J
johanlund77: [citat] Stort tack!
12 svar · 1,0k läst
E
etompau: Vill du testa lite, så brukar det gå att löda dit nya dioder. Amazon/Ebay har ett stort utbud av dioder som brukar passa.
5 svar · 460 läst
·
H
hempularen: Det är lätt att tänka att den inte blir farligare än den är nu. Den nuvarande ojordade kontakten går bara att använda i (äldre) rum där det inte finns någonting jordat. Om lampan blir strömförande på sitt hölje och du tar i den så finns ingen väg igenom din kropp för strömmen att nå jord. Du överlever. Men i rum med jordade kontakter så är apparaterna jordade. Blir de
4 svar · 611 läst
J
Janne Johansson: [citat] Funderat på och förkastat för detta ändamål. Huvudkandidaten jus tnu är Ikea Jetström 100x40cm. I värsta fall skär jag bort takpanelen (som ändå inte är direkt snygg) där den skall sitta för att spara ett par centimeter.
2 svar · 445 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Själv tycker jag att det befintliga utförande verkar vara "good enough". Dels isolerande trä, dels verkar det finnas någon slags plast runt som elektrisk isolering. Man bygger ju om en sådan här lampa för sin egen skull, så vad någon standard eller norm säger idag får nog mest ses som rekommendationer för vad som är tänkt att uppnås, inte exakt utförande. Men som sagt,
19 svar · 2,0k läst
·
J
J-banan: [citat] Jo exakt tänkte på hf don
6 svar · 701 läst
·
H
Huss888: [citat] Till sist fick jag in dubbla ledningarna men det satt hårt till. Men skam den som ger sig. Varde ljus! Tack för hjälpen!
22 svar · 1,6k läst
·
S
skinklund: [citat] Jag tror att Biltemas lampor helt enkelt gav upp. Köpte från Clas Ohlson igår, lyser finfint 😊 förhoppningsvis klarar dom sig ett bra tag till också!
4 svar · 515 läst
L
Lars Sjögren1: Tror jag löste det Inställning Bytte från Leading edge till Trailing edge Startade även en kalibrering.
5 svar · 669 läst
·
D
Drömmensomblevsann: Hej Vi byter tak och innertak på vårt isolerade garage det är 2.90 i takhöjd och 90 kvadratmeter stort. Vad rekommenderar ni för belysning nu när vi har chansen att välja? Visa gärna bilder. Det ska fundera som garage och mecka och snickarverkstad.
0 svar · 443 läst
B
byggarebo2: [citat] Jag körde återfjädring på dessa också nu, skadar ju inte att ha funktionen
12 svar · 659 läst
·
Ingosving
Ingosving: [citat] Självklart, tack för hjälpen! 🙂
14 svar · 3,7k läst
·
Fairlane
Fairlane: Gissar att det är 5 år sen så kommer inte ihåg. Kan ha varit så att jag tog loss luckan och lödde fast ny kabel på annan plats. Sen monterade jag tillbaks det hela på plats och kopplade i en kulo-dosa som jag satte i skåpet.
3 svar · 1,2k läst
·
Q
qlira: Hej, jag vill använda en plejd dim-2 och en kronströmbrytare för att styra 4a spotlights med inbyggd drivdon, samt en ledslinga med en 24 volt drivdon. Har jag tänkt rätt med kopplingschemma? Vilka drivdon är tillåtet för en pejld dim-02?
0 svar · 490 läst
·
M
Mortsken: Detta kanske skulle lösa det ena problemet: https://www.lampsladdar.se/sv/articles/1.157.24600/rornippel-m10x1-l25mm
1 svar · 360 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nej ,det var inte min mening. Det vara bara en gliring till de omhuldade "tillverkarens anvisningar" som elsäkerhetsverket trummar ut att man okritiskt ska följa.
9 svar · 1,4k läst
·
rakt09
rakt09: [citat] absolut. det är en av andra källor, inte en faktakälla. ai är verkligen kejsarens nya kläder i många sammanhang. jaså-svar staplas på varandra. perplexity försöker utstråla en lite mer vetenskaplig aura, men jag tycker googles nylanserade ai är mer vardagligt användbar. ai är faktiskt bra på att extrahera information ur ett murrigt underlag. ställer man en enkel fråga om
11 svar · 934 läst
·
T
Tokv41: Tack för svar. Jag hann testa att koppla bort alla kablar från touchen och satte in en röd o vit som går till slingan istället och det funkade.
2 svar · 489 läst
·
P
ptlf: [citat] Tack 👍
2 svar · 390 läst
Z
z_bumbi: Jag kommer inte ihåg diametern på flänsen men ett stålrör som markfäste och förhöjningsdel borde inte vara omöjligt att få till.
6 svar · 2,2k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Jo, de lyser på bra. 😆 De går fint att dimra med en vanlig dimmer för LED, typ denna: https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-dimmer-rc-370w-vit Den kräver inte nolla och det går att trappkoppla den så du byter bara ut den ena brytaren. Den andra brytaren kommer bara fungera som av/på förstås, vill du kunna dimra från båda håll går det bra med Plejd men det
8 svar · 966 läst
·
Fairlane
Fairlane: Jag är tyvärr inte på plats nu, men jag tar med mig en ny LED-lampa nästa vända, kanske någon som ger 700 lumen eller så, man vill ju se i tvättstugan. Jag får kolla blecket igen för allt annat känns orimligt.
3 svar · 450 läst
G
GoGetLost: Kan ju vara trafon som gett upp. Felsökning behövs innan de byts list 👍
3 svar · 673 läst
·
H
hempularen: Det var inte möjligen växtbelysning, för blommorna på fonsterbrädan. I så fall brukar de lysa med en rätt obehaglig lila ton. Det vill man nog skärma av i så fall.
9 svar · 782 läst
·
F
fenuril: Tack för svar, jag gör så
5 svar · 883 läst
·
H
hempularen: Skall kanske förtydliga. Om din nya armatur har en anslutning för jord (och alltså inte är dubbelisolerad). Så måste den anslutas till jord, annars blir det rätt farligt. Och då måste du utreda om den där tråden är jord. Det kan gå med mätning, vilket kräver kunskap. Men man kan också titta i dosan den kommer ifrån, och se om den är kopplad till jord någonstans.
3 svar · 559 läst
·
M
Mr X: [citat] Tack för detta! Det hjälpte mig nu två år senare med ett ABB Jussi 404EAP som jag stångats med ett tag… 😊 Att vrida var nyckeln. 🙏🏻
3 svar · 3,8k läst
·
J
JFrisk: Jag har ett gäng hide a lite konstantström som jag upplever helt flimmerfria. Om jag minns rätt är det 1202 smart Tune. Med CRI på >95. Diver dessa med meanwell-don, som dock tyvärr inte i sig är Zwave. Utan behöver ytterligare en pwm-ingång eller 0-10V från kompatibel drivare (z-wave eller WiFi i ditt fall) Nackdel är väl att man inte kan ha mer än 4-5 lampor i serie max om man
7 svar · 2,2k läst
T
Tionolltre: [citat] 900w och spottarna är på 350, inställningen i appen ställdes in och visades på 350 när jag drog igång allt(var även så standard i appen).
22 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.