Hej, vad kan jag ha för dimmer till detta drivdon. Vill ha en som är inbyggd i en apparatdosa då jag bara ska dimma till en fast nivå och sen kommer den stå så. Minne är ett krav. Det är fyra spottar på 3w vardera inkopplade.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om du tittar på det första omdömet om den så ser du att den inte fungerar för det du tänkt dig. Den användaren har en timer som slår av och på ljuset. Men dimmern startar alltid i läge OFF, man måste trycka på knappen.
Den är inte avseddd att stängas av via en annan brytare. "minnet" betyder bara att den startar på samma dimmernivå varje gång man tänder den med knappen som hör till den.
Jag misstänker att detta gäller de flesta dimmers av liknade typ, alltså även om du köper en vanlif dosdimmer, så kommer du att behöva styra den via en fjäderbelastad brytare. Jag vet att vissa sådana dimmers tappar minnet om de stängs av helt. Minnet gäller bara inställd nivå så länge dimmern matas med ström, man kan ändå tända och släcka genom korta pulser från den styrande fjäderbelestade brytaren.
Det kan möjlöigen vara läge att titta på plejd. Har inte lekt så mycket med plejd, men jag har för mig att man kan konfigurera en sådan att styras av vanlig brytare utan fjäder, men att den ändå har dimmerfunktion. Och den får typiskt plats i samma dosa som brytaren.
Det finns andra här som är "plejd masters".
Den är inte avseddd att stängas av via en annan brytare. "minnet" betyder bara att den startar på samma dimmernivå varje gång man tänder den med knappen som hör till den.
Jag misstänker att detta gäller de flesta dimmers av liknade typ, alltså även om du köper en vanlif dosdimmer, så kommer du att behöva styra den via en fjäderbelastad brytare. Jag vet att vissa sådana dimmers tappar minnet om de stängs av helt. Minnet gäller bara inställd nivå så länge dimmern matas med ström, man kan ändå tända och släcka genom korta pulser från den styrande fjäderbelestade brytaren.
Det kan möjlöigen vara läge att titta på plejd. Har inte lekt så mycket med plejd, men jag har för mig att man kan konfigurera en sådan att styras av vanlig brytare utan fjäder, men att den ändå har dimmerfunktion. Och den får typiskt plats i samma dosa som brytaren.
Det finns andra här som är "plejd masters".
Ett exempel:R Revoman skrev:
https://www.amazon.se/GERUI-LED-ljusrems-dimmer-PWM-dimmer-kontroll-dimmerknapp-aluminiumhölje/dp/B0DG85KP9W/ref=asc_df_B0DG85KP9W?mcid=1aa436c2c2493b15aa937e4af873ec6d&tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=719751624892&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=16367708252533712402&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062396&hvtargid=pla-2372886899463&language=sv_SE&gad_source=1&th=1
https://ledmegastore.se/enkeltfarga...MIk8ec5OP1jwMVNyCiAx0qRzN_EAQYCCABEgLjIPD_BwE
Vet ej om det passar din förutsättningar då du nämner apparatdoser osv.
I ditt fall med drivdonet som du har valt så får du sätta dimmern på primärsidan (230 V). Kan du inte använda en nexa MWMR-251?
Den ska kunna dimma drivdonet och anslutna LED.
Har du några speciella krav på hur grejorna ska fungera?
Den ska kunna dimma drivdonet och anslutna LED.
Har du några speciella krav på hur grejorna ska fungera?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag rekommenderar att du byter drivdon till en typ som har en inbyggd dimmer, t.ex https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-jolly-din-allt-i-ett-konverter Det finns massor av dessa som kan dimras med en strömbrytare eller 1-10V-vred. Då får du en garanterar fungerande dimring. Kolla bara att bruxet bekräftar att den startar på inställd ljusnivå efter ett strömavbrott. Det fungerar alltid med 1-10V.
Installationen kräver 1-2 extra ledare mellan strömbrytare/1-10V-vred och drivdon.
Installationen kräver 1-2 extra ledare mellan strömbrytare/1-10V-vred och drivdon.
https://www.kjell.com/se/produkter/...uMcg7QNBP0lC3AtjwFuSze31zWHUZjkU6KpN0vdnMdFFI
Denhär borde väl funka? Sen kör jag bara min telldus brytare där det står switch.
Eller funkar det inte med bara on/off, måste det va återfjädrande? Tänker om man ställer in den en gång så ska den stå kvar på det
Denhär borde väl funka? Sen kör jag bara min telldus brytare där det står switch.
Eller funkar det inte med bara on/off, måste det va återfjädrande? Tänker om man ställer in den en gång så ska den stå kvar på det
Redigerat:

