Vill sätta upp en ganska stor lampa i vardagsrummet som ska va dimmbar. Vad tror ni en elektriker skulle ta för jobbet?

• Screenshot_20260424_085056_Samsung Browser.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260424_084133_Samsung Browser.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror till 99% på förutsättningarna.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Beror till 99% på förutsättningarna.
Hur menar du då? De är ganska lågt i tak

Alltså det finns väl el i byggnaden, det fattar jag, men mer går ju inte att sia om.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
RoTe
Vad är det för ljuskällor?

Det beror på, en dimmer för led behöver N ledare för att det skall fungera bra och det kan behövas kompletteras med extra ledare som i sin tur kan gå åt skogen. Annars är det inte så tidskrävande jobb och kan göras inom en timme

J J-banan skrev:
Det beror på, en dimmer för led behöver N ledare för att det skall fungera bra och det kan behövas kompletteras med extra ledare som i sin tur kan gå åt skogen. Annars är det inte så tidskrävande jobb och kan göras inom en timme
Byggnaden är ganska gammal om de har något med de att göra.

RoTe RoTe skrev:
Vad är det för ljuskällor?
Led?

Göranssss Göranssss skrev:
Hur menar du då? De är ganska lågt i tak
Då skulle i vart fall inte jag köpa en lampa som är 15 cm hög (såvida den inte ska sitta över ett bord).

RoTe
Led?
Enklast är ju att hänga upp den själv och ha dimbara lampor enligt Zigbee protokollet, typ Hue eller Ikeas.

Finns det el i taket där armaturen ska sitta?
Finns det i så fall en brytare som går till elen i taket?
Det är två frågor som är väldigt avgörande innan man kan gissa på vad det skulle kosta.

Müssli Müssli skrev:
Finns det el i taket där armaturen ska sitta?
Finns det i så fall en brytare som går till elen i taket?
Det är två frågor som är väldigt avgörande innan man kan gissa på vad det skulle kosta.
Ja de är i ett vanligt vardagsrum.

Då skulle jag gissa någon timma på plats plus ev. restid. Ca: 800 kr/h före ev. ROT och kanske 500 kr framkörningsavgift plus en dimmer för 500 kr. Typ 2000 kr? En ren gissning.
Vissa (större) företag har en minsta debitering på några tusenlappar eftersom de inte vill ha så här små jobb.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Då skulle jag gissa någon timma på plats plus ev. restid. Ca: 800 kr/h före ev. ROT och kanske 500 kr framkörningsavgift plus en dimmer för 500 kr. Typ 2000 kr? En ren gissning.
Vissa (större) företag har en minsta debitering på några tusenlappar eftersom de inte vill ha så här små jobb.
Om man gör de privat med en elektriker?

Om man gör de privat med en elektriker?
Menar du svart? Ingen aning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.