Fick ett intressant brev från kommunen. De håller på att detaljplanera vårt område.
Om jag anmäler intresse så åker jag på ett par hundra tusen i anslutningsavgift och vägavgift misstänker jag. Så kanske inte lättvindigt.
Men vad händer om jag ångrar mig om några år, måste jag vänta till detaljplanen ändras för att få byggrätt då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag anmäler intresse så åker jag på ett par hundra tusen i anslutningsavgift och vägavgift misstänker jag. Så kanske inte lättvindigt.
Men vad händer om jag ångrar mig om några år, måste jag vänta till detaljplanen ändras för att få byggrätt då?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är nog nu eller aldrig.
Det ser ut som att ett planarbete pågår som omfattar din fastighet, och den byggrätt som satts i förslaget från 2016 kommer att gälla din fastighet framöver. Läs på om vad detaljplanen betyder för dig. De efterfrågar synpunkter så att de vet vad du vill göra.
Ångrar du dig efter att detaljplanen vunnit laga kraft så får du snällt vänta till nästa gång kommunen vill ändra planen (vilket kanske aldrig sker), eller vänta till detaljplanens genomförandetid har gått ut och sen bekosta en ändring för just din fastighet, och då kostar det betydligt mer än ett par hundra tusen.
Se även efter hur planen finansieras. Är det plankostnadsavtal med er fastighetsägare (fördelat efter hur mycket nytta ni har av planen), helfinansierat av kommunen eller en exploatör, eller kommer det att tas ut i form av planavgift i framtiden?
Ångrar du dig efter att detaljplanen vunnit laga kraft så får du snällt vänta till nästa gång kommunen vill ändra planen (vilket kanske aldrig sker), eller vänta till detaljplanens genomförandetid har gått ut och sen bekosta en ändring för just din fastighet, och då kostar det betydligt mer än ett par hundra tusen.
Se även efter hur planen finansieras. Är det plankostnadsavtal med er fastighetsägare (fördelat efter hur mycket nytta ni har av planen), helfinansierat av kommunen eller en exploatör, eller kommer det att tas ut i form av planavgift i framtiden?
Även om man vill ansluta sig till den nya detaljplanen (det måste man ju på ena eller andra sättet) så vore det värdehöjande om fastigheten i framtiden kan avstyckas och ha två byggrätter. Jag skulle nog välja det alternativet även om det kostar en slant.
Hur mycket är det värt då? 
Mitt halvtaskiga 30-talshus på 140 bo och 80 bi med 2400m2 tomt värderas till dryga 4 miljoner. Ett av de billiga husen i området. Kan man få 1 miljon för en tomt med byggrätt och VA betalt?
Mitt halvtaskiga 30-talshus på 140 bo och 80 bi med 2400m2 tomt värderas till dryga 4 miljoner. Ett av de billiga husen i området. Kan man få 1 miljon för en tomt med byggrätt och VA betalt?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Kolla med en mäklare, kan nog vara värt mer än en miljon.
Mmm, mäklaren trodde minst 2,5 miljoner, antagligen runt 3. Då vart det ju lite intressant.
Måste man stycka av direkt, måntro, eller kan man låta det vara? Känns ju onödigt att betala fastighetsskatt på tomten, om man inte vill sälja direkt.
Måste man stycka av direkt, måntro, eller kan man låta det vara? Känns ju onödigt att betala fastighetsskatt på tomten, om man inte vill sälja direkt.
Redigerat:
Jag gissar att man inte behöver stycka av direkt.
Den tomt vi har, var inte avstyckad när DP antogs, utan det skedde direkt efter att planen vunnit laga kraft.
Känns ju ganska naturligt, varför ska man stycka av utan att veta om det kommer gå att göra något med lotterna. Även LM borde anse att DP bör vara klar innan avstyckning.
Den tomt vi har, var inte avstyckad när DP antogs, utan det skedde direkt efter att planen vunnit laga kraft.
Känns ju ganska naturligt, varför ska man stycka av utan att veta om det kommer gå att göra något med lotterna. Även LM borde anse att DP bör vara klar innan avstyckning.
Man behöver normalt inte stycka av direkt. Om det bara rör sig om detaljplanen så finns det inget krav på en direkt avstyckning innan man själv väljer att utnyttja byggrätten för att stycka av en ny tomt med den nya byggrätten. Det kan se annorlunda ut om det finns andra avtal kopplade till detaljplanen och om du inte hade ägt fastigheten själv (för då hade det kunna styras med markanvisnings- eller exploateringsavtal), men det låter osannolikt i ditt fall då du är en av många privata fastighetsägare i en plan som avser att bestämma och ev. utöka byggrätter.M -MH- skrev:
Klicka här för att svara
