Vi ska ansöka om bygglov för ett plank vid vår tomtgräns. Just den delen av tomten gränsar inte mot någon granne, utan mot en vanlig bilväg. Det finns ingen utfart.

Hur långt från tomtgränsen får vi bygga? Är det 4, 5 m som gäller även där? De flesta plank vid väg ser ju ut att vara placerade så nära vägen som möjligt (PÅ tomtgräns?)

Har redan läst Boverkets info men hittar inget om vårt specifika fall. Och kommunen svarar inte på frågan ("skicka in bygglovsansökan och se vad som händer")

• Gilla
SysterNett
  • Laddar…
Åsa Lund
Kommunen måste väl ha info på sin hemsida? Kan inte vara godtyckligt från gång till gång ju

Jo, så är det tyvärr här. Ingen info och man får inga konkreta svar om man frågar byggnadsingenjör.

Om kommunen inte kan svara något innan du skickar in en ansökan beror det normalt på en av tre faktorer:
1. Det går inte att svara på utan närmare undersökning i ditt ärende, då behöver kommunen avsätta tid för att pröva frågan med ett formellt ärende (så att de får kostnadstäckning).
2. Du har inte varit tillräckligt specifik i ditt ärende, då behöver kommunen få in mer uppgifter och rådgivaren kan bedöma att du försöker vara "hal",
3. Du har försökt vinkla om frågan så många gånger att de behöver ge dig en formell beslutsformulering, alternativt att du avkrävt dem att de ska motivera sitt beslut skriftligen.

Vad _behöver_ du planket till? Bullerskydd? Insynsskydd?

"Nu när vi ska rita ut planket på kartan så undrar vi även hur nära väg x och väg y vi får bygga det?"

Jag bad först om en nybyggnadskarta eftersom vi ska ansöka om bygglov för plank. Sedan kom jag på följdfrågan ovan. Vi ska ha planket som insynsskydd. Men jag har varit runt på orten nu och spanat och i stort sett alla har sina plank/ murar/ staket och liknande ända framme där tomten gränsar mot väg. Så vi gör också så. Givetvis med hänsyn till sikttrianel.

Bästa svaret

Sök för att sätta upp planket i tomtgränsen eller 50 cm in. 4,5 m är bara ett mått som gör att grannen inte har rätt att ha åsikter om vissa saker, det finns ingen generell regel att man inte får bygga något närmare än 4,5 m från tomtgränsen.

• Gilla
Vicke1 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.