hjälp!
Lysrören i källaren i mitt nya 50-talsradhus har blinkat för sista gången. Jag trodde det skulle funka att bara byta till nya led-lysrör (samt de små runda ”tänddonen”) men det funkar inte. Läste något av konverteringssats och seriekoppling och 230 vs 115 v?
Är detta något jag rimligen bör klara själv? Mycket tacksam för hjälp och input!
Lysrören i källaren i mitt nya 50-talsradhus har blinkat för sista gången. Jag trodde det skulle funka att bara byta till nya led-lysrör (samt de små runda ”tänddonen”) men det funkar inte. Läste något av konverteringssats och seriekoppling och 230 vs 115 v?
Är detta något jag rimligen bör klara själv? Mycket tacksam för hjälp och input!
Tänker att det beror på hur dessa kopplinga ser ut, hur kunnig du är på el, och om de är gjorda för amatör kopplande eller ej.
Hej, har du länk till den tråden, där seriekoppling 230/115 V nämns.S SaraWahlgren81 skrev:
Jag skall byta i garaget och mina lysrör ser ut som dina ungefär ( dubbla), om jag får gissa ~1,20 m långa
Jag bytte på ett lysrör (ej dubbelt) det var bara att byta drivdon + lysrör. Ingen seriekoppling behövdes.
Är det bara 1 rör i armaturen så funkar alltid ett ledlysrör. Är det seriekopplar i den, tex 2 rör med 1 drossel så måste man koppla om. Om man nu inte har för som stödjer seriekoppling, ska nog finnas vissa sådana ute på marknaden.S styren skrev:
Tack! Det är två lysrör. Men då försöker jag hitta ett lysrör som stödjer seriekoppling. Bra tips!G GoGetLost skrev:
Var vänlig och länka till en armatur som uppfyller dina krav istället för att hävda att den Jula säljer är skärp.G GoGetLost skrev:
Det är i alla fall 2972 personer som är mycket nöjda med denna armatur som sålts i 3 år nu.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...usbelysning/led-armaturer/led-armatur-016233/
Jag har haft den i garaget i ca 3 år och är nog inte ensam att vara mycket nöjd med dom. Billigare och bättre ersättare till gamla lysrör finns inte!Pjosk75 skrev:
Prisläget gjorde att jag gick från 3st gamla rassliga lysrörsarmaturer till 13st av deras största och helt plötsligt så ser man minsta lilla skruv även under bilen när man skruvat. 😬👌🏻
Hur nöjd som helst. Jag hade inte bemödat mig att bygga om gamla armaturer. Kalkylen ”Risk vs Reward” är inte fördelaktig jämfört med en helt ny armatur.
Har "lite" med jord att göra att man inte sätter vägguttag efter utan att de har begränsningar i effekt. Bra att ha koll på för er som väljer att byta.G GoGetLost skrev:
Inga problem om man vill fixa med separat dragning till vägguttag. I både snickarbod och garage blev det nya LED-armaturer då de gamla gav halvtaskigt ljus. Även i källare har det blivit LED-plafonder med dimmerfunktion och går att ändra ljusfärg, även snyggare utseende
Däremot i ett stall har det i de flesta fallen blivit LED-rör utifrån många bra armaturer.
Så man väljer att göra på det sätt som passar bäst.👍
Sant angående jord, falskt det andra. Det är riktigt bra armaturer som säljs på Jula och Biltema. Enkla att montera, lyser riktigt bra och håller länge. Vad mer begär du?G GoGetLost skrev:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...usbelysning/led-armaturer/led-armatur-016233/