19 918 läst ·
28 svar
20k läst
28 svar
Vad skulle en elektriker gjort?
Spot i fönstersmygen, plejd Led10 i närmaste kopplingsdosa. Då får du trafo, dimmer och smart styrning i ett. Och ska du ha hängande lampa, dosa över fönstret med ett infällt Exxact DCL uttag
Jodå. Avsluta med ett rör ut genom gipsen. Så slipper du en ful dosa. Elektrikern kopplar sedan in lampan och dess sockel döljer röret.A Abbaabba skrev:Jag har byggt sånt överfönster över dörr för att få in lite ljus och mys i hallen.
Vi har också tänkt ha en liten skomakarlampa typ i det lilla fönstret.
Elektrikern var här och han visade och beskrev att jag skulle dra ett rör ut i mitten bara. Nu tänker jag att jag borde ju sätta en dosa där i mitten eller kanske ännu mer estetisk att ha den på sidan och sen dra ut en kabel från lamputaget..
Dosa i mitten kanske blir för centrerat och tydligt eller? Vad blir bäst?
För visst måste jag ha en dosa kan ju bara ej ha röret ut till en lampa hehe.
Tack för alla svar ❤️
Ingen ful dosa
Jag har kört hide-a-lites smygspottar. De sätts fast i 16-mm flexrör och ger mysigt ljus. Snyggt och smälter in bra
Borra den i väggen ovan dörren och låt den hänga ned där triangelsockeln tar slut 7 cm ut.Mikael_L skrev:
Men men, kanske ser märkligt ut iofs.
Dock allergisk mot alla vita stora lamputtag med dosa i väggen som alla sätter in i renoverade 20-30 tals hus.
Usch vad det förstör
När man tex helt rätt använder en skomakarlampa tex. Men sedan ser man att en hantverkare tar standardlösning utan att tänka på tidstypisk utan bara funktion som man gör
i nyproduktion
Var och en väljer hur de vill ha det men ska det vara tidstypiskt så är det utanpå liggande kabel som gäller 🙄N Nickenille skrev:Borra den i väggen ovan dörren och låt den hänga ned där triangelsockeln tar slut 7 cm ut.
Men men, kanske ser märkligt ut iofs.
Dock allergisk mot alla vita stora lamputtag med dosa i väggen som alla sätter in i renoverade 20-30 tals hus.
Usch vad det förstör
När man tex helt rätt använder en skomakarlampa tex. Men sedan ser man att en hantverkare tar standardlösning utan att tänka på tidstypisk utan bara funktion som man gör
i nyproduktion
Klicka här för att svara