Hej,

Jag lämnade in en golvlampa till en elektriker för att byta elen. Anledningen till varför jag inte gjorde det själv är för att min sambo tycker att det känns säkrare om en elektriker gör det..

Hur som helst, när vi fick tillbaka lampan så går det smygström genom strömbrytaren
och lampan lyser trots att lampan stängts av med strömbrytaren. Vad kan det bero på? Är det elektrikern som gjort fel eller beror det på valet av lamphållare (https://www.clasohlson.com/se/Lamphallare-E27-med-strombrytare/p/32-4299)?

• Närbild på en golvlampas ledningar och lamphållare med synliga kablar i ett öppet lamputtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en lamphållare av typen E27 med strömbrytare, synliga elkablar anslutna, mot trämöbel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En närbild av en öppen lamphållare med strömbrytare där inre ledningar och metalldelar är synliga.
    Skapa konto
Prova att vända stickproppen i uttaget.

• Gilla
Ludde Jakobsson och 1 till
  • Laddar…
Det gjorde ingen skillnad, dvs problemet kvarstår.

Är det en LED lampa så kan den lysa en anings aning trots strömbrytaren är av.
Prova med en hederlig gammeldags glödlampa.

Protte

Inte för att det är orsaken men borde det inte sitta en "isolersvamp" i lamphållaren om en elektriker gjort jobbet, ser ingen på fotot.
prototypen prototypen skrev:

Protte

B Bitterhetsakademin skrev:
Inte för att det är orsaken men borde det inte sitta en "isolersvamp" i lamphållaren om en elektriker gjort jobbet, ser ingen på fotot.
Jag tyvärr vet inte ens vad en isolersvamp är för något, och jag kan inte få fram något genom att googla på det. Du får gärna berätta för mig vad det är för något.

Om det är något som borde vara där så håller jag verkligen med om att elektrikern borde ha satt dit en sån.

prototypen prototypen skrev:

Protte
Ja det är en LED-lampa och jag har tyvärr ingen vanlig hederlig glödlampa här hemma. Men jag ska köpa en nästa gång som jag är på affären.

Så det behöver alltså inte vara något fel? Känns ju lite konstigt att jag inte ska kunna ha en LED-lampa kan jag tycka.

C CaptainNick skrev:
Jag tyvärr vet inte ens vad en isolersvamp är för något, och jag kan inte få fram något genom att googla på det. Du får gärna berätta för mig vad det är för något.

Om det är något som borde vara där så håller jag verkligen med om att elektrikern borde ha satt dit en sån.
Liten vit plastnippel som är ett extra skydd för kabeln där den går ner i lamphållaren, är en god vana att montera en sådan. Finns beskrivet här i en tråd på Byggahus, sök på "isolersvamp" så får du en bild.

C CaptainNick skrev:
Det är nog en sån här som åsyftas.

https://www.elbutik.se/product.html/isolerinsats-e27

Vit isoleringsinsats E27 för armatur, visas med en bredare bas och en avsmalnande cylinderform. Produkten kostar 3,00 kr.
Skapa konto

• Gilla
CaptainNick och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Liten vit plastnippel som är ett extra skydd för kabeln där den går ner i lamphållaren, är en god vana att montera en sådan. Finns beskrivet här i en tråd på Byggahus, sök på "isolersvamp" så får du en bild.
Ok, tack så mycket.

C CaptainNick skrev:
Ja det är en LED-lampa och jag har tyvärr ingen vanlig hederlig glödlampa här hemma. Men jag ska köpa en nästa gång som jag är på affären.
Det är nog lättare sagt än gjort. I princip är glödlampor borta men det kanske finns vissa speciella typer fortfarande. Vet faktiskt inte säkert.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog lättare sagt än gjort. I princip är glödlampor borta men det kanske finns vissa speciella typer fortfarande. Vet faktiskt inte säkert.
Ok, ja det stämmer nog. Det var faktiskt länge sen som jag såg en vanlig glödlampa.

C CaptainNick skrev:
Ja det är en LED-lampa...
Vad är det för fabrikat på ljuskällan?

henke-henke henke-henke skrev:
Vad är det för fabrikat på ljuskällan?
Det är Anslut, dvs Julas egna fabrikat.

offtopic men armaturen är nog inte särskilt "gammal" . Det är nog bara monterat som det gamla satt. Inte att man liksom har uppgraderat en gammal armatur för att vara bättre isolerad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.