swealp
swealp: Vart kan man hitta exempel på konstruktioner av väggar med utskrivet vilken brandklass de uppfyller? Helst IE60 såklart =) Har hittat paroc och isover hittils. Tack för svar!!
15 svar · 6,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Bygg om kuporna istället om det går?! Eller planerar ni Takfönster ?
3 svar · 757 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Sovrum ska ha friskluft in och fönstret är en utrymningsväg vid brand.
1 svar · 1,1k läst
T
Toaz: [citat] Hej Lane. Ser att det var ett tag sedan denna tråden gick, men jag är i ganska exakt samma sits som du var. Jag undrar hur det gått för er? Om du har lite tips? Tack tack på förhand
27 svar · 12,0k läst
Hosse
Hosse: Hittade ett avtal här som jag kan ta utgångspunkt i: http://www.kjeell.se/gratismallar/wp-content/uploads/Kopeavtal-tomtmark.pdf
4 svar · 1,7k läst
S
stigsj: [citat] Är det verkligen så illa ställt med demokratin i Sverige? Kan man inte lita på att kommunens handläggare gör sitt jobb.
21 svar · 8,9k läst
T
Torbjörn Einarsson: Tyvärr tycks den vanliga tolkningen vara att man inte kan godkänna nya bygglov om fastigheten redan avviker från detaljplanen. Huset är alltså redan 40% större än det får vara vilket inte kan ses som en mindre avvikelse. Därför måste du nog hoppas på en väldigt välvillig kommun. Ring kommunen och försök spela på att huset redan stod där när detaljplanen klubbades men ha inte
1 svar · 1,3k läst
S
swirve: Oki. Pratade precis med komunen. De verkar mer pragmatiska än väntat, de hade aldrig underkänt någon tillbyggnad så länge det var "normala" tjocklekar på isolering. Så det är nog bara köra på.
43 svar · 19,5k läst
·
J
johan.d: Det behöver inte vara ett lagkrav alla gånger, det kan ju vara ett beställarkrav även fast den här tråden inte gällde det förvisso
23 svar · 8,4k läst
R
Rickard Ohlin: Ok, det blir ju bra. Carporten är en friggebod så suger man inte byggarea. :) (sätter pelarna 2,99*4,99 m )
2 svar · 2,2k läst
pacman42
pacman42: [citat] En liten avvikelse på ett Attefallshus är ett svartbygge!
16 svar · 5,2k läst
A
artesuave: [citat] Gjuter man plattan 15kvm för stor från början och bygger garaget oisolerad. sedan flyttar man ut hela ytterväggen och lägger på 2 takstolar till...kanske blir knepigt men planerar man och förbereder så kan det gå smidigt kanske. Jag tycker det känns mer jobbigt att bygga ut huset med två våningar 15kvm...
10 svar · 3,9k läst
R
Rickard Ohlin: Så det blev aldrig som i det underlag du fick ? Hoppas du meddelade byggnadsnämndens ordförande att hens förvaltning goskänt direkta lagbrott i en bygglovsansökan. Se gärna till att det diarieförs också. Brukar bli fart då. .. Inget ont om förvaltningar, men kommunala tjänstehjon som slöar sig genom sitt jobb och har mage att ta betalt för det...
14 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Men kolla med kommunen, just på den punkten verkar det ibland finnas "tolkningsutrymme".
5 svar · 8,5k läst
R
RoBo: Normalt gör man en lägeskontroll innan gjutning. Svårt att flytta om det är fel efter gjutning, och dyrt.
7 svar · 4,6k läst
P
Poxeman: Svårt att säga på ett snällt sätt men: Jag tror din oro är farligare för dig än vad eventuella utsläpp från deras anläggning är.
37 svar · 6,1k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Varje kommun måste ha en översiktsplan, sen får den också göra detaljplaner över de om råden de så vill. Planerna har passande namn, i översiktsplanen målas med en bredare pensel. Detaljplanen reglerar främst vad man inte får göra, som bygga över ett visst antal procent av fastigheten eller över en viss höjd. Den är därmed lättare att förstå, är inte något uttryckligen
2 svar · 2,5k läst
N
Noell: [citat] Boverkets allmänna råd finns här: https://rinfo.boverket.se/DPB/PDF/BFS2014-5DPB1.pdf Men de nya allmänna råden gäller från 2015 och efter denna detaljplan är från 2010 så här är det korrekt att begränsa med våningsantal (som det är gjort i vissa delar av detaljplanen). Men det ändrar ju inte ursprungsfrågan. För att det enbart skulle vara tillåtet att bygga enplanshus
14 svar · 3,1k läst
Karl_Pedal
Karl_Pedal: [citat] Kan för övrigt flika in att vi har byggt till på det sättet och kommunen hade inga synpunkter på det
13 svar · 6,5k läst
Mattiasviberg
Mattiasviberg: [citat] Nej jag har gått igenom flertalet exempel och håller med , jag upprättar egen och provar mig fram. Avstånd till granne är inte problem.
4 svar · 6,0k läst
S
shomakie: Jag byggde 70kvm garage här i Västerås. Då var jag tvungen och ha KA. Vad jag förstått så bygger man mindre än 50kvm här så slipper man det och tvärtom över dem kvm.
3 svar · 2,7k läst
L
Liteavvarje: Hur länge är KA på semester , det är ju inget arbete med grund som görs på en dag , det ska ju sprängas , tar lite tid med det
3 svar · 1,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Ja, när du beställer tjänsten hos Lantmäteriet så anger du att du svarar för hela kostnaden.
10 svar · 1,4k läst
F
f91jsw: Ravlunda skjutfält är öppet för allmänheten under sommarmånaderna som friluftsområde. Under resten av året är det normalt öppet under helger och kvällar, utom vid särskilda övningar. Det finns sedan gammalt mycket bebyggelse i direkt anslutning till fältet, så restriktionerna för nybyggnation är bara för att försvaret vill ha ryggen så fri de kan. Vi har en stuga vid gränsen
43 svar · 7,7k läst
·
T
Tilt: Defnitionerna på byggnadshöjd är så luddiga att Boverket kände sig tvungna att 2014 publicera en skrift med råd på hur reglerna ska (bör) tolkas: http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/definitioner-pa-byggnadshojd.pdf
8 svar · 11,6k läst
·
N
Noell: Om man verkligen har ändrat detaljplanen så finns detaljplanen hos kommunen. Skulle de ha tappat bort eller "glömt" handlingarna finns ju protokoll med beslut från nämnd eller fullmäktige. Skulle även protokollet ha "glömts bort" så finns detaljplanen även hos Länsstyrelsen och Lantmäteriet. Om det verkligen finns en ny detaljplan eller en detaljplaneändring. Men som det har skrivits
7 svar · 4,5k läst
S
SwiftD: [citat] Ja, du kanske har rätt. Jag ska kolla upp saken med kommunen. Det kan även vara så att garage kräver brandvägg mot snickeriet och det blir ju drygt om jag inte ens kommer att förvara någon bil i byggnaden.
8 svar · 2,5k läst
O
Odjuret: Du är medveten om att du måste söka dispens från strandskyddet?
5 svar · 2,7k läst
M
memike: [citat] Hej. Jag för oss är detta rätt, sen kanske det inte passar andra. Det är våran stil och idéer. En del tycker säkert det är skit fult men den tok moderna minimalistiska stil vi kommer hålla. Jag gillar det mesta iofs. Vi kör med Traryd alu fönster och partier rakt igenom. Men det är tur att alla tycker olika för usch vad tråkiga områden det hade varit andra. Du jag såg att
49 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.