2 602 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Avlopp i natura 2000
Hej,
Vi ska bygga nytt i närhet till natura 2000 område. Tomten är avstyckad och Förhandsbesked för en helårsbostad har beviljats. Förutsättning för bygglov är att vi har ett tillstånd för en ny avloppsanläggning. Vi har ansökt om tillstånd för att gräva ner ett graf 10pe med efterpolerings bädd om ca 30 kvm. Därutöver kommer vi ha en uppsamlingsbrunn för att ev. vatten som inte infiltreras i marken ska kunna samlas i och sedan pumpas ut i öppna diken. Dikes sammanlaga längd är ca 400 meter (varav första 60m täckdike pga hygieniska skäll) innan det efterpolerade vattnet når ån som är natura 2000 skyddad.
Marken är gammalt sjöbotten alltså lera toppat med ca 50-60 cm växtjord. Tomten är väldigt plan med svag lutning max 3-4 % mot ån som är natura 2000 skyddad. En väldigt tilltagen anläggning med tanken på att hela alltihopa ligger ca 170 m från ån.
Vattenbrunnar och allt sånt är på tillräckligt avstånd från anläggningen, grannens medgivande fins.
För att tillägga så vill vi genom anläggandet av detta gemensamma minireningsverk slå ihop ny bygget med stamfastigheten vars anläggning idag består av en gammal trekammarbrun med infiltration som ligger ca 10-15 m bort från ån.
Trots allt detta tvekar kommunhandläggren
Låter detta normalt?
Är det nån här som lyckats få igenom en avloppsanläggning i natura 2000 område? Kanske haft oändligt långa diskussioner med kommun och till sist vunnit striden?
Vi ska bygga nytt i närhet till natura 2000 område. Tomten är avstyckad och Förhandsbesked för en helårsbostad har beviljats. Förutsättning för bygglov är att vi har ett tillstånd för en ny avloppsanläggning. Vi har ansökt om tillstånd för att gräva ner ett graf 10pe med efterpolerings bädd om ca 30 kvm. Därutöver kommer vi ha en uppsamlingsbrunn för att ev. vatten som inte infiltreras i marken ska kunna samlas i och sedan pumpas ut i öppna diken. Dikes sammanlaga längd är ca 400 meter (varav första 60m täckdike pga hygieniska skäll) innan det efterpolerade vattnet når ån som är natura 2000 skyddad.
Marken är gammalt sjöbotten alltså lera toppat med ca 50-60 cm växtjord. Tomten är väldigt plan med svag lutning max 3-4 % mot ån som är natura 2000 skyddad. En väldigt tilltagen anläggning med tanken på att hela alltihopa ligger ca 170 m från ån.
Vattenbrunnar och allt sånt är på tillräckligt avstånd från anläggningen, grannens medgivande fins.
För att tillägga så vill vi genom anläggandet av detta gemensamma minireningsverk slå ihop ny bygget med stamfastigheten vars anläggning idag består av en gammal trekammarbrun med infiltration som ligger ca 10-15 m bort från ån.
Trots allt detta tvekar kommunhandläggren
Låter detta normalt?
Är det nån här som lyckats få igenom en avloppsanläggning i natura 2000 område? Kanske haft oändligt långa diskussioner med kommun och till sist vunnit striden?
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Det var ju ett villkor i förhadsbeskedet, att avlopp går att anlägga på ett godkänt sätt. Så förhandsbesked gäller inte, eller blir inte slutgiltigt beslutat utan avlppstillståndet.J Jahaa123 skrev:
Klicka här för att svara
