Jag fyndade denna klenod till mitt mysrum i källaren. Stickkontakten sticker ut som en öm tumme och kabeln är definitivt inte jordad. Dylika operationer är ju populära på äldre lampor med ojordad stickkontakt, men i det här fallet verkar ju lampan vara dubbelisolerad? Dubbelisolerad kabel, plastgenomföringar, gängan i sockeln är inte förbunden med någon av polerna.
Detta tycker jag pekar på att lampan från början borde haft en euro-kontakt? Men samtidigt blir det ju desto konstigare att man skarvat på en annan kontakt. Kanske för att ersätta en skadad stickkontakt utan att behöva pilla isär allt? Jag lutar åt att byta ut sladdstället mot ett nytt.
Lampan är i metall, foten i plast.
Detta tycker jag pekar på att lampan från början borde haft en euro-kontakt? Men samtidigt blir det ju desto konstigare att man skarvat på en annan kontakt. Kanske för att ersätta en skadad stickkontakt utan att behöva pilla isär allt? Jag lutar åt att byta ut sladdstället mot ett nytt.
Lampan är i metall, foten i plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Visst ser det ut som om lampan kan betraktas som dubbelisolerad. Kanske är den så gammal att det satt en ojordad stickpropp på den. Du kan pilla bort jordblecken i stickproppen så ser det lite bättre ut.
Iom att det verkar se ok ut vid själva lampan så tror jag att jag byter sladd från strömbrytaren och nedåt, så sparar jag lite pillande. Nästan samma pris för ett sladdställ på Biltema som en lös eurokontakt 👍
Tack för input!
Tack för input!
Klicka här för att svara