Förstår att detta ämne varit uppe tidigare men hittar inte svar på mina frågor.
Bor i ett bostadsområde där husen är byggda med garage parallellt med huset där garaget ligger ca en meter från tomtgräns. Flera hus i området har antingen rivit garaget och förlängt huset alternativt byggt ihop garage och hus. Vi tänker därför bygga ut huset och ersätta vårt garage.
Var därför på besök hos kommunen för att höra lite kring regler med brandvägg osv. Den diskussionen blev dock kort, enligt handläggaren på plan och bygg får jag inte bygga närmre än 4.5 meter från tomtgräns. Enligt henne skulle jag inte ens få riva garaget och bygga nytt på samma plats.
Jag frågade varför flera hus i området fått göra detta men inte vi. Enligt henne är det för att detta är gamla tillbyggnader. Hon hänvisade till en dom rörande detta, en dom som hon trodde sig ha läst!!
Jag får medgivande från samtliga grannar utan problem. Vet dock inte om detta förändrar något.
Vilka parafrafer och lagtexter är det man kan läsa på som beskriver regelverket kring bygge nära tomtgräns när samtycke finns.
Detaljplanen beskriver inget om avstånd till tomtgräns.
Tacksam för hjälp.
Bor i ett bostadsområde där husen är byggda med garage parallellt med huset där garaget ligger ca en meter från tomtgräns. Flera hus i området har antingen rivit garaget och förlängt huset alternativt byggt ihop garage och hus. Vi tänker därför bygga ut huset och ersätta vårt garage.
Var därför på besök hos kommunen för att höra lite kring regler med brandvägg osv. Den diskussionen blev dock kort, enligt handläggaren på plan och bygg får jag inte bygga närmre än 4.5 meter från tomtgräns. Enligt henne skulle jag inte ens få riva garaget och bygga nytt på samma plats.
Jag frågade varför flera hus i området fått göra detta men inte vi. Enligt henne är det för att detta är gamla tillbyggnader. Hon hänvisade till en dom rörande detta, en dom som hon trodde sig ha läst!!
Jag får medgivande från samtliga grannar utan problem. Vet dock inte om detta förändrar något.
Vilka parafrafer och lagtexter är det man kan läsa på som beskriver regelverket kring bygge nära tomtgräns när samtycke finns.
Detaljplanen beskriver inget om avstånd till tomtgräns.
Tacksam för hjälp.
Eftersom det inte står något om avstånd till tomtgräns gissar jag att detaljplanen är från innan 1987 (dvs. när Plan- och bygglagen kom), och då är det byggnadsstadgans 39onde § som gäller.
http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/SiteCollectionDocuments/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/planfragor/konferenser/Bra%20planer%20och%20bygglov%202012/39%20%C2%A7%20byggnadsstadgan.pdf
http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/SiteCollectionDocuments/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/planfragor/konferenser/Bra%20planer%20och%20bygglov%202012/39%20%C2%A7%20byggnadsstadgan.pdf
Tack haavard. Hittade denna själv också men förstår inte hur den skall läsas. Får man bygga närmre än 4.5 meter från tomtgräns?haavard skrev:
Vid val av plats för byggnad ska, där annat ej är föreskrivet, iakttagas
a) att byggnad, som ej sammanbygges eller kan förväntas komma att sammanbyggas med byggnad på granntomt, icke må läggas på mindre avstånd från gränsen mot denna än som motsvarar hälften av den för byggnaden tillåtna största höjden och ej närmare gränsen än 4,5 meter; samt
b) att avståndet mellan byggnader å samma tomt ej må vara mindre än den för någondera byggnaden tillåtna största höjden.
Av tredje stycket samma paragraf framgår att byggnadsnämnden under vissa angivna förutsättningar och om det är påkallat av särskilda skäl får medge undantag från bestämmelserna i andra stycket.
Som jag tolkar det från man bara frångå stycke två. Varför får då vissa bygglov närmre tomtgräns?
a) att byggnad, som ej sammanbygges eller kan förväntas komma att sammanbyggas med byggnad på granntomt, icke må läggas på mindre avstånd från gränsen mot denna än som motsvarar hälften av den för byggnaden tillåtna största höjden och ej närmare gränsen än 4,5 meter; samt
b) att avståndet mellan byggnader å samma tomt ej må vara mindre än den för någondera byggnaden tillåtna största höjden.
Av tredje stycket samma paragraf framgår att byggnadsnämnden under vissa angivna förutsättningar och om det är påkallat av särskilda skäl får medge undantag från bestämmelserna i andra stycket.
