909 läst ·
5 svar
909 läst
5 svar
Utbrutet, friggebod nära tomtgräns
Hjälp! Har fått avslag på bygglov för min firggebod. Friggebodens 2,75 kvm av totala 10 kvm står närmare än 4,5 m från tomtgränsen. I friggeboden finns all maskinell utrustning till utomhus pool. Det finns ingen annan plats på tomten där friggeboden kan placeras (så att den står 4,5 m från tomtgränsen) Om jag inte får bygglov beviljat måste jag kapa 2,75 kvm av friggeboden, flytta på all utrustning och dra nya ledningar. förutom att friggeboden kommer inte att se klok ut kommer detta innebära stora kostnader. Nu söker jag någon som kan hjälpa mig med överklagan, någon som är sakkunnig på mindre avvikelse från bygglovsbestämmelserna. Med hopp om att vi slipper kapa 2,75 kvm av friggeboden.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
överklaga beslutet till nämnd, dock måste du ha godkännande från grannen som påverkas, motivera med att grannen är ok med placeringen och att det endast är marginellt boden står inom 4,5 metersgränsen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Inläggen ovan låg i den klistrade "allkt om bygglovstråden".
Visserligen urgammalt, men efter ett trådlyft igår så blev det bra med en utbrytning.
/moderator
Visserligen urgammalt, men efter ett trådlyft igår så blev det bra med en utbrytning.
/moderator
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
En friggebod är per definition inte en friggebod om den ligger närmare tomtgränsen än 4,5 m, såvida inte grannen har godkänt placeringen.
Eftersom bygglovsmyndigheten tydligen har blivit inblandad så får man anta att grannen inte gillar placeringen och har anmält.
Då återstår det att bygga den som en bygglovspliktig komplementbyggnad, och då försöka få igenom det som en mindre avvikelse.
Nu är frågan rätt gammal, så vi får anta att den har fått någon form av lösning.
Eftersom bygglovsmyndigheten tydligen har blivit inblandad så får man anta att grannen inte gillar placeringen och har anmält.
Då återstår det att bygga den som en bygglovspliktig komplementbyggnad, och då försöka få igenom det som en mindre avvikelse.
Nu är frågan rätt gammal, så vi får anta att den har fått någon form av lösning.
Du kan aldrig få den till en Friggebod om granne inte godkänner den. Alltså behövs bygglov, om du sedan kan få bygglov för den beror ju på dina planbestämmelser i övrigt, men om det inte finns några konstigheter i övrigt borde du kunna få den som en liten avvikelse i efterhand. Har den stått där i 10 år är den preskriberad, och har den stått mer än 5 år innan klagomålet kom in kan du inte få sanktionsavgifter, samma gäller om den uppfördes innan 2011 (när den nya lagstiftningen kom).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur nära grannens boningshus får jag bygga min friggebod, om jag har medgivande?
Juridik -
Friggebod nära tomtgräns - Påverkar det fastighetsvärdet?
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Bygga attefall eller friggebod för nära tomtgräns via bygglov?
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
