Jag har byggt sånt överfönster över dörr för att få in lite ljus och mys i hallen.
Vi har också tänkt ha en liten skomakarlampa typ i det lilla fönstret.

Elektrikern var här och han visade och beskrev att jag skulle dra ett rör ut i mitten bara. Nu tänker jag att jag borde ju sätta en dosa där i mitten eller kanske ännu mer estetisk att ha den på sidan och sen dra ut en kabel från lamputaget..
Dosa i mitten kanske blir för centrerat och tydligt eller? Vad blir bäst?

För visst måste jag ha en dosa kan ju bara ej ha röret ut till en lampa hehe.

Tack för alla svar ❤️

• Överfönster ovanför dörr med rördragning för belysning, träram och markerade linjer som visar planerad placering av el och lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbyggnation av överfönster över dörr, med synlig elledning och träpaneler.
    Skapa konto
A Abbaabba skrev:
Jag har byggt sånt överfönster över dörr för att få in lite ljus och mys i hallen.

Elektrikern var här och han visade och beskrev att jag skulle dra ett rör ut i mitten bara. Nu tänker jag att jag borde ju sätta en dosa där i mitten eller kanske ännu mer estetisk att ha den på sidan och sen dra ut en kabel från lamputaget..

Tack för alla svar ❤️
Jag hade alla gånger valt kontakten upptill! Alt med röd linje. Blir ju kortast synlig kabel då. Mvh Magnus

• Gilla
tLang och 2 till
  • Laddar…
M _Magnus L skrev:
Jag hade alla gånger valt kontakten upptill! Alt med röd linje. Blir ju kortast synlig kabel då. Mvh Magnus
Men blir det inte liksom som att belysningen lyser upp kontakten över lampan. Vill ju ej ha ett synligt lamputtag?

• Gilla
Lupos
  • Laddar…
Kanske missförstår men hur skall en skomakarlampa med skärm rymmas där? Eller fästs den i taket?

A Abbaabba skrev:
Om du vill ha en lampa som hängs i en krok så tycker jag det är lämpligt med ett lamputtag.
Ett rörutlopp används bara till armaturer som är fast monterade över rörutloppet, väggarmatur eller takarmatur.

• Gilla
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Kanske missförstår men hur skall en skomakarlampa med skärm rymmas där? Eller fästs den i taket?
Jo men det ska nog få plats om inte skärmen är större än 14cm i diameter. Tänkte ha den i mitten framför ”lådan” på en krok så den kommer ut lite och hänger ner.

• Byggprojekt med träram och skjutdörrar, markerad plats för en lampa i taket med röda och gula linjer och en anteckning om 8 cm avstånd.
    Skapa konto
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du vill ha en lampa som hängs i en krok så tycker jag det är lämpligt med ett lamputtag.
Ett rörutlopp används bara till armaturer som är fast monterade över rörutloppet, väggarmatur eller takarmatur.
Förstår ja du ser där till höger har jag kört ett rör som är fast som ska ut till taklampan. Denna ska ju bara vara över lillfönstret

A Abbaabba skrev:

Tack för alla svar ❤️
Kanske en smygspot hade suttit fint :)

• Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
E El T skrev:
Kanske en smygspot hade suttit fint :)
Jag har kört hide-a-lites smygspottar. De sätts fast i 16-mm flexrör och ger mysigt ljus. Har kört 2st på 100-fönster, smalare än så kanske 1 räcker.

• Gilla
Hjalmar778 och 4 till
  • Laddar…
Kommer det bli en taklist? I så fall behöver man tänka på att fälla in slangen en bit i taket så att rörutloppet kommer utanför taklisten.

//Patrik

• Gilla
Akett och 1 till
  • Laddar…
J jhall skrev:
Jag har kört hide-a-lites smygspottar. De sätts fast i 16-mm flexrör och ger mysigt ljus. Har kört 2st på 100-fönster, smalare än så kanske 1 räcker.
Vad är det för spot. Sätter man det i mynningen av röret?

Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Kommer det bli en taklist? I så fall behöver man tänka på att fälla in slangen en bit i taket så att rörutloppet kommer utanför taklisten.

//Patrik
Ja det kommer bli taklist men den kommer stanna vid fönstret. Så tänkte mer gå ner i boxen /ramen av fönstret så att lampan kommer där

A Abbaabba skrev:
Vad är det för spot. Sätter man det i mynningen av röret?
Precis, se bara till att röret kommer ifrån en k dosa. Så att du får plats med en trafo

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
hsd
A Abbaabba skrev:
Förstår ja du ser där till höger har jag kört ett rör som är fast som ska ut till taklampan. Denna ska ju bara vara över lillfönstret
Du ska ju ut till taklampan, takdosa i taket.
Då är det snyggaste att montera en takdosa i taket mitt för fönstret
En vit takdosa monterad i taket, förberedd för installation av en taklampa, med två skruvar synliga.
Skapa konto

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.