Hej, vad kan jag ha för dimmer till detta drivdon. Vill ha en som är inbyggd i en apparatdosa då jag bara ska dimma till en fast nivå och sen kommer den stå så. Minne är ett krav. Det är fyra spottar på 3w vardera inkopplade.

• Bild av en produktbeskrivning för SLC MiniOne dimbart LED-drivdon med specifikationer som effekt, ström och mått för belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tittar på det första omdömet om den så ser du att den inte fungerar för det du tänkt dig. Den användaren har en timer som slår av och på ljuset. Men dimmern startar alltid i läge OFF, man måste trycka på knappen.

Den är inte avseddd att stängas av via en annan brytare. "minnet" betyder bara att den startar på samma dimmernivå varje gång man tänder den med knappen som hör till den.

Jag misstänker att detta gäller de flesta dimmers av liknade typ, alltså även om du köper en vanlif dosdimmer, så kommer du att behöva styra den via en fjäderbelastad brytare. Jag vet att vissa sådana dimmers tappar minnet om de stängs av helt. Minnet gäller bara inställd nivå så länge dimmern matas med ström, man kan ändå tända och släcka genom korta pulser från den styrande fjäderbelestade brytaren.

Det kan möjlöigen vara läge att titta på plejd. Har inte lekt så mycket med plejd, men jag har för mig att man kan konfigurera en sådan att styras av vanlig brytare utan fjäder, men att den ändå har dimmerfunktion. Och den får typiskt plats i samma dosa som brytaren.

Det finns andra här som är "plejd masters".

tack. Jag tänkte köra med en nexa onoff eftersom jag kör med telldus smarta hem system

Det finns massor av 12 V-dimmers som kanske kunde användas. Kopplas på sekundärsidan av trafon.

E etompau skrev:
Det finns massor av 12 V-dimmers som kanske kunde användas. Kopplas på sekundärsidan av trafon.
tipsa gärna nån om du vet

OK, jag får rätt mig själv. Drivdonet du visar ger konstantström 700 mA, då funkar inte dessa 12V-dimmers.

E etompau skrev:
OK, jag får rätt mig själv. Drivdonet du visar ger konstantström 700 mA, då funkar inte dessa 12V-dimmers.
ok, finns det några till 700ma då?

I ditt fall med drivdonet som du har valt så får du sätta dimmern på primärsidan (230 V). Kan du inte använda en nexa MWMR-251?
Den ska kunna dimma drivdonet och anslutna LED.

Har du några speciella krav på hur grejorna ska fungera?

R Revoman skrev:
tack. Jag tänkte köra med en nexa onoff eftersom jag kör med telldus smarta hem system
Men då kan du väl ha en sådan med dimmer funktion?

H hempularen skrev:
Men då kan du väl ha en sådan med dimmer funktion?
hittar ingen som klarar den trafon

Jag rekommenderar att du byter drivdon till en typ som har en inbyggd dimmer, t.ex https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-jolly-din-allt-i-ett-konverter Det finns massor av dessa som kan dimras med en strömbrytare eller 1-10V-vred. Då får du en garanterar fungerande dimring. Kolla bara att bruxet bekräftar att den startar på inställd ljusnivå efter ett strömavbrott. Det fungerar alltid med 1-10V.

Installationen kräver 1-2 extra ledare mellan strömbrytare/1-10V-vred och drivdon.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.