Hej jag har en sådan lamputtag på taket och egentligen överallt i hemmet (se bild 1)och många av de nya lamporma kommer med en annan behållare (se bild 2)

Jag skulle vilja så att behållaren på bild 2 sitter bra på taket på bästa möjliga och enklaste sätt eller kan man ta bort behållaren på den nya lampan och anpassa till den gamla?. Vad gör man och hur hade ni löst det

• Rund lamputtag i taket med vit krok och uttagskontakt synlig, för belysningsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit lampsockel med synliga kablar och monteringsfäste placerad på beige soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S Totte_S skrev:
Köp en sån här och sätt i lampan
[bild]
Nu var det inte elanslutningen som är problemet utan själva upphängningen av armaturen.

Totte_S
Demmpa Demmpa skrev:
Nu var det inte elanslutningen som är problemet utan själva upphängningen av armaturen.
Ok, då missförstod jag frågeställningen helt i min iver att hjälpa till.

Den armaturen har ju en typiskt dum uppfästningsanordning…

genesistag genesistag skrev:
Hej jag har en sådan lamputtag på taket och egentligen överallt i hemmet (se bild 1)och många av de nya lamporma kommer med en annan behållare (se bild 2)

Jag skulle vilja så att behållaren på bild 2 sitter bra på taket på bästa möjliga och enklaste sätt eller kan man ta bort behållaren på den nya lampan och anpassa till den gamla?. Vad gör man och hur hade ni löst det
Den där armaturen är tänkt att skruvas fast i taket med två skruvar, se montageanvisningen,
https://www.mio.se/dokument/202503.pdf

Vilken diameter är det på armaturfoten?
Din takdosa har en centrumskruv, genom att skaffa en längre takkrok (tumgänga) samt lagom lång hylsa så kan man skruva fast fästbygeln med nya takkroken.

• Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Upphängning och inkoppling av lamparmaturer tycks ha blivit sämre med åren.
Förr konstruerades armaturen för att kunna hänga i kroken som fanns i lamputtaget, nu har det svängt mot den den visade typen, dvs gjord för att borras upp mot taket och anslutas till ledare som kommer från ett rörutlopp.

Som Demmpa tipsade om, använd en centrumskruv i bef. uttag som dras genom fästbygelns centrumhål.

Köp ex. detta: https://www.elbutik.se/product.html...MIuaa3z5jkjwMVNmSRBR2aZhaREAQYASABEgKGcfD_BwE

Ta bort bef. lamputtag och montera täcklock och centrumskruv som håller bygeln på plats. Borra hål i täcklock för elkablar.

Kräver lite händighet för att få grejorna på plats.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.