Som jag tolkar det från man bara frångå stycke två. Varför får då vissa bygglov närmre tomtgräns?
Jag gissar det. Grannen precis intill har det. Hon tyckte dock att det var annorlunda eftersom det var 2006.Jonatan79 skrev:
Hittar massor av rättsfall där likheten är att någon granne motsagt sig. Förstår inte problemet när alla godkänner tillbyggnaden jag vill göra. Förstår inte hur paragrafen skall tolkas. När får den frångås och på vilka grunder?
Det är här jag inte riktigt får ihop det. Vart står undantagen beskrivna. Alla fall i högre instans rör fall när grannar inte vill gå med på bygge.haavard skrev:
De här:
särskilda skäl
vägande skäl
rimliga alternativa lösningar saknas
ändamålsenligt byggande
utan men för granne
utan fara för sundhet, brandsäkerhet eller
trafiksäkerhet
utan att ett lämpligt bebyggande av
området försvåras
särskilda skäl
vägande skäl
rimliga alternativa lösningar saknas
ändamålsenligt byggande
utan men för granne
utan fara för sundhet, brandsäkerhet eller
trafiksäkerhet
utan att ett lämpligt bebyggande av
området försvåras
Tack för infon haavard.haavard skrev:
Nedan har du lite roliga svar jag fått från plan och bygg.
När det saknas en bestämmelse om byggnadsarea i planbestämmelsen så är prickmarken en faktor som begränsar då prickmark inte får bebyggas, liksom avståndsbestämmelse mot tomtgräns enligt 39§ byggnadsstadgan. Vi får även se till vad som kan vara en rimlig exploateringsgrad utifrån dess tomtstorleken som är över 1000 kvm och att det då är rimligt med en exploateringsgrad på ca 25% av den ytan. Detta utifrån hur planavdelningen idag oftast utformar detaljplanebestämmelser avseende exploateringsgrad på en liknande tomtyta.
Jag har inga problem med att uppfylla något av dessa förutom paragraf 39 eftersom jag vill bygga närmre än 4.5 meter.
Jag svarade dem att eftersom det är gamla planbestämmelser så går jag under samma regler som mina grannar. Därmed bör jag inte få några problem med en utbyggnad. Då får jag följande svar.
Plan-och bygglagen är en lagstiftning som handlar om att tolka lagen och där det inte alltid är glasklart hur detta ska göras och därmed är domstolsfall viktiga för att pröva om vi tillämpar lagstiftningen så som lagstiftaren har tänkt. Därmed kan ett sätt att tolka lagen 2005 bli annorlunda 2017, avståndsbestämmelsen i byggnadsstadgan fanns också 2005 men utifrån domstolsfall som har kommit senare har vi blivit tvungna att hävda den bestämmelsen strängare.
Jag har svårt att se att man förändrat bedömningen utifrån den gamla lagstiftningen sedan dess??
Är det någon som har erfarenhet av liknande fall? Alla domstolsbeslut jag hittar rör grannar som är mot utbyggnaden. Ingen handlar om fall där alla är överens.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Domstolsutslagen skall inte påverkas så mycket av om grannar är överens. Utan myndigheten tittar på vilka rättsfall som finns, och då sker det en kontinuerlig utveckling av praxis. Sedan är det säkert så att du får fler överklaganden som bildar rättsfall där överklagandet beror på att en granne inte gillar planerna.
Dvs. ett rättsfall där man ex. tolkat ett avstånd, kan vara relevant eller inte beroende på omständigheterna i fallet jämfört med omständigheterna i just ditt fall. Men det faktum att en granne ogillat ett bygglovsbeslut är oftast inte en relevant faktor vid "matchningen".
Dvs. ett rättsfall där man ex. tolkat ett avstånd, kan vara relevant eller inte beroende på omständigheterna i fallet jämfört med omständigheterna i just ditt fall. Men det faktum att en granne ogillat ett bygglovsbeslut är oftast inte en relevant faktor vid "matchningen".
Redigerat:
Om förutsättningarna för planen har ändrats så borde kommunen ändra planen, men det är nog sällan dom gör det. Så det kan mycket väl vara så att dom har tagit fram nya riktlinjer för hur området får bebyggas även om planen ser ut som den alltid har gjort.
Hur kan man leta upp denna typ av information. Jag har en känsla att jag lika gärna kan leta nu för annars får jag göra det i nästa instans istället?useless skrev:
