Jordgubbkiwi
Jordgubbkiwi: Oj, nu var det så längesen jag pillade med denna så jag minns dåligt. Fjädern sitter inunder kabelhålet. Jag har för mig att jag gick in med mejsel i dom hålen som fanns och tryckte ner ”fjädern” så kabeln blev lös.
6 svar · 1,3k läst
·
N
Napprol: Oj! Men tack för råd, ska lämna tillbaka snarast....då "löste" sig problemet av sig själv på oväntat sätt.
2 svar · 1,1k läst
·
tommib
tommib: De gamla ojordade lamputtagen får fortfarande säljas, av just det skälet. Däremot håller jag inte med om att det skulle vara något man måste göra. Det är många installationer som ser ut sådär och det är inga problem. Håller med Bo om att den första lampan ser misstänkt ut och man måste minst öppna stickproppen och titta hur det är kopplat i den.
9 svar · 765 läst
·
J
Joakim Jonsson1: [citat] Inkopplat och klart! Allt fungera strålande tack!🙏 @peroande
5 svar · 445 läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Mäter man resistansen mellan nolla och jord i slutet på kabeln tar man höjd även för det och för kopplingar på vägen som ser OK ut men inte är det.
46 svar · 2,9k läst
·
A
avh67f: Lossa snabbkontakten efter drivdonet och prova med en annan downlight som fungerar. Då vet du ju om det är drivdon eller downlight som behöver bytas. Om flera börjar uppvisa samma symptom har de nog levt ut sina timmar och är dags att byta alla. Livslängden finns alltid angiven i specifikationen. Det är förövrigt Ahlsell.se som säljer det märket (a-collection)
9 svar · 980 läst
·
Bönhas
Bönhas: Måla befintlig kanske är ett alternativ?
2 svar · 446 läst
·
E
evoline: Svar från Hide a lite om någon annan funderar i framtiden: Närmsta ersättaren heter E7475836. Men denna har en håltagning på 73-85mm, och den du har tror jag är hål mått 70mm. Så det kan vara så att man behöver göra hålen något större för att kunna sätta den nya. Alt sätta en E7474618 ihop med en täckring E7474496. För den armaturen har en hålbild som är på 55-63mm.
3 svar · 1,1k läst
·
Müssli
Müssli: Du kan behöva en bottenlast för att bli av med LED som lyser svagt vid avstängt läge. https://www.ljustema.se/ledstrip-230v-tillbehoer/21240-bottenlast-led-storskyddskondensator-01f-7392529119633.html?srsltid=AfmBOopOfZsivliXFQeqzd5yLfg1b5Zju7dtMV1kt9g_WStiQFcndqUG
3 svar · 730 läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Man kan nästan tro det… Vi har ca 25 armaturer utomhus och ett okänt antal inomhus så på några år bygger det på. Var först på väg att skriva över tusen men så illa är det nog inte. För ett antal år sedan var det en sort från Classe som höll riktigt dåligt. Ska finnas något inlägg om dessa i någon tråd här har jag för mig. Philipsljuskällor från Ahlsell har
32 svar · 2,4k läst
L
Lydrahisk: Tacksam för båda svaren, blir nog att byta ut armaturerna i sinom tid, får dra till Clas under tiden
3 svar · 495 läst
·
maah
maah: [citat] Tack för svar! Mailade Plejds support och fick svar på 1 min 👍 Enligt dom ska det också gå. Jag beställer en och testar.
2 svar · 450 läst
·
F
Fåret100: [citat] Jag får kika lite mer noga på spot, drivdon m.m. i sin helhet. Har totalt 4 dimbara spottar. En gav upp för någon månad sedan och nu har en annan börjat blinka. Två funkar som de ska. Jag vill ha belysning som funkar så antingen byter jag ut de två som är trasiga nu eller alla fyra direkt om jag hittar lämplig ersättare.
4 svar · 635 läst
·
A
adiel: [citat] Ny dimmer löste problemet, stort tack för hjälpen alla!
12 svar · 553 läst
·
J
johanlund77: [citat] Stort tack!
12 svar · 1,1k läst
E
etompau: Vill du testa lite, så brukar det gå att löda dit nya dioder. Amazon/Ebay har ett stort utbud av dioder som brukar passa.
5 svar · 476 läst
·
H
hempularen: Det är lätt att tänka att den inte blir farligare än den är nu. Den nuvarande ojordade kontakten går bara att använda i (äldre) rum där det inte finns någonting jordat. Om lampan blir strömförande på sitt hölje och du tar i den så finns ingen väg igenom din kropp för strömmen att nå jord. Du överlever. Men i rum med jordade kontakter så är apparaterna jordade. Blir de
4 svar · 617 läst
J
Janne Johansson: [citat] Funderat på och förkastat för detta ändamål. Huvudkandidaten jus tnu är Ikea Jetström 100x40cm. I värsta fall skär jag bort takpanelen (som ändå inte är direkt snygg) där den skall sitta för att spara ett par centimeter.
2 svar · 458 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Själv tycker jag att det befintliga utförande verkar vara "good enough". Dels isolerande trä, dels verkar det finnas någon slags plast runt som elektrisk isolering. Man bygger ju om en sådan här lampa för sin egen skull, så vad någon standard eller norm säger idag får nog mest ses som rekommendationer för vad som är tänkt att uppnås, inte exakt utförande. Men som sagt,
19 svar · 2,0k läst
·
J
J-banan: [citat] Jo exakt tänkte på hf don
6 svar · 708 läst
·
H
Huss888: [citat] Till sist fick jag in dubbla ledningarna men det satt hårt till. Men skam den som ger sig. Varde ljus! Tack för hjälpen!
22 svar · 1,7k läst
·
S
skinklund: [citat] Jag tror att Biltemas lampor helt enkelt gav upp. Köpte från Clas Ohlson igår, lyser finfint 😊 förhoppningsvis klarar dom sig ett bra tag till också!
4 svar · 523 läst
L
Lars Sjögren1: Tror jag löste det Inställning Bytte från Leading edge till Trailing edge Startade även en kalibrering.
5 svar · 687 läst
·
D
Drömmensomblevsann: Hej Vi byter tak och innertak på vårt isolerade garage det är 2.90 i takhöjd och 90 kvadratmeter stort. Vad rekommenderar ni för belysning nu när vi har chansen att välja? Visa gärna bilder. Det ska fundera som garage och mecka och snickarverkstad.
0 svar · 458 läst
B
byggarebo2: [citat] Jag körde återfjädring på dessa också nu, skadar ju inte att ha funktionen
12 svar · 681 läst
·
Ingosving
Ingosving: [citat] Självklart, tack för hjälpen! 🙂
14 svar · 3,7k läst
·
Fairlane
Fairlane: Gissar att det är 5 år sen så kommer inte ihåg. Kan ha varit så att jag tog loss luckan och lödde fast ny kabel på annan plats. Sen monterade jag tillbaks det hela på plats och kopplade i en kulo-dosa som jag satte i skåpet.
3 svar · 1,3k läst
·
Q
qlira: Hej, jag vill använda en plejd dim-2 och en kronströmbrytare för att styra 4a spotlights med inbyggd drivdon, samt en ledslinga med en 24 volt drivdon. Har jag tänkt rätt med kopplingschemma? Vilka drivdon är tillåtet för en pejld dim-02?
0 svar · 523 läst
·
M
Mortsken: Detta kanske skulle lösa det ena problemet: https://www.lampsladdar.se/sv/articles/1.157.24600/rornippel-m10x1-l25mm
1 svar · 386 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.