2 779 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
http://www.energiberakning.se/
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
U 0,04 på taket var rejält! Men varför så klent i väggarna?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Men medeltung gör inte så enormt mycket för energiförbrukningen. U 0,18-0,15 är ungefär vad standardhusen ligger på ytterväggarna idag
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
När jag körde beräkningarna så har jag för mig att blev det ca 10% skillnad på slutraden med medeltung i stället för lätt byggnad.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
På årsförbrukningen eller dvut?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Årsförbrukningen
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Det känns spontant väldigt högt att det skulle göra 10%
Vad fick du för totalt energibehov per år?
Vad fick du för totalt energibehov per år?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Beräkningen har gett 22kWh/m2/år, ca 9000kWh/år. Det är då bara värme, ingen hushållsel eller varmvatten.
Isotimber har fall som man uppskattar reduktionen till 15% mot om huset skulle ha varit byggt med traditionell regling. Den gamla 350mm Isotimbern hade u på 0,18. Vi har byggt med 300 + 60mm CLT. Då man inte hade något U för 300+CLT tog vi U för 300 för att vara på den säkra sidan. Vi har då utgått ifrån att CLT inte isolerar något alls men det blir inte heller några köldbryggor någonstans då det inte finns några reglar i huset.
Isotimber har fall som man uppskattar reduktionen till 15% mot om huset skulle ha varit byggt med traditionell regling. Den gamla 350mm Isotimbern hade u på 0,18. Vi har byggt med 300 + 60mm CLT. Då man inte hade något U för 300+CLT tog vi U för 300 för att vara på den säkra sidan. Vi har då utgått ifrån att CLT inte isolerar något alls men det blir inte heller några köldbryggor någonstans då det inte finns några reglar i huset.
Klicka här för att svara