395 läst ·
5 svar
395 läst
5 svar
Glödlampan E 14 funkar inte
Hej
Vi har glödlampa E 14 i våra två lampor på badrumsväggen.
Nu slutade en glödlampan lysa. Vi plockade fram en ny och skruvade i.
Men den lyste inte.
Vi provade den i annan armatur och där fungerade den perfekt.
Vad kan Vi göra ?
/SW
Vi har glödlampa E 14 i våra två lampor på badrumsväggen.
Nu slutade en glödlampan lysa. Vi plockade fram en ny och skruvade i.
Men den lyste inte.
Vi provade den i annan armatur och där fungerade den perfekt.
Vad kan Vi göra ?
/SW
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Då är det rimligen något fel eller glapp i armaturen.axelman skrev:
Det är inte helt ovanligt att blecket som ansluter mot botten av en glödlampa (halogen/led) kan böjas till. Ni kan prova, om det går att försiktigt skruva liiiite till och se om den bottnar/funkar.
Den förra glödlampan kanske vr ngn mm längre i botten och har tryckt till blecket.
Annars kan ni, efter att ha kopplat ur eller iaf tagit bort säkringen till lampan, kika ned i hållaren och försöka pilla upp blecket och prova igen.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
I första hand skulle jag gissa på att botten kontakten i lamphållaren kan behöva böjas ut lite, din nya lampa är lite för kort, den når inte in till blecket som kan ha böjts in lite.
Stäng av strömmen till lamporna, antingen med (rätt) säkring i elcentralen, eller med huvudströmbrytaren i elcentralen. Och försök komma år med något verktyg att böja ut blecket lite.
Du kan också prova med annat fabrikat av lampa, längden kan skilja någon mm.
Stäng av strömmen till lamporna, antingen med (rätt) säkring i elcentralen, eller med huvudströmbrytaren i elcentralen. Och försök komma år med något verktyg att böja ut blecket lite.
Du kan också prova med annat fabrikat av lampa, längden kan skilja någon mm.
Redigerat:
Det med att blecket har sjunkigt är en sak. Men hur ser lampans sockel ut, en del har en liten lödklump på sidan. Den kan ta i lamphållaren och då går det inte skruva ner lampan så den träffar blecket, blir då att dra upp blecket lite eller byta till en annan lampa, där lödklumpen är mindre eller inte finns. Detta gäller för vanliga glödlampor E 14 och kan vara bättre med LED.
Klicka här för att svara
