Jag ska byta lampan i den här spoten men förstår inte hur. Det är en vinklingsbar spot (vinklingsbar i en led). Den går inte att snurra, det finns ingen ring att pilla bort. Jag misstänker att den sitter med fjädrar och att jag ska dra ner hela inkl den yttre ringen, det är bara det att den yttre ringen känns så klen att jag är rädd att dra sönder hela klabbet. Någon som vet säkert?

• Inbyggd vinklingsbar spotlight i tak utan synlig ring för lamputtag, omgiven av vit fastsatt ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinklingsbar spotlampa i tak med vit ram, monterad utan synlig ring för borttagning.
    Skapa konto
  • Hand drar i vinklingsbar spotbelysning i taket, osäker på hur lampan byts ut.
    Skapa konto
Sitter väl en halogen lampa i den som bara är dra ut?

O oakstream70 skrev:
Jag ska byta lampan i den här spoten men förstår inte hur. Det är en vinklingsbar spot (vinklingsbar i en led). Den går inte att snurra, det finns ingen ring att pilla bort. Jag misstänker att den sitter med fjädrar och att jag ska dra ner hela inkl den yttre ringen, det är bara det att den yttre ringen känns så klen att jag är rädd att dra sönder hela klabbet. Någon som vet säkert?
Du måste ta ner armaturen, pass på det är fjädrar där som ska tryckas in för att inte gipsen ska fräsas sönder i hålet och akta fingrarna ( blir som en råttfälla ) Själva lampan ( en halogen ) sitter intryckt i nederdelen och hålls fast av 2 bleck på sidorna. Troligen 12 volt ( 11, 8 ) på dom nu. Finns 230 V med, men det vet vi inget om just nu.

Ser ut att vara 12 V, G4. Då brukar det vara skyddsglaset som ska bort. Du får ge dig på glaset, kanske lirka loss det med en skruvmejsel intryckt vid kanten av ringen.
Att ta loss hela armaturen från taket ska inte vara nödvändigt imho.

O oakstream70 skrev:
Man kunde dra den rakt ner, det var bara en fjäder/bleck som höll emot. Det visade sig att man skulle pilla/vrida bort ringen närmast glaset. Tack för tipsen

• En inbyggd svart taklampa med en vit sladd hänger nedåt i ett rum med kakelväggar. En metallclips hålls mot lampan.
    Skapa konto
  • Hand håller en takmonterad spotlight med en glödlampa; ringen närmast glaset är avlägsnad för att ge tillgång till lampan.
    Skapa konto
  • Hand lossar en infälld lampcylinder från taket, visar hål och fjädermekanism.
    Skapa konto
  • Hand som håller en taklampa med en fjäder-/bleckkonstruktion, inramad av ett hål i taket.
    Skapa konto
Hej, jag har samma problem med att byta lampa i spoten och hänger med så långt som det finns bilder på i tråden, men förstår inte hur jag ska kunna byta lampan, är det ett stift som jag ska plocka ut eller är det som en ”hel lampa” som ska bytas ut (typ som GU10)?

Det är två stift som är intryckta i två hål. Dra rakt ut bara. Googla på G4 12V så ser du hur de ser ut.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E evelinacarlsson02 skrev:
Hej, jag har samma problem med att byta lampa i spoten och hänger med så långt som det finns bilder på i tråden, men förstår inte hur jag ska kunna byta lampan, är det ett stift som jag ska plocka ut eller är det som en ”hel lampa” som ska bytas ut (typ som GU10)?
Har du samma som jag, dvs som bilderna i tråden, så gäller det att komma bakom glaset. Sen är det bara att dra ut den lilla "glaslampan" med fingrarna, den sitter med två stift. Inte som gu10 alltså där man vrider ut hela lampan, utan här är de bara den lilla "glaslampan" som ska ut. Svårt att förklara :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.