Hoppas jag inte retar upp någon moderator då jag tidigare skapat en liknande tråd på annan plats, då jag i efterhand insett att den passar bättre på denna plats.

Hur som helst, så här ligger det till. Vi planerar att bygga om c:a 40 kvm av vårt garage till något som man skulle kunna definiera som boyta, hobbyrum, ungdomsrum eller liknande. Vi ska sätta in en toalett och ett litet minikök. Efter kontakt med kommunen meddelar de att detta är att betrakta som nybyggnation och därmed gäller 2,40 i takhöjd.

För tillfället är takhöjden c:a 2,30 men efter avjämning (golvet lutar mot ett avlopp) samt isolering + inläggning av golv lär den hamna på max 2,20. Golvet går inte att sänka då betongplattan ligger just ovan marknivå utanför. Att höja taket blir besvärligt men kanske inte helt omöjligt. Plockar man bort innertaket, river ut isoleringen och lägger det nya innertaket ovanför den horisontella balken på takstolarna kanske man vinner 15-20 cm, men hur snyggt blir det egentligen? Avståndet mellan takstolarna är 120 cm. Eller är det nåt man gör bara för att klara slutbesiktningen och sen flyttar man tillbaka det där det fanns sen tidigare?

Jag efterlyser kreativa lösningar på mitt problem. Kan man tex:

1. Påstå att jag utökar min befintliga bostad, dvs inte bygger en ytterligare bostad, vilket därmed inte lär kräva bygglov? Sant/Falskt?
2. Kan man kalla ytan för hobbylokal, gäststuga eller verkstad (med toalett) och slippa bygglov, eller åtminstone kravet på 2,40 i takhöjd?
3. Om man väljer synliga takbjälkar, räknas verkligen takhöjden upp mot innertaket eller är det nederdelen av takbjälkarna som gäller?
4. Kan man påstå att uppnå 2,40 i takhöjd innebär allt för stora ingrepp i fastigheten och därmed få dispens? Egentligen borde man ju höja hela husets utetak med takstolar och allt för att uppnå 2,40 vilket innebär att anpassning till befintliga byggnadsdelar försvåras etc. Tex hävda att "kostnaden för åtgärden är orimligt hög i förhållande till graden av avvikelse så skall man inte behöva vidta åtgärden".
5. Begära bygglov utan att ange takhöjden och hoppas att det går igenom?
6. Att ange TH=2,40 på bygglovsansökan, få bygglov + startbesked och sedan hoppas på att ingen från byggnadsnämnden dyker upp vid slutbesiktningen? Dyker de alltid upp vid slutbesikning av ett sånt här bygglovsärende?
7 Om någon dyker upp vid slutbesiktning då helt ärligt säga att det helt enkelt inte gick att uppnå 2,40. Vad kan hända? Kanske förlänga bygglovet år efter år tills byggnadsinspektören ger upp?

Plan B är ju faktiskt möjligheten att bygga om garaget utan att begära bygglov. Om man "klarar sig undan" i 10 år så slipper man väl riva och behöver bara betala bygglovsavgift i efterhand för att få huset "vitt". Eller vad gäller?

Sorry för att detta inlägg blev långt men det här problemet har faktiskt börja gå mig på nerverna... Jag vill ju komma igång med bygget nån gång!

Jag har inget bra svar på huvudfrågan, dvs, om du kan få omvandla yta som inte är 2,4 till boyta. Det löåter väldigt underligt för mig.

Men på frågan 1. Du måste ha bygglov för ändrad användning.

frågan 6. Normalt så tror jag inte att kommunen kommer ut och tittar. Men vid byggen skall man ha en kontrollansvarig, som vid avslutat bygge intygar att bygglovet följts (och en massa annat som skall intygas/kontrolleras). Till en sådan här bagatell behöver du säkert inte anlita en extern kontrollansvarig. Men någon måste intyga att lovet följts, och även om det är du själv, så är dte aldrig roligt att intyga falskt.

frågan 7. Det finns ett begrepp som heter "byggfel". Det är att man råkar göra mindre avvikelser i ex. måttsättning i förhållande till bygglovet. Sådant skall man då ta upp i samband med slutbeviset, och om avvikelsen bedöms som rimlig i förhållande till besväret att rätta, då godkänns det rakt av. Om en såpass stor avikelse i takhöjd som du pratar om här kan gå som byggfel, vet jag inte. Ett bygglov gäller i 5 år (måste påbörjas inom 2 år). Efter den tiden finns det ingen självklar rätt att få det förlängt.

Sista punkten. I princip har du rätt. Men OM de kommer på dig innan det preskriberats, så är sanktionsavgifterna numera väldigt höga. Jag har inte full koll, men i princip 22000 för att du påbörjar ett bygge utan starttillstånd, en eller några tusenlappar per kvm som påverkas, och ytterligare 22 000 för att du tar bygget i bruk utan slutbevis. För vissa typer av svartbyggen så är det 11 000 istället för 22000 på de punkterna.

Jag har väldigt svårt att tro att kravet på 2,40 i takhöjd verkligen gäller vid bygglov för omvandling av en lokal till gästrum. Och OM det gäller så borde möjligheterna till dispens vara stora.

Om du har svårt att komma förbi den handläggare du pratat med hittills, så skulle jag prova att ringa till en annan kommun, och ställa frågan lite allmänt utan att gå in på var du bor. Och om du får positiva svar där så kan du med större kraft antingen argumentera mot din handläggare, eller dra upp ärendet till byggnadsnämnden, politikerna borde vara lite extra känsliga nu några veckor. När du diskuterar, så kan det vara av betydelse om garaget är fristående, eller ihopbyggt med huset.

Och tona ner att det är tänkt som ungdomsrum, det skulle kunna tolkas som att det är avsett för ett annat fristående hushåll, tror det kan påverka också.

• Gilla
Niklas.B
  • Laddar…
Ehm...nu har du ju tyvärr väckt den björn som sover..men skriv in i bygglovsansökan att takhöjden är 240...och nämn inte saken mer. Ska mycket till för att någon ska komma och mäta. Det är ju som sagt en begränsad yta och i ditt hus...
Dock skulle jag personligen byta plats på innertaket så det ligger uppe på bjälkarna och tjäna takhöjd...måla de synliga bjälkarna bara...finns många som tycker det är otroligt snyggt med synliga bjälkar, så det kommer inte skämmas för sig. Och så kommer du närmare dina 240....

En som har 238cm...men säg inget till någon;-)

Hej Hur gick det?
Är inte "BBR 3:312 Rum att vistas i tillfälligt en lösning."
Då blir garaget ett förråd med min 2,1 i takhöjd. det är ok då du är i förrådet blott tillfälligt.
Sen använder du BBR 3:53 och för det till sovrum och då är det ok med befintlig höjd...

U utbygget skrev:
Hej Hur gick det?
Är inte "BBR 3:312 Rum att vistas i tillfälligt en lösning."
Då blir garaget ett förråd med min 2,1 i takhöjd. det är ok då du är i förrådet blott tillfälligt.
Sen använder du BBR 3:53 och för det till sovrum och då är det ok med befintlig höjd...
Hej, jo kanske det hade gått den vägen. Jag valde en annan väg då jag kallade rummet (lägenheten) för hobbylokal. Jag ritade in toalett och fick bygglovet godkänt som hobbyrum. Tyvärr glömde jag visst att rita in köket i bygglovet men det är ju mänskligt att fela... Sen några år har vi med gott resultat hyrt ut vårt "hobbyrum".

• Gilla
Nybyggarens och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.