S Stefan1972 skrev:
offtopic men armaturen är nog inte särskilt "gammal" . Det är nog bara monterat som det gamla satt. Inte att man liksom har uppgraderat en gammal armatur för att vara bättre isolerad.
Nej precis, armaturen är ny från Clas Ohlson.

C CaptainNick skrev:
Det är Anslut, dvs Julas egna fabrikat.
Det är inte helt ovanligt med spänningar som hoppar mellan trådarna (för att förklara det enkelt i stunden). Vissa ljuskällor är ibland mer känsliga för detta fenomen, än andra. Har en tur kan det räcka med att införskaffa ett mer välkänt fabrikat av ljuskälla - kanske Osram eller Philips som förslag - och be till induktions-guden att det hjälper. 😃

Mer om SELV och PELV får du googla om. Men det är som sagt inte ovanligt att det ligger låga spänningar i kablaget som påverkar vissa led lampor på detta sätt.

Hoppas det löser sig, sjukt jobbigt det där ibland. Allra helst i sovrum. 😁

• Gilla
CaptainNick
  • Laddar…
Lossa ena tråden från brytaren, då vet du om det är brytaren eller smygspänningar/smygströmmar gör att det lyser.

• Gilla
CaptainNick
  • Laddar…
henke-henke henke-henke skrev:
Det är inte helt ovanligt med spänningar som hoppar mellan trådarna (för att förklara det enkelt i stunden). Vissa ljuskällor är ibland mer känsliga för detta fenomen, än andra. Har en tur kan det räcka med att införskaffa ett mer välkänt fabrikat av ljuskälla - kanske Osram eller Philips som förslag - och be till induktions-guden att det hjälper. 😃

Mer om SELV och PELV får du googla om. Men det är som sagt inte ovanligt att det ligger låga spänningar i kablaget som påverkar vissa led lampor på detta sätt.

Hoppas det löser sig, sjukt jobbigt det där ibland. Allra helst i sovrum. 😁
Tack så mycket för förklaringen!
Då ska jag införskaffa en ny lampa, googla på SELV och PELV samt be till induktions-guden om att det löser sig!😄

pacman42 pacman42 skrev:
Lossa ena tråden från brytaren, då vet du om det är brytaren eller smygspänningar/smygströmmar gör att det lyser.
Bra tips, tack för det! Jag ska kolla på det innan jag testar med en ny lampa 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.