865 läst ·
17 svar
865 läst
17 svar
Tips på bra LED Spottar till Badrum
Sida 1 av 2
Hej, jag behöver hjälp med tips om bra tak spottar (LED) till ett badrum, gipstak. De skall ha låg byggnadashöjd, ca 35mm, eftersom en del av taket är snedtak och vi har inte plats för några stora apparatdosor. ( vill helst slippa ta hål i ångfolie) .
IP 44, gärna 12 V system. De skall naturligtvis gå att dimmra också. Tar gärna också emot tips på passande drivdon och dimmer, allt skall ju passa ihop liksom. Har tittat lite på några modeller från Hide a lite, men ni kanske har andra bra tips och erfarenheter? Bra om dom inte kostar 500 kr / styck också... Sen får någon gärna förklara varför det verkar som om en del spottar skall seriekopplas, jag har alltid tänkt att belysning skall parallell kopplas?
IP 44, gärna 12 V system. De skall naturligtvis gå att dimmra också. Tar gärna också emot tips på passande drivdon och dimmer, allt skall ju passa ihop liksom. Har tittat lite på några modeller från Hide a lite, men ni kanske har andra bra tips och erfarenheter? Bra om dom inte kostar 500 kr / styck också... Sen får någon gärna förklara varför det verkar som om en del spottar skall seriekopplas, jag har alltid tänkt att belysning skall parallell kopplas?
Är spottarna märkta med "12 V" så ska de parallellkopplas och drivas av en nätdel som ger 12 V (konstantspänning, CV).
Är de märkta med ett strömvärde, ex 350 mA eller 700 mA så ska de seriekopplas och anslutas till en nätdel som ger en konstantström (CC) motsvarande vad spottarna är märkta med. Detta är något som har kommit i samband med lysdiodernas intåg.
Är de märkta med ett strömvärde, ex 350 mA eller 700 mA så ska de seriekopplas och anslutas till en nätdel som ger en konstantström (CC) motsvarande vad spottarna är märkta med. Detta är något som har kommit i samband med lysdiodernas intåg.
Ok, bra att veta! Hur fungerar det med dimmring och ljusstyrka över seriekopplade spottar då, spänningen över varje lampa blir väl beroende på hur många spottar man har? Finns det någon begränsning på antal spottar med seriekoppling? Jag kommer behöva ca 12-15 st.E etompau skrev:Är spottarna märkta med "12 V" så ska de parallellkopplas och drivas av en nätdel som ger 12 V (konstantspänning, CV).
Drivdonet justerar automatiskt utspänningen för att uppnå den önskade strömmen. Dimning sker genom att pulsa strömmen (PWM).T Tågvirke skrev:
Med 12-15 spottar lär du behöva kanske 3-4 drivdon. Har drivdonet inbyggd dimmer kan donen sammankopplas för samtidigt dimning.
Kör Plejd DWN 01, det är bra grejer med inbyggd dimmer. Du behöver bara dra tändtråd till en av spottarna, och programmera så att de följer varandra. Får installeras utan kopp, dock 230V.
I duschytan kan du sätta minispot från Leading light. De är snygga. De drivs med svagström, konstanström så du behöver ett drivdon.
I duschytan kan du sätta minispot från Leading light. De är snygga. De drivs med svagström, konstanström så du behöver ett drivdon.
Oj! det var många spottar - nu vet jag inte hur stort badrum du har men tex. DWN 01 räcker det med typ 3 st till 5 kvm.T Tågvirke skrev:
EDIT: Mini-spot från Designlight skulle det varaS Snikholt skrev:Kör Plejd DWN 01, det är bra grejer med inbyggd dimmer. Du behöver bara dra tändtråd till en av spottarna, och programmera så att de följer varandra. Får installeras utan kopp, dock 230V.
Badrummet är ca 8 m2. Jag har sett att man rekommenderar ca 400 lumen per m2, plus lite extra vid handfat/spegel, dvs total ca 4000 lumen har jag räknat med . ( Är jag ute och cyklar? ) Med Plejd DWN 01 ser jag att det skulle räcka med 6 stycken i så fall. Jag kanske tog i med 12-15 st. De spottar jag tittade på först hade lägre lumen / spot.S Snikholt skrev:
Det lär räcka gott och väl. De är också vinklingsbara, och du kan ställa in färgtemp enkelt och ändra vid behov.T Tågvirke skrev:Badrummet är ca 8 m2. Jag har sett att man rekommenderar ca 400 lumen per m2, plus lite extra vid handfat/spegel, dvs total ca 4000 lumen har jag räknat med . ( Är jag ute och cyklar? ) Med Plejd DWN 01 ser jag att det skulle räcka med 6 stycken i så fall. Jag kanske tog i med 12-15 st. De spottar jag tittade på först hade lägre lumen / spot.
Gällande spot vid handfatet så brukar man inte sätta något som lyser rakt ned framför det. Tanken är att spegelbelysningen ska ta hand om det så att säga.
Innbyggd dimmer, menar du drivdon? För mig är dimmern det som sitter i vägen där man tänder/släcker, alltså strömbrytaren. Men jag är inte van vid Plejd, de verkar fungera annorlunda, har bara hört om Plejd, aldrig använt dem. Är det bra grejor? DWN01 var ju rätt snygg, 40 mm djup kanske funkar om man trycker undan isoleringen lite. Eller ev. kör med dubbelgips i taket, det är ju inte så många kvm...S Snikholt skrev:Kör Plejd DWN 01, det är bra grejer med inbyggd dimmer. Du behöver bara dra tändtråd till en av spottarna, och programmera så att de följer varandra. Får installeras utan kopp, dock 230V.
Man sätter en liten s.k impulsfjäder i strömbrytaren så att knappen blir återfjädrande. Från den strömbrytaren drar man en tändtråd till en av spottarna. Den blir då dimbar via knappen. Ett snabbt tryck blir ”tänd”. Tryck och håll inne blir dimning osv.T Tågvirke skrev:Innbyggd dimmer, menar du drivdon? För mig är dimmern det som sitter i vägen där man tänder/släcker, alltså strömbrytaren. Men jag är inte van vid Plejd, de verkar fungera annorlunda, har bara hört om Plejd, aldrig använt dem. Är det bra grejor? DWN01 var ju rätt snygg, 40 mm djup kanske funkar om man trycker undan isoleringen lite. Eller ev. kör med dubbelgips i taket, det är ju inte så många kvm...
Sen parar man ihop övriga spottar med den via Plejd app. Den du dragit tändtråden till blir master, och övriga antar samma status som den. Även dimnivå. Busenkelt.
Du får sätta DWN 01 i taket i duschen. Men jag brukar ändå inte vilja dra 230V dit.T Tågvirke skrev:
Dessutom är de där minspottarna jäkligt najs som dekorbelysning (neddimrade).
Det skapar rätt cool effekt ihop med glaset i duschväggen
Ok, så då kan man köra vilken trappbrytare som helst med impulsfjäder? Verkar ju bra men jag måste nog läsa på lite om Plejd appen då, är en gammal gubbe så är inte van med appar till allt. Men det kanske inte är så svårt....
Nej just det, valid point. Hur får du dom att lira med samma återfjädrande trappbrytare som plejd spottarna då? Eller sätter du duschspottarna på egen brytare?S Snikholt skrev: