Om du skall ha taklist och foder runt fönster så finns inte plats för infälld dosa

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Spot i fönstersmygen, plejd Led10 i närmaste kopplingsdosa. Då får du trafo, dimmer och smart styrning i ett. Och ska du ha hängande lampa, dosa över fönstret med ett infällt Exxact DCL uttag

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Abbaabba skrev:
Jag har byggt sånt överfönster över dörr för att få in lite ljus och mys i hallen.
Vi har också tänkt ha en liten skomakarlampa typ i det lilla fönstret.

Elektrikern var här och han visade och beskrev att jag skulle dra ett rör ut i mitten bara. Nu tänker jag att jag borde ju sätta en dosa där i mitten eller kanske ännu mer estetisk att ha den på sidan och sen dra ut en kabel från lamputaget..
Dosa i mitten kanske blir för centrerat och tydligt eller? Vad blir bäst?

För visst måste jag ha en dosa kan ju bara ej ha röret ut till en lampa hehe.

Tack för alla svar ❤️
Jodå. Avsluta med ett rör ut genom gipsen. Så slipper du en ful dosa. Elektrikern kopplar sedan in lampan och dess sockel döljer röret.
Ingen ful dosa

• Wow
  • Arg
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört hide-a-lites smygspottar. De sätts fast i 16-mm flexrör och ger mysigt ljus. Snyggt och smälter in bra

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
N Nickenille skrev:
och dess sockel döljer röret.
Ingen ful dosa
Vilken sockel?
Vet du vad en skomakarlampa är?

Gjorde på detta vis för 25år sedan och skulle sätta upp krokar så snart vi kommit in i huset🤔

• Hängande lampa framför fönster i ett rum, med mörk kvällshimmel utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
olaandersson och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Abbaabba skrev:
Ja det kommer bli taklist men den kommer stanna vid fönstret.
Hur menar du här?
Ska det inte vara taklist i mötet mellan vägg och tak ovanför fönstret? Hur ska det gå att få till snyggt?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken sockel?
Jag skulle tro att sockel syftar på takkoppen som vissa skomakarlampor har.

Skomakarlampa hänger i taket, med takkoppen ansluten till en svart sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
Ja isåfall skulle man (till nöds) kunna tänka sig att bara dra fram en kabel.
Men jag inväntar svaret från TS, annars kan jag inte fortsätta.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken sockel?
Borra den i väggen ovan dörren och låt den hänga ned där triangelsockeln tar slut 7 cm ut.
Men men, kanske ser märkligt ut iofs.
Dock allergisk mot alla vita stora lamputtag med dosa i väggen som alla sätter in i renoverade 20-30 tals hus.
Usch vad det förstör
När man tex helt rätt använder en skomakarlampa tex. Men sedan ser man att en hantverkare tar standardlösning utan att tänka på tidstypisk utan bara funktion som man gör
i nyproduktion

hsd
N Nickenille skrev:
Borra den i väggen ovan dörren och låt den hänga ned där triangelsockeln tar slut 7 cm ut.
Men men, kanske ser märkligt ut iofs.
Dock allergisk mot alla vita stora lamputtag med dosa i väggen som alla sätter in i renoverade 20-30 tals hus.
Usch vad det förstör
När man tex helt rätt använder en skomakarlampa tex. Men sedan ser man att en hantverkare tar standardlösning utan att tänka på tidstypisk utan bara funktion som man gör
i nyproduktion
Var och en väljer hur de vill ha det men ska det vara tidstypiskt så är det utanpå liggande kabel som gäller 🙄

En elektriker gör det som beställaren vill att det ska vara. Elaren ska arbeta förr kundens bästa och ska upplysa om att "det nog blir bättre om man gör så här istället". Men kunden har alltid rätt så länge som lsagar och regler följs.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur menar du här?
Ska det inte vara taklist i mötet mellan vägg och tak ovanför fönstret? Hur ska det gå att få till snyggt?
Hade du något svar på detta?
Jag kan ge hjälp, men bara om jag vet förutsättningarna, samt att du vill ha den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.