M mlkjhr skrev:
Sant angående jord, falskt det andra. Det är riktigt bra armaturer som säljs på Jula och Biltema. Enkla att montera, lyser riktigt bra och håller länge. Vad mer begär du?
[länk]
Det viktiga vid vidarekoppling är hur många armaturer som en armatur effektmässigt ska belastas med, vilket alltid inte är tydligt angivet.

Claes Ohlsson anger 10 st för sina 36W LED-armaturer.

Redigerat:
  • Gilla
Spik_och_Skruv och 1 till
  • Laddar…
Bra poäng. det hade jag inte tänkt på.

• Gilla
SaraWahlgren81
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Meddela gärna här vad du hittar. Jag har letat utan att hitta (men det var något år sedan).
När jag googlade verkade det som att det fanns en sort som kunde ta 115-230 volt, minns inte vad den hette men typ universal. Jag var inne på Hornbach som meddelade att de inte hade något sådant och deras enda tips var att åka från byggaffär til byggaffär och försöka hitta. Så jag gav upp lysrörs-bytestanken och köpte en hyfsat billig armatur på Hornbach och bytta till den. Lyser upp tvättstugan ordentligt!

S styren skrev:
Hej, har du länk till den tråden, där seriekoppling 230/115 V nämns.
Jag skall byta i garaget och mina lysrör ser ut som dina ungefär ( dubbla), om jag får gissa ~1,20 m långa

Jag bytte på ett lysrör (ej dubbelt) det var bara att byta drivdon + lysrör. Ingen seriekoppling behövdes.
https://www.ledshopen.se/led-lysror...xGz7eYpbzNGOs43-youTHGkoTSD4-wDgaAmrnEALw_wcB det var nog de här jag som jag fungerade på om de kunde klara uppgiften. Men testade aldrig utan köpte ny armatur istället.

S SaraWahlgren81 skrev:
När jag googlade verkade det som att det fanns en sort som kunde ta 115-230 volt, minns inte vad den hette men typ universal. Jag var inne på Hornbach som meddelade att de inte hade något sådant och deras enda tips var att åka från byggaffär til byggaffär och försöka hitta. Så jag gav upp lysrörs-bytestanken och köpte en hyfsat billig armatur på Hornbach och bytta till den. Lyser upp tvättstugan ordentligt!
https://www.ledshopen.se/led-lysror...xGz7eYpbzNGOs43-youTHGkoTSD4-wDgaAmrnEALw_wcB när jag googlade var det nåt sånt här jag funderade på om det skulle funka. men testade som sagt aldrig.

S styren skrev:
Hej, har du länk till den tråden, där seriekoppling 230/115 V nämns.
Jag skall byta i garaget och mina lysrör ser ut som dina ungefär ( dubbla), om jag får gissa ~1,20 m långa

Jag bytte på ett lysrör (ej dubbelt) det var bara att byta drivdon + lysrör. Ingen seriekoppling behövdes.
https://www.ledshopen.se/led-lysror...xGz7eYpbzNGOs43-youTHGkoTSD4-wDgaAmrnEALw_wcB dessa tänkte jag på, men testade aldrig utan köpte ny armatur.

• Gilla
styren
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ett alternativ är att byta till helt nya led-armaturer. Kostar från cirka 200 kr styck på Jula.
jag gjorde just så tillslut, tack för tips! funkar prima!

• Gilla
Spik_och_Skruv
  • Laddar…
S SaraWahlgren81 skrev:
jag gjorde just så tillslut, tack för tips! funkar prima!
Bra att det löste sig. LED är normalt billigare i drift också.

S
S SaraWahlgren81 skrev:
[länk] dessa tänkte jag på, men testade aldrig utan köpte ny armatur.
Läste länken
"OBS! Avser endast armaturer med elektronisk ballast, dvs de armaturer som inte har glimtändare. Våra LED lysrör fungerar med alla armaturer som har konventionell ballast, dvs de med glimtändare."

Fråga till elektriker
Obegripligt ovan. Någon som kan förklara
Hur vet man vilken glimtändare man har? (konventionell ballast)

S styren skrev:
Det finns ingen glimtändare.
Ej elektriker.

Det här är en av anledningarna till att det bör betraktas som skräp.
1778400935071.png

S styren skrev:
Läste länken
"OBS! Avser endast armaturer med elektronisk ballast, dvs de armaturer som inte har glimtändare. Våra LED lysrör fungerar med alla armaturer som har konventionell ballast, dvs de med glimtändare."

Fråga till elektriker
Lysröret fungerar oavsett vilken glimtändare som sitter i den befintliga armaturen, men det fungerar endast i armaturer med 1 lysrör. De flesta lysrörsarmaturer jag stött på är dubbla, dvs de innehåller två lysrör. Då fungerar det inte.

F Festlund skrev:
Jag har haft den i garaget i ca 3 år och är nog inte ensam att vara mycket nöjd med dom. Billigare och bättre ersättare till gamla lysrör finns inte!
F Festlund skrev:
Prisläget gjorde att jag gick från 3st gamla rassliga lysrörsarmaturer till 13st av deras största och helt plötsligt så ser man minsta lilla skruv även under bilen när man skruvat.
Inte konstigt att ljuset blir bättre om 3 lysrörsarmaturer byts mot 13 st LED... Den här typen av jämförelser, dvs äpplen mot päron, är fullständigt irrelevanta.

Oldboy Oldboy skrev:
Det här är en av anledningarna till att det bör betraktas som skräp.
[bild]

Lysröret fungerar oavsett vilken glimtändare som sitter i den befintliga armaturen, men det fungerar endast i armaturer med 1 lysrör. De flesta lysrörsarmaturer jag stött på är dubbla, dvs de innehåller två lysrör. Då fungerar det inte.

Inte konstigt att ljuset blir bättre om 3 lysrörsarmaturer byts mot 13 st LED... Den här typen av jämförelser, dvs äpplen mot päron, är fullständigt irrelevanta.
Dom tre lysrörsarmaturerna förbrukade mer el men gav sämre belysning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.