Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Får jag ställa några kontrollfrågor?
Hur gammal är denna lampa? Den ser ut att vara så gammal att den endast får användas i gamla rum med ojordade vägguttag.
Har du tänkt göra en fast anslutning till t.ex en sockerbit på sladdar från taket? Med denna armatur är även det begränsat till samma typ av rum.
Hur gammal är denna lampa? Den ser ut att vara så gammal att den endast får användas i gamla rum med ojordade vägguttag.
Har du tänkt göra en fast anslutning till t.ex en sockerbit på sladdar från taket? Med denna armatur är även det begränsat till samma typ av rum.
Den har suttit där tidigareBo.Siltberg skrev:
Får jag ställa några kontrollfrågor?
Hur gammal är denna lampa? Den ser ut att vara så gammal att den endast får användas i gamla rum med ojordade vägguttag.
Har du tänkt göra en fast anslutning till t.ex en sockerbit på sladdar från taket? Med denna armatur är även det begränsat till samma typ av rum.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Vad föreställer bilderna? Har du tänkt montera detta lamputtag? Det är bra, för det ska det vara. Men det ser ut som om rummet är modernt och skyddsjordat. Då ser det ut som att denna lampa inte får användas där.
Bild 1 är ju hur det ser ut i taket. 2. Sen ska jag på med en modul som har krock på så jag kan koppla upp en lampa som har kontaktBo.Siltberg skrev:
Den har suttit där innan. Men det var ej jag som tog ner den vet ej hur man sätter ditt Den igen. Jag har fattat att man ska trycka på de gröna knapparna med P och N men jag fattar inte hur jag ska få in sladdarna. För det öppnas inga hål. Men detta är kanske en äldre sak och ska kanske investerare något nyare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Det är inte bara P och N som ska in där, utan också jord. Sen är det som sagt tveksamt om lampan får hänga där.A Anemon86 skrev:Bild 1 är ju hur det ser ut i taket. 2. Sen ska jag på med en modul som har krock på så jag kan koppla upp en lampa som har kontakt
Den har suttit där innan. Men det var ej jag som tog ner den vet ej hur man sätter ditt Den igen. Jag har fattat att man ska trycka på de gröna knapparna med P och N men jag fattar inte hur jag ska få in sladdarna. För det öppnas inga hål. Men detta är kanske en äldre sak och ska kanske investerare något nyare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
En lampa är inte nödvändigtvis samma lampa.A Anemon86 skrev:
Du har jord på platsen och då ska lampan vara antingen jordad eller dubbelisolerad, men den du har ser ut att vara ojordad (svårt att avgöra med den bilderna).
Det är ju inte otänkbart att det hängt en ojordad lampa där innan också, och det lyser, men är inte korrekt.
Där ska hänga en jordad lampa. Jag vill mer ha hjälp Hur jag får på sockeln som jag sen kopplar lampan iFairlane skrev:
En lampa är inte nödvändigtvis samma lampa.
Du har jord på platsen och då ska lampan vara antingen jordad eller dubbelisolerad, men den du har ser ut att vara ojordad (svårt att avgöra med den bilderna).
Det är ju inte otänkbart att det hängt en ojordad lampa där innan också, och det lyser, men är inte korrekt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Absolut, så fort du besvarar mina frågor.A Anemon86 skrev:
Har rummet skyddsjordade eller ojordade vägguttag?
Hur gammal är lampan, eller enklare sagt, är lampan så gammal som den ser ut att vara?
Detta styr hur vi går vidare. Att det suttit en lampa, eller just den lampan, där förut är visserligen intressant men inte styrande för det kan ha varit fel tidigare.
Klicka här för att svara


