Byggahus.se

Strandskyddsdispens

1. C.Anrik
    Medlem Nivå 1
    Hejsan.
    Jag undrar om någon kring främst Södermanlands län men även resterande Sverige fått strandskyddsdispans efter 2011?

Vi har ett vattendrag, uppgrävt dike där vi köpt tomt, fick bygglov men det gjorde kommunen fel i och meddelade att dem missade strandskyddet som tydligen finns på samtliga vattendrag, sjöar och hav i Sverige...

2. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 15
    Jag har fått och många andra. Strandskyddsdispens är det oftast kommunen som beslutar om men även länsstyrelsen.
    Ett grävt dike är inget strandskydd, det måste vara en bäck av något slag som är viktig ur miljösynpunkt.

Sökte du strandskyddsdispens? Annars kanske det är det kommunen menar att måste ansökas om innan bygglov.

3. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 15
    Sen kan man undra hur msn ksnstycka av en tomt inom strandskyddat område men avslå bygglov pga strandskydd...

Gäller strandskydd skulle du nog inte ens få stycka av tomten men jag kan ha fel där

4. C.Anrik
    Medlem Nivå 1
    Du har nästan helt rätt :)
    Tyvärr är myndigheter lite mer invecklade än verkligheten.
    Vårt ”dike” är ett mindre vattendrag, det är urgrävt av lantbrukare genom åren och 2011 när strandskyddet återinfördes kom det även dit. Enligt lagen, samtliga vattendrag oavsett stl, sjöar och hav.

Kommunen beviljade oss ett bygglov, sedan reagerade länstyrelsen på detta och satte stopp för vårt bygge.
    Kommunen kontrollerade då och sa ”oj, det finns ett strandskydd här, det missade vi”.
    Kommunen gav oss sedan strandskyddsdispans men länstyrelsen reagerade även på detta och har nu tagit in detta för omprövning.

Vi betalade vår tomt när vi fick bygglov, vi hade skrivit vårt kontrakt på det sättet att får vi ej bygglov behöver vi ej köpa tomten.
    När vi bygglov fick gav vi säljaren alla våra sparade pengar.
    Fredagen innan tekniskt samråd, ca 2mån efter beviljat bygglov ringer kommunen och säger att dem gjort fel.

Hur såg ditt strandskyddsärenden ut?
    Vilken kommun och vilket län?

Har du bilder ?

Med vänlig hälsning, c

5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Verkar vara ett missförstånd. Vad begär dom, vad är motivet till att dom drar tillbaka bygglovet?

• Laddar…
  6. C.Anrik
    Medlem Nivå 1
    Tomten är styckad med givet förhandsbesked år 2010. Strandskydd återinfördes i Sverige på samtliga vattendrag oavsett stl, sjöar samt hav år 2011 tyvärr.

7. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Är det bara diket som spökar så bör det gå att få dispens?!

8. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 15
    Det där låter ju som en tabbe från kommuen när dom dessutom beviljat bygglovet med en dispens.
    Borde du dessutom inte klara det om tomten redan är avstyckad? Hur nära bäcken är det du vill bygga?
    Vilken var anledningen till att dom hade invändningar mot dispensen? En redan avstyckad tomt innan återinförandet borde vara ianspråktagen vilket komunen säkert tyckte.

Jag sökte i Gävleborg och Hudiksvall. Går oftast väldigt bra att få dispens här men ex så har man haft lite problem vid etablering av ett köpcentrum nära en bäck.
    Min tomt var också redan bebyggd vilket påverkar och det är strandtomt vid havet

9. C.Anrik
    Medlem Nivå 1

Kikar på tomterna i ÖSTRANBÄCK i Hudik, samt FISKEBY, en hel del bygglov där det måste utfärdats strandskyddsdispans ju..
    Fantastiskt för de som bor där, men va i hela helvete kan inte sveriges länsstyrelser jobba på samma sätt när dem har exakt samma lagar och regler att hålla sig efter ?!

