Hej, jag har väldigt svårt för juridik och det språket som brukas och det är svårt att ta till sig av informationen. Jag inser att man kanske måste lära sig lite nya saker om man ska finna lagliga möjligheter till att bygga ut.

Ända sedan vi köpte vår sommarstuga "på landet" så har vi lekt med tanken på olika utbyggnadsprojekt då tomten är väldigt väl lämpad för utbyggnad. Men hur göra detta lämpligast när det finns restriktioner?

Området är ett sk "sommarstugeområde" och verkar omfattas av ett antal klausuler från 1985. Jag kan skriva ut dessa rakt citerade om det önskas. Här drar jag dessa i kortform:

§1 Endast för bostadsändamål
§2 Punktprickad mark får ej bebyggas
§3 Hus får endast uppföras fristående
§4 Tomt måste ha minst 1500kvm
§5 1. Endast en huvudbyggnad och ett uthus
2. huvudbyggnad max 80kvm byggyta och uthus max 20kvm byggyta
§6 1. Högst en våning
2. Huvudbyggnad max 3,5 meter hög, uthus max 3,0 meter hög

Idag är det redan för mycket byggt på tomten, troligtvis på grund av att det byggdes innan gällande planbestämmelser. Huvudhuset har en dokumenterad boyta på ca 84-86kvm och uthusen, tre till antalet (fyra med växthuset), överstiger också den rådande gränsen för hur stort det får vara. Detaljplanen finns för att bevara "sommarstugekaraktären" hos området såsom jag förstått det.

MEN och det finns ett enligt mig ganska stort men för vår del och det är att tomten är 4400kvm stor och således nästan tre gånger större än minimikravet. Enligt mig måste vi bygga rätt många byggnader innan det förstör sommarstugekaraktären i området. För att vi ska kunna bygga vidare så verkar en avstyckning kunna vara ett gångbart lagligt alternativ. Till en början vill jag välja bort alternativet "Attefall" på grund av den tilltänkta nybyggnadens storlek, samt att jag vill ha kvar möjligheten att kunna bygga ett Attefallshus med annat användningsområde. Beroende på kostnader och procedur så kan detta komma att omvärderas efter överläggning i hushållet.

Det tilltänkta nya huset skulle stå ungefär där den fallfärdiga lillstugan står idag.

Då infinner sig några första frågor hos den totala nybörjarjuristen:

Hur kan man lösa VA samt elmatning till den nya fastigheten? Genom servitut från den befintliga fastigheten eller får man dra helt nytt? Kan en hög kostnad för dragning till befintlig brunn, överstiga den för att gräva nytt, eller vad är mest praktiskt? Möjligheten att sälja den avstyckade delen separat är inget måste, men jag gissar att det liksom blir inbyggt i det faktum att det blir en egen fastighet? Kranvattnet hämtas från en källa ca 200m bort, för detta finns det servitut (tror jag). Källans kapacitet ska inte vara något hinder för ett nytt hushåll. Idag går el- och vattenmatningen till lillstugan från storstugan

Jag har sett några exempel på vad som påverkar kostnaden för en avstyckning, men vad är viktigast för "de allra flesta" att tänka på när man funderar över hur man vill dra gränsen?

Det är min mor som är drivande i detta och även om jag inte är så förtjust i den fallfärdiga lillstugan, så tycker jag det verkar för mycket jobb och pengar för ett litet hus på landet, kanske blir det billigare att köpa ett till hus i närområdet istället? Men eftersom diskussionen ständigt lyfts upp till ytan vid matbordet, så tänkte jag forska på lite mer för att ha något att komma med i detta.

Är inte riktigt med på frågan, vill du bygga en byggnad till eller bygga ut?

Stycka av och bygg nytt. Ni kommer att behöva betala avstyckningskostnad samt anslutningskostnad av både VA och el. Sen kommer ni löpande att ha dubbla kostnader för VA- och elabonnemang, sopor och vägföreningsavgift.

Det finns lite kostnader med andra ord, både innan ni satt spaden i marken och löpande.

Ni kan tyvärr inte dela sådana abonnemang mellan fastigheterna om ni delar fastigheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.