P PatrikJo skrev:
Är svaret otydligt, eller vill du att det ska vara otydligt?
Du hänvisade till en formulering och frågade vad de menade med allmän mark, och fick tillbaks exakt samma formulering där allmän mark bytts ut mot gata. På vilket sätt besvarade inte det din fråga?
Att du sedan sitter och är medvetet otydlig i tråden säger mig att du bara vill få bekräftat för dig själv att kommunen har fel.
Vad är det du inte förstår av min fråga, jag vill bara veta om någon känner till från var man mäter, Gata= asfalts kant, eller från tomtgräns Är det tomtgräns, ja då kan jag mäta, men var mäter jag från då svaret är "gata"?.

Det är väl ganska väsentligt från var man mäter, placerar man en byggnad närmare än 6 meter så räknas byggnadshöjd från gata. Ponera att det är nivåskillnad mellan gata och byggnadens placering så kan det vara bra att veta då man skall planera bygget.

Dina spekulationer om att jag är medvetet otydlig och vill att svaret skall vara likadant tycker jag du kan hålla för dig själv, de tillför absolut ingenting. Istället för att bli irriterad över mina frågor, så kan du helt enkelt låta bli att svara

D Daniel 109 skrev:
Men måste man komma runt sitt hus på tomten?
Nej, men det är iallafall orsaken till att man just där satt staketet två meter ifrån husväggen och inte dikt an mot den.

Anna_H Anna_H skrev:
Om det, som det eventuellt antyds, handlar om att en grannes garage/bod/något står 4 meter från tomtgräns och 6 meter från asfaltkant och det handlar om en villagata skulle jag vilja påstå att det troligen är okej. Det kan även bero på hur gammal byggnaden ifråga är. Om den är 10 år eller mer gäller regeln "glöm det, det är preskriberat".

Om det är någon som vill bygga nytt, elelr du själv som vill bygga nytt men inte får pga hänvisning till dessa regler, trots att grannen har det, så kommer saken i ett annat lgäe.

Det vore därför lämpligt, om du kunde berätta lite om vad saken egentligen gäller, eftersom svaret är olika beroende på vad det är du vill göra. för även om det är jobbigt för dig att skriva 10 rader extra text så blir det enklare för oss att hnävisa till rätt regelverk om vi vet vad det hanldar om.

Grannen här tex ville sätta upp en friggebod, helst på tomtgränsen. Det visade sig att tomten var 2 meter smalare än de trodde, kommunen hänvisade till 4,5 meter från tomtgräns, vilket hade placerat friggeboden exakt mitt på gräsmattan, då tomten inte är mer än 15 meter bred. Till slut, efter att kommunen kommit och tittat, fick de sätta den på tomtgräns, vilket innebär 2 meter från kommunens staket mot lekplatsen. Att staketet satt 2 meter in på kommunal mark beror på att tomten slutar vid husväggen, och de måste ju kunna komma runt sitt hus.
Om jag vill uppföra en byggnad närmare än 6 meter till gata / Allmän mark så räknas byggnadshöjden från gata / allmän mark.

Ponera att det är +1.5 meter i nivåskillnad mellan gata / allmän mark och där byggnaden skall placeras.

Om tillåten byggnadshöjd är 2,5meter så betyder det att jag får uppföra en byggnad med 1 meters byggnadshöjd mätt in vid byggnaden ner mot mark.
Gata 1,5meter + byggnad 1 meter = 2,5 meter

Som du förstår så är det viktigt att veta från var man mäter de där sex metrarna. Om kommunen sagt mät från tomtgräns, ja då är det enkelt, men då de säger gata så har jag ju ingen aning om till var jag skall mäta.

Nu har jag lyckats få till ett möte med kommunen, så då får de peka med stora fingret på en mätpunkt så är saken biff ;)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Om vi förmodar att Claes i denna post har fått fram rätt paragrafer och annan info:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
1 kap 3 § "Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, ska dock beräkningen utgå från den allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda skäl föranleder annat."
Så är det tydligen medelmarknivån vid tomtgränsen som gäller.
(och skulle det vara stödmur t.ex. så är det nivån på den allmänna platsen som ska räknas)

Nu finns det lite olika sätt att bestämma medelmarknivån, men det brukar bli ganska rätt om du tar mitt mellan den lägsta punkten och högsta punkten.
Dvs leta rätt på lägsta resp högsta punkten längs fastighetsgränsen mot kommunens mark, sen är medelvärdet där den höjd som byggnadshöjden skall mätas ifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.