Ja alltså kommunen gav oss bygglov efter ca 5-10v efter ansökan.
    Därefter gick det ca 1-2mån innan dem ringer oss och säger att dem gjort fel i bygglovet och missat strandskyddet.
    Det är ett gammal utgrävt långt dike som har en vattenspegel på typ 2cm, kanske lite mer idag när vattennivån är lte högre.. Men det är lixom ingen sjö, ingen bäck direkt, sipprar inget vatten utan det står som i ett dike.
    Om man jämför det med hela kusten i hudiks där samtliga tomter har sin egen strandkant osv.....
    Skulle du kunna maila en kopia på ert beslut ? Det vore väldigt vänligt.

lilla_lotta55@hotmail.com

10. C.Anrik
    Medlem Nivå 1
    Vår tomt på 3000kvm ligger hela den inom 100m från bäcken/diket.. MEN det är en väg emellan som enligt kommunen var för liten. Dem kan dock inte svara på vart i lagen det står krav på hus stor vägen emellan måste vara för att räknas som giltigt skäl. :(

När han styckade av var 2010 och då fanns ej strnadskyddet enligt kommun och länstyrelse, det nfördes 2011. Enligt lantmäteriet och deras utdrag är tomten ej strandnära än idag... :S

11. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 15
    Låter väldigt konstigt det där.
    Här du alltså sökt dispens och fått avslag? Annars tycker jag du ansöker om det och pratar med länsstyrelsen i förväg.

Här du bild över diket eller bäcken? Är det någon biotop som dom vill skydda kanske?

Du kommer inte bli hjälpt av att se mitt beslut då det bara är bilder och ansökan där jag hävdar ianspråktagen mark. Gick felfritt igenom.

Men jag tror man behöver mer underlag för att diskutera din ansökan eller avslag.
    Det är ju inte säkert du får avslag bara får länsstyrelsen har en invändning

12. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Det räcker i princip med en enkel GC-bana så att allmänheten kan komma fram mellan vattnet och tomten. Beror dock lite på var det är, och är det som i ditt fall i princip ett dike så ska det räcka gott och väl.

Själv bor jag vid Vänern, 300 meter strandskydd, har 134 meter till vattnet, hela Skoghall ligger inom strandskyddat område :worried: (dock utsläckt pga tidigare nyttjande på många ställen)

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag bli lite förvirrad av det som skrivs. Strandskydd har inte återinförts 2011. Strandskydd har gällt utan uppehåll sedan ca 1973. Det som har häntr på senare år (2011?) är att man lättat på strandskyddet, så till vida att kommuner har fått utökad rätt att bevilja dispens, i vissa områden.

Det som också hänt på senare år är att strandskyddsområdet utökats från 100m till 300m i vissa områden.

När det gäller mindre vattendrag, så kan man tänka sig att man felaktigt beviljat bygglov utan strandskyddsdispens, men att någon överklagat och att man därmed uppmärksammat att vattendraget ifråga skall ha strandskydd.

Strandskydd gäller INTE för grävda diken eller andra konstgjorda vattendrag, men det kan gälla för en större bäck som "förbättrats" genom grävning, och då kan det finnas tolkningsproblem om huruvida den är konstgjord eller naturlig.

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Om kommunen beviljat ett förhandsbesked, eller ett bygglov som hunnit vinna laga kraft, trots att området är skyddat av strandskydd, så tror jag att kommunen kan bli skadeståndsskyldig.

Om detta ser ut att bli värre än någon ytterligare ansökningsrunda, att länstyrelsen faktiskt vill stoppa byggandet. Då bör du kontakta en advokat för att reda ut möjlighet till ekonomisk kompensation från kommunen eller säljaren. Om tomten inte får bebyggas så är den ju i praktiken värdelös.

15. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Om bygglov beviljades år 2010 så är det ju inte längre giltigt. Byggnation enligt beviljat bygglov måste påbörjas inom 2 år och slutföras inom 5 år.

Förstår inte riktigt, men det verkar som om ni köpt tomten efter de 2 åren och då har bygglovet upphävts. Ni måste då söka nytt bygglov, vilket ni gjort? Och kommunen säger nej?