedan kan få bygglov för den beror ju på dina planbestämmelser i övrigt, men om det inte finns några konstigheter i övrigt borde du kunna få den som en liten avvikelse i efterhand. Har den stått där i 10 år är den preskriberad, och har den stått mer än 5 år innan klagomålet kom in
5 svar · 909 läst
L
Liteavvarje: Då ska du ha ett kajutafönster . är tanken Men eftersom det är lättbetong , bör du stämpa upp bjälklaget kraftigt och fälla in en balk högst upp , som är ca 1,5 m i översta skiftet Är lite fundersam om inte det kommer att bli sprickor ovanför fönstret
3 svar · 796 läst
Mikael_L
Mikael_L: Om vi förmodar att Claes i denna post har fått fram rätt paragrafer och annan info: [citat] Så är det tydligen medelmarknivån vid tomtgränsen som gäller. (och skulle det vara stödmur t.ex. så är det nivån på den allmänna platsen som ska räknas) Nu finns det lite olika sätt att bestämma medelmarknivån, men det brukar bli ganska rätt om du tar mitt mellan den lägsta punkten och
33 svar · 8,5k läst
·
H
hempularen: [citat] Det var ju ett villkor i förhadsbeskedet, att avlopp går att anlägga på ett godkänt sätt. Så förhandsbesked gäller inte, eller blir inte slutgiltigt beslutat utan avlppstillståndet.
2 svar · 2,6k läst
T
Tänka: Så länge friggeboden används som bastu (och tillfälligtvis gäststuga, dvs inte som bostad) så strider inte det mot dispensen. Däremot om friggeboden och/eller Attefallshuset däremot används eller hyrs ut som bostad mer än tillfälligt så påverkar det dispensen, eftersom det riskerar att utöka hemfridszonen, och bygglovet, då en friggebod inte ska innehålla en bostad. Då skulle
9 svar · 4,4k läst
Swetrot
Swetrot: Strandskyddsbestämmelserna garanterar allmänhetens tillgång till icke ianspråktagna stränder, samt att djur och natur runt våra vattendrag inte får alla sina biotoper förstörda av bebyggelse. Men sedan har jag någonstans i bakhuvudet för mig att man också infört riskbedömning för översvämningar i olika vattendrag innan man kunde bevilja bygglov. Försäkringsbolagen var lite sura
15 svar · 3,9k läst
C.Anrik
C.Anrik: [citat] Hej. Fick ni dispans?
19 svar · 8,4k läst
Bono_R
Bono_R: Godmorgon Bara en tanke Vi har en öppen spis i vårt hus och den är godkänd och med på ritningarna så där är allt ok men vi använder kaminen väldigt sällan så vår sotare brukar fråga vart tredje år när han kommer om jag vill ha den sotad (och det vill jag så jag inte får eldningsförbud i den). Det kan inte bara vara så enkelt att förre ägaren av huset valt bort sotningen vid
8 svar · 7,2k läst
T
Tilt: Det är tveksamt om byggnadsnämnden skulle kunna kräva en viss färg på ett tak om det inte är specificerat i en detaljplan, särskilt om man försöker matcha närliggande byggnader. Du skrev ju att de "föredrar" vissa färger, vilket tyder på att de inser att de inte har rätt att kräva någonting. Det är en önskan från deras håll. Jag tror att de skulle vara chanslösa vid en
8 svar · 3,2k läst
Utsättaren
Utsättaren: Området kanske lyder under en gammal fastighetsplan, då är det den som förhindrar avstyckning. Det ska tjänstemännen kunna informera om utan debitering. https://sv.wikipedia.org/wiki/Fastighetsplan
28 svar · 9,9k läst
A
Alias_Olle: [citat] Ähh, är det vad som krävs för att kunna göra som man vill är det bara köra...
32 svar · 16,5k läst
·
D
duetten: [citat] Hej, jo kanske det hade gått den vägen. Jag valde en annan väg då jag kallade rummet (lägenheten) för hobbylokal. Jag ritade in toalett och fick bygglovet godkänt som hobbyrum. Tyvärr glömde jag visst att rita in köket i bygglovet men det är ju mänskligt att fela... Sen några år har vi med gott resultat hyrt ut vårt "hobbyrum".
4 svar · 8,5k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Särskilt inte i Röstånga. Den enda gången myndigheter brydde sig om Röstånga var när ICA-handlaren FRASSE sålde VIN ! Visserligen inköpt på systemet i Tågarp. Då var det drag i byn, både myndigheter och media.:D
9 svar · 6,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det där var planbeskrivningen, leta fram detaljplanen där det framgår mer/fler detaljer. Jag tolkar det som att ni får bygga fler huvudbyggnader/bostadshus än ett, dock totalt 140m2 + 60m2 garage/förråd.
6 svar · 6,8k läst
Villa vista
Villa vista: Grattis till utbygganden tråkigt att du bor i en kommun men idioter till tjänstemän. Vill du medela vat boverket skrev? vore kul att se deras yttrande i frågan.
25 svar · 10,2k läst
B
Berg Skogen: Tackar
6 svar · 2,2k läst
·
O
olofh: Be om att få ut bygglovsärendet gällande de hus som har svart tak. Då får du ju veta hur nämnden resonerat i de andra ärenden. Och se till så att det framgår i ditt ärende (tydligt) att flera ärenden har svart tak Men om det enbart är för solceller som avvikelser godkänns får ni nog ändra färg
1 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Nej som sagt, det skall inte göras ngt. grannehörande om bygget är inom planens regler. Men det kan räcka att du sedan tidigare har en avvikelse från detaljplanen, som inte har något med det nu aktuella bygget att göra, för att det skall bli grannehörande.
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.