Jag blir inte klok på mina LED från IkEA under köksskåpen. De har fungerat som en klocka i åtta år, för några månader sen blev de tröga att sätta på. De blinkade till och startade sen. Nu blinkar de i kanske 15 minuter innan de startar. Trafon låter i takt till blinkandet.
Vad göra? Har provat att dra ut sladden någon minut, det var det smartaste jag som elokunnig kunde komma på 😀
Tacksam för hjälp!

• LED driver och strömkablar från Ikea i ett köksskåp, del av diskussion om problem med blinkande LED-belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LED-belysning under köksskåp vid ett fönster, del av en diskussion om problem med långsam uppstart och blinkande ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Mikael Ågren1 Mikael Ågren1 skrev:
Jag blir inte klok på mina LED från IkEA under köksskåpen. De har fungerat som en klocka i åtta år, för några månader sen blev de tröga att sätta på. De blinkade till och startade sen. Nu blinkar de i kanske 15 minuter innan de startar. Trafon låter i takt till blinkandet.
Vad göra? Har provat att dra ut sladden någon minut, det var det smartaste jag som elokunnig kunde komma på 😀
Tacksam för hjälp!
det är elektroniken i det kinesiska drivdonet som gjort sitt
alla LEDar från kina gör så efter ett visst antal driftstimmar

• Gilla
flinkster och 3 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
det är elektroniken i det kinesiska drivdonet som gjort sitt
alla LEDar från kina gör så efter ett visst antal driftstimmar
Så köpa nytt drivdon alltså? Den vita rektangulära klossen?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Skulle tippa på att leddrivern håller på att ge upp, skaffa ny trådfri-drivdon.

• Gilla
Mikael Ågren1
  • Laddar…
Så köpa nytt drivdon alltså? Den vita rektangulära klossen?
ja

• Gilla
Mikael Ågren1
  • Laddar…
Tacksam för hjälp!
Hej Mikael, lyckades du lösa belysningsproblemet i ditt kök med nytt drivdon från Ikea? Jag har samma problem som du, 10 år efter installation.🤔

H Heja mig skrev:
Hej Mikael, lyckades du lösa belysningsproblemet i ditt kök med nytt drivdon från Ikea? Jag har samma problem som du, 10 år efter installation.🤔
Hej! Ja, det gjorde jag. Jag skruvade loss det gamla och läste som en tok bland alla olika wattal, frekvensen, volttal etc och beställde ett som stämde med alla uppgifter. Skruvade isär det och fäste sladdarna inne i det. Sen skruvade jag ihop det och det funkade! Hoppas detta hjälper dig.

• LED-strömförsörjning märkt med specifikationer, 220-240VAC till 24VDC, max 30W, från Snappy, fastsatt med skruvar och flera kablar anslutna.
Hej! Ja, det gjorde jag. Jag skruvade loss det gamla och läste som en tok bland alla olika wattal, frekvensen, volttal etc och beställde ett som stämde med alla uppgifter. Skruvade isär det och fäste sladdarna inne i det. Sen skruvade jag ihop det och det funkade! Hoppas detta hjälper dig.
Oups, det låter avancerat. Hade hoppats på att Ikea hade ett ersättningsdon som är kompatibel med tidigare version och bara var att plugga i de gamla sladdarna i. Men så simpelt ska det väl inte vara…😇
Tack för ditt svar & tips!

H Heja mig skrev:
Oups, det låter avancerat. Hade hoppats på att Ikea hade ett ersättningsdon som är kompatibel med tidigare version och bara var att plugga i de gamla sladdarna i. Men så simpelt ska det väl inte vara…😇
Tack för ditt svar & tips!
Länk till Ikeas ersättningsdon finns i inlägg 4.

Det som gäller är att välja ett tillräckligt kraftigt drivdon, räknas fram av antalet anslutna lampor och dess effekt, eller så väljer man enkla vägen å väljer en med samma effekt eller högre än det som sitter idag.

Demmpa Demmpa skrev:
Länk till Ikeas ersättningsdon finns i inlägg 4.

Det som gäller är att välja ett tillräckligt kraftigt drivdon, räknas fram av antalet anslutna lampor och dess effekt, eller så väljer man enkla vägen å väljer en med samma effekt eller högre än det som sitter idag.
Tack för din hjälp!
Jag har precis pratat med IKEA kundsupport och fått veta vilken Trådfri-driver som är kompatibel med min gamla så nu är jag nästan i hamn med lysande lampor igen.😀

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.