Hej

Någon som vet varifrån allmän mark räknas?

Exempel, tomt som ligger mot allmän väg, Räknas då allting utanför tomgränsen mot gatan som allmän mark?
Eller räknar man till där exempelvis, trottoar eller gata börjar?

Eller är det så att det inte finns någon praxis utan kommunerna får tillämpa som de bäst vill?
 
harry73
Om det handlar om 4,5m gränsen för placering av friggebod räknas allt utanför tomtgränsen (mot vägen) som allmän mark
 
Jag var nog lite för otydlig tror jag ;)

Det handlar om ett garage som står 4m från tomtgräns som vetter mot allmän väg.

När jag frågar kommunen så får jag tvetydiga svar.
I det första svaret från kommunen, ..står närmare än 6 meter mot allmän mark
Det andra svaret när jag bad om ett förtydligande..står närmare än 6 meter mot gatan

Jag blir ju frågande om gatan är ända till tomtgräns, eller om gatan är det som är asfalterat, dvs körbanan inklusive trottoar.

Mitt problem är att jag inte kan få ett tyligt svar av kommunen, därav min undran om nångon vet eller var man kan ta reda på vad som faktiskt gäller. Gatan eller tomtgräns.
 
Din mark är ju till gränsen. Utanför den tycks detvara kommunal mark, men det vet du ju uppenbarligen redan. Vad är det du vill veta?
 
Din fråga är inte glasklar...
 
Jag skulle bygga ett garage. Mätning av tomten visade att min tomtgräns låg en meter ut på vägen/asfalten.
Vägen har över tid flyttats, den var smalare och inte allmän väg när min tomt styckades på 50 talet.

Jag påtalade problemet i bygglovsansökan och fick svaret. "För oss är det 4 meter från tomtgräns som gäller, att tomtgränsen ligger i vägbanan är ett problem mellan dig och vägverket"

Jag byggde garaget och fick slutbevis efter inmätning. Vägverket brydde jag mig aldrig om att kontakta.
 
Tomtgräns och fastighetsgräns behöver inte vara samma sak. I fastigheten där jag växte upp gick gränsen mitt i vägen. Men vägen var ju inte tomt för det. I samband med att vägen asfalterades köpte kommunen den delen av fastigheten. Där fanns ett uthus som låg dikt an mot vägen. Men det var nog byggt innan vägen.
 
Det kan vara hur som helst.

Hos oss går tomtgränsen på ett ställe längs yttre kanten av vägdiket på andra sidan vägen. De rätade ut vägen på 60-talet och tyckte det skulle bli för dyrt att hålla en enkom lantmäteriförrättning av den orsaken så det blev lagt på framtiden tills någon lämplig förrättning där det går att få med.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Din fråga är inte glasklar...
Min fråga är om allmän mark räknas från tomtgräns eller från gata.
När jag ställer frågan till kommunen så får jag olika svar.
 
Mikael_L
Ja vad är allmän mark tro?

Din egen mark (tomt, fastighet) tycker man inte borde vara allmän mark i alla fall.

En gata/väg kan säkert finnas på privat mark däremot.
 
F
T Triksson skrev:
Min fråga är om allmän mark räknas från tomtgräns eller från gata.
När jag ställer frågan till kommunen så får jag olika svar.
Kan det bero på att du medvetet eller omedvetet vinklar/maskerar frågan för att få det svaret du vill ha?

Vi har två meter allmäning som tillhör en samfällighet mellan fastighetsgräns och gata. Vid bygglovsansökan där det krävdes 6m mellan garage och fastighetsgräns för att parkera bilar på sin egen tomt, togs alltså ingen hänsyn till mark mellan tomt och gata.

Det är ganska självklart om man tänker efter.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja vad är allmän mark tro?

Din egen mark (tomt, fastighet) tycker man inte borde vara allmän mark i alla fall.

En gata/väg kan säkert finnas på privat mark däremot.
Så långt är jag med, min mark är min mark, dock med reservation för prickmarken.

Dock så blir i alla fall jag snurrig över hur kommunen svarar.
I mitt fall så är det 2 meter från gata till tomtgräns, därav min undran då kommunen både talar om gata och tomtgräns.

Lättast är att säga, allmän mark är allt utanför tomtgräns som vetter mot kommunal mark då hade tom en trögskalle som jag fattat
.
 
F fsn skrev:
Kan det bero på att du medvetet eller omedvetet vinklar/maskerar frågan för att få det svaret du vill ha?

Vi har två meter allmäning som tillhör en samfällighet mellan fastighetsgräns och gata. Vid bygglovsansökan där det krävdes 6m mellan garage och fastighetsgräns för att parkera bilar på sin egen tomt, togs alltså ingen hänsyn till mark mellan tomt och gata.

Det är ganska självklart om man tänker efter.
Nix, jag maskerar inte frågan varken medvetet eller omedvetet, Jag bara undrar om någon känner till om eller vet hur man kan få reda på vad som gäller.

Gata eller tomtgräns. Gata för mig är körbana + trottoar = att det är mera än sex meter från allmän mark

Tomtgräns = kortare än sex meter = byggnadshöjd räknas från gata.

Svårare än så är det inte ;)
 
Mikael_L
Men är inte kommunens mark, generellt, "allmän mark"?

Då givetvis med undantag av diverse mark som kommunen äger men spärrat av, t.ex. deras tekniska förrådsområde, återvinningsstationer osv.


Jag blir egentligen lite nyfiken på hur man definierar "allmän mark".
Det blir nog lättare att resonera om saker angående "allmän mark" om vi vet vad som avses med detta begrepp.

Det är kanske en allmänt känd kunskap, som mest jag missat, men jag vet alltså inte riktigt vad detta är. Det är också lätt att blanda ihop med "allmän plats" ... som kanske är samma sak, ... eller inte ... ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men är inte kommunens mark, generellt, "allmän mark"?

Då givetvis med undantag av diverse mark som kommunen äger men spärrat av, t.ex. deras tekniska förrådsområde, återvinningsstationer osv.


Jag blir egentligen lite nyfiken på hur man definierar "allmän mark".
Det blir nog lättare att resonera om saker angående "allmän mark" om vi vet vad som avses med detta begrepp.

Det är kanske en allmänt känd kunskap, som mest jag missat, men jag vet alltså inte riktigt vad detta är. Det är också lätt att blanda ihop med "allmän plats" ... som kanske är samma sak, ... eller inte ... ;)
Kommunen har tyvärr en förmåga att vara otydlig genom att tala / svara i termer som allmän mark och sedan gata.

När jag ställde frågan till kommunen,( samma handläggare) Så fick jag först svaret.

Vakd placering av garaget är närmare allmän mark än sex meter, då skall byggnadshöjd beräknas från gata.

Jag frågade då, vad som avses med allmän mark och fick svaret, Vald placering av byggnad är närmare än sex meter till gata.

Kanske är jag trög, men för mig är gata och tomtgräns skilda saker. Så om man räknar från gata är det då samma sak som tomtgräns?

Nåja, jag har bett om ett möte med kommunen för att muntligen få ställa mina frågor. Kanske tom jag föstår vad som menas då ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.