Hej, jag har ett rum i källaren som jag inte använder så mycket då det är ganska mörkt eftersom inga fönster finns. Har funderingar på att sätta ett rejält fönster i mellanväggen som är putsad och uppmurad av siporex. Alltså ett fönster in mot nästa rum som i sin tur har bra ljusinsläpp. Väggen får nog dock anses som bärande, även om jag inte är orolig att huset rasar om jag sätter ett fönster i den. Min fundering är om jag behöver söka bygglov för en sådan åtgärd...?
 
L
Med mellanvägg , menar du då en vägg som finns ini huset eller är det en yttervägg
Eftersom siporex har en förmåga att gå sönder , så måste du lägga någon form av balk ovanför
som bärning , tar du upp ett fönster som går upp till tak , så behövs det ingen balk i överkant ,
då ingen belastning blir på någon sten , men rekommendationen är alltid att lägga en bärande balk ovan fönster
Bygglov ?? bry dig inte , om du gör på ovanstående sätt , väck inte den björn som sover , om det skulle vara så
 
L Liteavvarje skrev:
Med mellanvägg , menar du då en vägg som finns ini huset eller är det en yttervägg
Eftersom siporex har en förmåga att gå sönder , så måste du lägga någon form av balk ovanför
som bärning , tar du upp ett fönster som går upp till tak , så behövs det ingen balk i överkant ,
då ingen belastning blir på någon sten , men rekommendationen är alltid att lägga en bärande balk ovan fönster
Bygglov ?? bry dig inte , om du gör på ovanstående sätt , väck inte den björn som sover , om det skulle vara så
Nej, det är en mellanvägg i vår källare. Min tanke är eventuellt ett runt fönster ca 1 m diameter ca 1 meter upp på väggen. Innebär ca 20 cm från tak. Balk svårare med ett runt fönster men den kan så klart läggas överst i alla fall.
 
L
Då ska du ha ett kajutafönster . är tanken
Men eftersom det är lättbetong , bör du stämpa upp bjälklaget kraftigt och fälla in en balk högst upp , som är ca 1,5 m i översta skiftet
Är lite fundersam om inte det kommer att bli sprickor ovanför fönstret
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.